
Nové SUV Mazda CX-60 možno na prvý pohľad nevyzerá nijako extra výnimočne, ale len kým sa nepozriete pod jej prednú kapotu. Táto novinka totiž používa celkom novú generáciu 6-valcových motorov. Nielen benzínový agregát 3,0 Skyactiv-X, ale aj diesel 3,3 Skyactiv-D. To je v dnešných „3-valcových časoch“ vskutku výnimočné. Väčšina automobiliek totiž od viac ako 4-valcových motorov upúšťa. Napokon, 6-valec nemá už ani nový Mercedes-Benz triedy C, dokonca ani ak ide o verziu AMG. Počin Mazdy je tak vskutku malou motorovou oslavou.

Ani Japonci však nehýria optimizmom, pokiaľ ide o budúcnosť. „S najväčšou pravdepodobnosťou to je posledná generácia našich spaľovacích motorov,“ povedal európsky šéf Mazdy Joachim Kunz pre Automotive News Europe. A dodal, že tieto motory, ak nedôjde k plošnému zákazu spaľovacích agregátov v Európe, ešte Mazda upraví podľa pripravovanej emisnej normy Euro 7. Odhodlaná je urobiť to minimálne s naftovým motorom, hoci mnohí považujú novú normu za definitívny koniec dieselových áut. Navyše nie je jasné, aké nároky prinesie v oblasti CO2 a NOx.

Aj Kunz si uvedomuje, že motorári Mazdy čelia „pohyblivému cieľu“. Japonská značka je však podľa neho odhodlaná investovať viac a vzdať sa zisku, zatiaľ čo zákazník sa bude možno musieť zmieriť s nižším výkonom. To záleží na finálnej podobe Euro 7. Aj preto je motor 3,3 Skyactiv-D pripravený na rôzne scenáre. Mazda verí, že nový diesel ponúkne hodnoty spotreby paliva porovnateľné s preplňovaným štvorvalcovým motorom s rovnakým výkonom. „Na dosiahnutie nízkych emisií NOx potrebujeme nízke teploty spaľovania,“ povedal Kunz. Práve preto má tento agregát objem 3,3 litra.
