Údaje z rozsiahlej britskej štúdie naznačujú, že u žien je takmer dvakrát vyššia pravdepodobnosť než u mužov, že uviaznu v motorovom vozidle po nehode a tiež častejšie utrpia zranenia, navyše mierne odlišné od mužských.
Štúdia by mohla (a mala) pomôcť výrobcom vozidiel zlepšiť ich konštrukciu a použité bezpečnostné systémy. Jednoznačne z nej vyplýva aj požiadavka na používanie biologicky presnejších figurín pre nárazové testy ktoré by viac odzrkadľovali anatómiu ženy.
Profesor Tim Nutbeam, zaoberajúci sa urgentnou medicínou v Univerzitnej nemocnici v Plymouthe sa rozhodol uskutočniť porovnávaciu štúdiu po prečítaní bestselleru Caroline Criado Perezovej Invisible Women (Neviditeľné ženy), v ktorom autorka dokazovala, že ženy sú častejšie vážne zranené pri autonehodách, pretože figuríny, používané pri nárazových testoch boli vytvorené podľa „priemerného muža“.
Nutbeam pre svoju štúdiu dokázal zhromaždiť obrovské množstvo dát. Konkrétne išlo o údaje o vyše 70-tisíc pacientoch prijatých vo Veľkej Británii medzi rokmi 2012 až 2019 na oddelenia urgentnej medicíny po automobilových nehodách.
A výsledky boli zaujímavé. Nutbeam spolu s kolegami zistili, že hoci muži boli účastníkmi vážnych nehôd oveľa častejšie než ženy, tak len 9 percent z nich bolo potrebné z vrakov áut vyslobodzovať, zatiaľ čo pri ženách to bolo až 16 percent. A našli sa aj výrazné rozdiely v type zranení. Ženy mali oveľa častejšie poranenú chrbticu a oblasť bedier, zatiaľ čo muži utrpeli viac poranení hlavy, tváre, hrudníka a končatín. Výskum bol publikovaný v odbornom medicínskom magazíne BMJ Open.
„Pochopenie rozdielov medzi pohlaviami môže tiež pomôcť výrobcom vozidiel optimalizovať bezpečnostné systémy na rovnakú ochranu mužov a žien.“ hovorí doktorka Lauren Weekesová, anesteziologička z Univerzitnej nemocnice v Plymouthe, ktorá sa na štúdii tiež podieľala. Podľa nej rozdielna povaha zranení sťažuje únik z vraku hlavne ženám. "Napríklad ženy majú oveľa častejšie a viac poranené panvy. Logicky je ťažšie dostať sa z auta, ak ste si zlomili panvu,“ vysvetľuje Weeksová.
Čítajte viac K nehodám bez zranenia už nebude treba volať políciu. Bez ohľadu na výšku škodyRozdiely v štýle jazdy medzi mužmi a ženami môžu byť tiež rozlišujúcim faktorom. Muži sú v porovnaní so ženami častejšie účastníkmi čelných kolízií a častejšie sedia na sedadle vodiča, preto sa častejšie zrania nárazom do volantu alebo airbagom. Okrem toho, ak ženy šoférujú, majú tendenciu mať sedadlo nastavené bližšie k volantu, čo môže prispieť k tomu, že sa v aute pod ním zakliesnia.
Do hry však vstupujú aj málo zohľadňované anatomické rozdiely: „Vieme, že ženské panvy, dokonca aj s korekciou pri výške a váhe, sú oveľa širšie ako mužské, takže ženské figuríny používané pri nárazových testoch, zodpovedajú anatomicky skôr 12-ročnému predpubertálnemu dievčaťu, než dospelej žene. Malo by sa zohľadniť, že ženská panva sa vzhľadom k dverám nachádza bližšie, než na používaných testovacích figurínach a ich polohe v aute pri simulácii nárazu,“ dopĺňa Weeksová s tým, že crash testy sú štandardizované, a preto by údaje z nich mali slúžiť na to, aby ženy v autách boli chránené rovnako ako muži, to však nie je možné, ak sa nepoužívajú biologicky presné figuríny.
K téme sa vyjadrila aj Criado Perezová, autorka vyššie spomínanej knihy Neviditeľné ženy: „Európska únia v súčasnosti zavádza novú legislatívu, v ktorej je po prvýkrát jasne určené, že ženy v aute musia byť chránené rovnako ako muži. Spojené kráľovstvo ju však v súčasnosti neplánuje prijať,“ povedala s tým, že dúfa, že aj takáto štúdia bude pre politikov dobrým argumentom k jej prijatiu a eliminácii zbytočných zranení, respektíve úmrtí žien pri automobilových nehodách.