Čipová kríza, vojna na Ukrajine a tým spôsobené brutálne výpadky v dodávateľských reťazcoch v automobilovom priemysle ukázali svoju deštrukčnú silu aj v apríli. Podľa Európskej asociácie výrobcov áut ACEA, sa vo štvrtom mesiaci tohto roka predalo v krajinách EÚ len 684 506 kusov áut, čo je pokles o 20,6 % a najhorší výsledok od čias, keď ACEA začalo vydávať svoje štatistiky. Predaje padali na všetkých hlavných európskych trhoch. Najprudší pád zaznamenalo Taliansko (-33 %), Francúzsko (-22,6 %), Nemecko (-21,5 %) a Španielsko (–12,1 %).
Čítajte viac JATO: V marci sa predalo viac áut do zástrčky ako dieslov. Hviezdou je ale aj SanderoZúfalý apríl, ktorý bol v poradí už desiatym mesiacom s negatívnym trendom za sebou, len zhoršil celkové výsledky za prvé štyri mesiace. V Európe sa počas nich predalo iba 2 930 366 vozidiel, teda o ďalších 14,4 % menej v medziročnom porovnaní. Opäť to bolo badateľné na všetkých dôležitých trhoch – od Talianska (-26,5 %) cez Francúzsko (-18,6 %) a Španielsko (-11,5 %) až po Nemecko (-9 %). Viac áut sa predalo len v Bulharsku (+13,1 %), Rumunsku (+35,6 %) a na Slovensku (13,9 %), keď putovalo k našim zákazníkom 25 279 áut.
Straty hlásia všetky koncerny. Volkswagen padol za prvé štyri mesiace o 18 %. Najviac značky VW (-22,3 %) a Škoda (-22,9 %). Výnimkou je Porsche s nárastom 15 %. Koncern Stellantis predal až o 26 % menej áut. Dramatické poklesy zaznamenali najmä značky Peugeot (-28 %), Fiat (–29 %), Citroën (-26 %) aj Opel so stratou 29 % a dokonca Jeep (-20,5 %). Výnimkou je prémiová značka DS s 15 % nárastom, no tá je v rámci tohto kolosu menšinovým žánrom. Skupina Renault sa zasa musela zmieriť s prepadom o 10,5 %.
Pád samotného Renault (-22,8 %) doslova zachraňovala Dacia, ktorá patrí 12,5-percentným rastom k víťazom tohto roka. Európania kúpil za štyri mesiace až 124 896 týchto cenovo dostupných rumunských modelov. Podobne dobré správy hlási Hyundai Group s rastom 13,6 %. Relatívny dostatok čipov znamenal, že obe jeho značky si medziročne polepšili – Kia o 19,2 a Hyundai o rovných osem percent. Honda si polepšila až o 26 %, no celkovými predajmi patrí i tak na chvost rebríčka. Toyota sa udržala na vlaňajších číslach.
A potom tu už máme v podstate samé pády. Spomeňme Mercedes-Benz (-12 %), BMW (-13,7 %), Ford (–16 %), Volvo (-24,3 %), no a tiež Jaguar Land Rover, ktorý si pohoršil o 34 %! Z toho samotný Jaguar až o 40,5 %. Výrobcovia áut sa pritom nemajú čoho chytiť. Zdá sa, že v blízkej budúcnosti lepšie nebude. „Globálne problémy s ponukou nevykazujú žiadne výrazné známky zlepšenia," napísala analytická agentúra LMC. A k tomu varuje pred následkami rekordnej inflácie. „Domácnosti tento rok zažijú vážny pokles reálnych príjmov,“ uviedla LMC. Takže zákazníci sa do predajní áut určite nepohrnú.
Čítajte viac JATO: Pád predaja áut pokračuje. Golf sa však vrátil na výslnieTí súčasní sú zasa nútení čakať na nové autá aj 18 mesiacov. Napríklad šéf Volkswagenu Herbert Diess minulý týždeň uviedol, že spoločnosť má na tento rok úplne vypredané elektromobily pre USA aj Európu. Ola Kallenius, šéf Mercedesu-Benz dúfa, že v druhej polovici tohto roka sa ponuka polovodičov zlepší. Nádeje na zotavenie v nadchádzajúcich mesiacoch však závisia aj od iných faktorov, napríklad od vývoja vojny na Ukrajine. Dodávateľské reťazce tiež začínajú pociťovať účinky novej vlny koronavírusu v Číne. „Kontajnerové lode zostávajú zaseknuté v čínskych prístavoch,“ hovorí analytik Peter Fuss z EY's automotive teampartner. „ A bude trvať mesiace, kým sa opäť dajú do pohybu,“ dodáva.