Ruský AvtoVaz bol až do vstupu aliancie Renault-Nissan v roku 2014 beznádejne zastaranou a neefektívnou automobilkou s gigantickou prezamestnanosťou. Poriadky v nej začal robiť prvý zahraničný šéf, Švéd Bo Andersson, ktorému sa podarilo priviesť na linky dva nové modely – Lada Vesta a Lada Xray. Tiež znížil počet zamestnancov, zosekal náklady a stabilizoval dodávateľské toky. Nebolo to bezbolestné, ale fungovalo to. Za to sa mu Rusi, presnejšie ruský štátny konglomerát Rostec, ktorý bol 33-percentným vlastníkom automobilky, „poďakoval“ odvolaním. Oficiálnym dôvodom mali byť zlé hospodárske výsledky podniku, no nezávislé médiá tvrdia, že Andersson jednoducho neustál boj proti rozsiahlej korupcii v sieti dodávateľov a politické tlaky.
Čítajte viac Už vieme, aké budú nové Moskviče! Vo fabrike Renaultu ich vyrobia ČíňaniaAnderssona v roku 2016 nahradil šéf Dacie Nicolas Maure, ktorý mu bol za jeho prácu nepochybne vďačný. No ani Maure už nie je šéfom AvtoVaz-u. Po ruskej agresii na Ukrajine a rozhodnutí Renaultu zbaviť sa svojich aktív v Rusku, ho 23. mája nahradil bývalý minister dopravy Ruskej federácie Maxim Sokolov. V tejto funkcii pôsobil v rokoch 2012 až 2018. Nepochybne bol teda jeden z Putinových blízkych spolupracovníkov. Podnik preberá v zložitom stave. Linky v Togliatti stoja prakticky od vypuknutia vojenského konfliktu na Ukrajine a termín spustenia výroby sa neustále odkladá. Najprv sa AvtoVaz snažil výpadky ospravedlniť presunom celozávodnej dovolenky z leta na apríl, no zjavne to nestačilo.
Čítajte viac Na čom budú jazdiť Rusi ak neskončia sankcie? Vrátia sa do ‘socíku‘Rusom chýbajú dodávatelia komponentov, či už kvôli sankciám alebo rozhodnutiu zahraničných firiem v Rusku zmraziť svoje aktivity. Len na ilustráciu, v apríli padli predaje Lady o 78 % a výsledky za máj budú ešte tragickejšie. Predstavy Rusov ako zachrániť tento podnik, ktorý ešte pred pár mesiacmi fungoval ako dobre naolejovaný stroj, sú pritom naivné. Takmer politická nominácia bývalého vysokého štátneho úradníka automobilke asi nepomôže. Podnik, ktorý bol za symbolický rubeľ prevedený na Ústredný výskumný a vývojový inštitút pre automobily a motory (NAMI), má podľa ministra priemyslu a obchodu Denisa Manturova, začať vyrábať nové modely „na ruských platformách s využitím ruských kompetencií a maximálnym zapojením ruských dodávateľov“.
Čítajte viac AvtoVaz: Lada už zháňa komponenty z východuSokolov považuje tiež za najdôležitejší rýchly rozvoj dodávateľskej základne, predovšetkým domácej, z ktorej značný počet sa má sústrediť v regióne Samara. To sa ale ľahšie povie ako urobí. Výroba áut je nesmierne komplexnou záležitosťou a ak nedokázali Rusi naštartovať svoj podnik celé roky, až do príchodu Renaultu, je málo pravdepodobné, že by sa im to mohlo podariť teraz. Renault mal pritom s Ladou veľké plány. Všetky nové modely, napríklad aj nová Niva, mali vznikať na spoločnej platformne s Daciou, čo by zvýšilo efektivitu aj kvalitu. Na to všetko môžu ale teraz vodcovia ruského automobilového priemyslu zabudnúť. Podnik má vraj zachrániť výroba starších modelov nižších emisných tried a presun výroby modelov Renaultu Duster a Reanultu Sandero z dnes už bývalej moskovskej továrne francúzskej automobilky, do Togliatti.
Čítajte viac AvtoVaz: Ako budú vyzerať Lady po sankciách? Žiadne ABS, žiadne lambda sondy!V Moskve sa zas majú začať vyrábať nové Moskviče, ktoré budú preznačkovanými čínskymi autami, pravdepodobne od čínskej značky YAC. Pripomeňme, že tento závod, do ktorého Renault investoval 240 miliónov eur a kde vyrábal aj modely Kaptur a Arkana, prešiel do vlastníctva mesta Moskva za symbolickú sumu, tentoraz ale bez dohody o možnosti spätného odkúpenia. Rusi majú teda pred sebou naozaj dlhú cestu. Namiesto jasnej budúcnosti pod krídlami Renaultu spúšťajú veľký amatérsky experiment. Vývoj nových modelov trvá aj špičkovým automobilkám minimálne tri roky a vytvorenie novej dodávateľskej siete je tiež behom na dlhé trate. Zvlášť v Rusku, ktoré nikdy neoplývalo flexibilitov. Toto je jednoznačný návrat do minulosti.