Mercedes chystá zemetrasenie. Cez palubu hodí 80 % predajcov!

Predajcov Mercedesu-Benz čakajú v nasledujúcich rokoch ťažké časy. Automobilka chce prebrať distribučný model Tesly. Do troch rokov plánuje zrušiť 10 % dílerov, v Nemecku dokonca 20 %. Dôvod? Zmocní sa ich marží. Lacnejšie autá ale rozhodne nečakajte.

26.05.2022 16:00
debata (3)
Mercedes-Benz hodí cez palubu 10 % predajcov a... Foto: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG - Setagaya showroom Mercedes-Benz hodí cez palubu 10 % predajcov a z ďalších 70 % chce urobiť len akýchsi odovzdávačov áut s pevnou odmenou za sprostredkovanie. Chce predávať čo najviac na priamo. Samozrejme, okrem Číny.

Pre automobilky je to lákavé. Vyradiť z distribučného reťazca tradičných kamenných predajcov totiž znamená, že by zisk dílera skončil priamo v kase výrobcu. Tesla to už tak robí a inšpirovala ostatných. Najväčšie zemetrasenie v tomto smere chystá Mercedes-Benz. Ten teraz oficiálne oznámil, že do roku 2025, teda už do troch rokov, chce až 80 % áut predávať on-line alebo prostredníctvom takzvaného agentúrneho predaja, kde dostane predajca fixnú maržu za každý sprostredkovaný predaj. Bude to naozaj bolieť, pretože do troch rokov má zaniknúť 10 % predajní Mercedesu-Benz, ktorých dnes funguje na celom svete 6 500, z toho asi 1 000 priamo v Nemecku.

Daimler, Mercedes Čítajte viac Skončia triedy A a B? Drahý Mercedes-Benz chce vyrábať ešte drahšie autá

„Chceme byť bližšie k zákazníkovi, a preto mať lepšiu kontrolu nad tvorbou cien,“ povedal minulý týždeň finančný riaditeľ Harald Wilhelm na dni kapitálových trhov Mercedesu. Znie to logicky, ale zákazník tu rozhodne nie je na prvom mieste. Očakávať nižšie ceny „zničením“ dílerov by bolo totiž naivné. Tým, že 25 % predajov má v roku 2025 prebehnúť on-line a ďalších 55 % agentúrnym spôsobom, skončí väčšina z 80 % marží predajcov v rozpočte nemeckej automobilky. A tá ani netají, že má na ne „zálusk“. Veď len nedávno Mercedes-Benz oznámil zámer zvýšiť marže na 14 %. Autá budú teda rovnako drahé, alebo ešte drahšie. Len díleri si ani neškrtnú.

Mercedes-Benz - showroom Čítajte viac V Austrálii žalujú Mercedes-Benz vlastní díleri. Chce sa ich zbaviť

Názory na on-line predaj áut alebo agentúrny predaj áut sa rôznia. Auto totiž nie je bežný tovar. Ľudia si ho kupujú len zopárkrát za život a ak ide o prémiovú značku, chcú k tomu aj kvalitné služby a osobný prístup predajcov. Zredukovať ich úlohu len na odovzdanie vozidla je zároveň zredukovaním starostlivosti o zákazníka. Díleri svojich zákazníkov často rozmaznávajú, poskytnú im zľavy na úkor vlastných marží a tvoria akýsi vankúš vo vzťahu k automobilke, ktorá jednoducho nemá čas ani možnosti venovať sa individuálne majiteľom áut. Vidieť to môžeme na príklade Tesly, ktorá sa so svojimi, inak lojálnymi klientmi, doslova zametá. A to aj vtedy, ak majú problémy.

Mercedes-Benz - showroom Čítajte viac Mercedes-Benz sa zbavuje ‘rodinného striebra‘. Predáva 25 showroomov!

Zaujímavé ale je, že takéto okresanie služieb sa má týkať len najvyspelejších trhov. „Potrebujeme menej veľkých showroomov na vyspelých trhoch," povedala Bettina Fetzer, viceprezidentka pre komunikáciu a marketing Mercedesu-Benz. Jedným dychom ale poznamenala, že v Číne počet predajcov automobilka zvýši. Čínski zákazníci si tak užijú viac starostlivosti ako tí tradiční. Je to asi ako keď nový zamestnanec firmy dostane vyšší plat ako ten, čo robí tú istú prácu vo firme už zopár rokov. Najviac dostanú na frak samotní Nemci, teda nemeckí díleri. Tých chce do troch rokov Mercedes-Benz hodiť cez palubu až 20 %! V Austrálii to už robí, na čo díleri reagovali hromadnou žalobou na automobilku.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes-Benz #predaj áut #predajcovia áut #díleri
Články podľa značiek