Formula 1 na bežné cesty s motorom z monopostu Mercedes-AMG Petronas! To bola idea, ktorou nemecká automobilka očarila svet v roku 2017. Project One nadchol milovníkov motoršportu aj milovníkov rýchlych áut. Čosi také tu jednoducho ešte nebolo. Hneď po premiére malo AMG na stole tisíc objednávok. A tak muselo škrtať, pretože plánovaných je len 275 exemplárov. Novinka so šialeným 6-valcom s objemom 1,6 litra a so štyrmi elektromotormi, mala doraziť k prvým nedočkavým záujemcom v roku 2019. Teraz sa ale píše rok 2022 a zatiaľ neodovzdalo AMG ani jedny kľúče. A nie je vôbec isté, či sa tak stane. Transformácia monopostu, najmä jeho pohonu, bola totiž zložitejšia, než konštruktéri predpokladali.
Čítajte viac Mercedes-AMG Project One: Toto auto má vážne motor z F1! Je šialenéNečakane otvorene sa na túto tému nedávno rozhovoril priamo šéf Mercedesu-Benzu Ola Källenius pre britský Autocar. „Tím AMG so svojou divíziou High Performance Powertrain Formula 1 za nami prišli asi pred štyrmi rokmi a povedali, že majú skvelý nápad dať do cestného auta motor z F1. Budem si asi musieť pozrieť záznamy z tohto stretnutia minútu po minúte, ale som si istý, že sme museli byť opití, keď sme to schválili,“ povedal Källenius. Po premiére začala totiž séria neuveriteľných komplikácií. Motor s hybridnou výpomocou a elektrickým kompresorom, stavaný na trate, sa vzpieral transformácii do civilného auta. Najprv museli technici znížiť voľnobežné otáčky z 5 000 na 2 000 za minútu. Tam to ale len začalo.
Ukázalo sa totiž, že problém bude s cúvaním, pri ktorom sa používajú len predné elektromotory. Prevodovka má stupone iba vpred. No aj keď tieto problémy páni z AMG a High Performance Powertrain vyriešili, došlo na emisie. Výfukový trakt musel byť vybavený časticovým filtrom. No a nakoniec sa ukázalo, že AMG Project One sa nezmestí ani do tých najliberálnejších hlukových noriem. Takže doplnený musel byť aj tlmič. Tieto zásahy však ovplyvnili sľubovaný výkon 735 kW pri neuveriteľných 11 000 otáčkach za minútu. Už v roku 2019, teda v čase, keď mala odštartovať výroba, preto vývojový tím požiadal o dvojročný odklad. Ako ale vidíme, ani ten nestačil.
Čítajte viac Mercedes-Benz Project Maybach: Bláznivé terénne GT navrhol slávny Virgil Abloh V tom istom rozhovore pre Autocar Källenius naznačil, že teraz by už malo byť všetko na dobrej ceste a pokrok tímu by chcela automobilka prezentovať v priebehu niekoľkých týždňov. Nič iné Mercedesu-AMG ani nezostáva. V projekte, ktorý beží už viac ako štyri roky, sú preinvestované obrovské peniaze a nejaké z nich sa musia vrátiť. Návratnosť i tak nie je istá, aj keď za každý exemplár si bude Mercedes-AMG účtovať 2,27 milióna eur. Ako to celé bolo, sa máme dozvedieť z pravdivého dokumentu, ktorý plánuje automobilka zverejniť na sociálnej sieti. Stále však nie je isté, či výrobca dodrží pôvodne deklarovaný výkon, šprint z 0 na 200 km/h za šesť sekúnd a maximálnu rýchlosť 350 km/h.