Už v roku 2021 ceny jazdených vozidiel dosiahli historicky najvyššie hodnoty. Aj keď sa stabilizovali a ku koncu roka dokonca začali klesať, ruská invázia na Ukrajinu vytvorila bezprecedentnú situáciu na trhu s ojazdenými vozidlami vo východnej Európe a ceny opäť začali stúpa až niekam do rekordných oblastí.
Podľa analýzy českej spoločnosti Cebia je aktuálne priemerný vek predávaných jazdených vozidiel u našich západných susedov 9,5 roku, čo je približne o sedem mesiacov viac ako pred rokom. Aj napriek nárastu veku áut ďalej rástla aj ich priemerná cena – medziročne o 16 percent a dosiahla 271 950 českých korún, čo je približne 11 080 eur. Ak zohľadníme dostupné údaje, tak to vyzerá tak, že v najbližších mesiacoch budú ceny jazdených áut pokračovať v raste, no nie rovnomerne. Začnú sa viac rozovierať cenové nožnice medzi staršími a mladšími autami.
Zrejme rýchlejšie porastú ceny nových áut vo veku približne do 8 rokov, zatiaľ čo rast cien starších áut bude menej strmý, takže sa budú javiť ako dostupnejšie, než na prelome rokov. Už dáta z minulého roku napríklad ukazovali, že ceny jazdených áut vo veku do dvoch rokov sa tesne priblížili ich nákupným cenám v čase, keď boli nové.
Čítajte viac Veľký prehľad: Ako sa v strednej Európe predávajú ‘jazdenky‘K veľmi podobným výsledkom pri analýze prvého kvartálu dospeli aj spoločnosť Carvago.com, špecializujúca sa na online predaj jazdených áut. Z jej dát vyplýva, že najsilnejší medziročný rast cien jazdených vozidiel mladších ako 5 rokov pocítili v 1. štvrťroku 2022 kupujúci v Čechách (cena sa zvýšila o 21,7 %) a v Nemecku (+ 18,5 %). Hneď za nimi nasleduje Slovensko, kde jazdené autá do 5 rokov veku medziročne zdraželi o 18,2 %. Naopak, v Poľsku je zdražovanie výrazne pomalšie, jazdené autá tam stúpli na cene len o 13,8 %. Pri starších jazdených autách do 10 rokov veku ceny na Slovensku narástli najrýchlejšie zo sledovaných európskych trhov – o vyše 22 percent.
Čo sa naopak nezmenilo, je rebríček najpopulárnejších modelov. V prvej pätke najpredávanejších áut sú na čele Škoda s modelmi Octavia a Superb, nasledovaná VW (Passat a Golf) a Škodou Fabia. Napriek tomu však podiel značiek Škoda a VW v predajoch jazdených áut výrazne klesol, znížil sa takmer o tretinu.
Aj najnovšie štatistiky potvrdili pretrvávajúcu vysokú popularitu naftových motorov na Slovensku. Aj keď podiel jazdených áut s naftovým motorom mierne klesol (o štyri percentá), dieselové autá sú na Slovensku stále najpopulárnejšie zo všetkých trhov, na ktorých pôsobí Carvago. Takmer šesť z desiatich jazdených áut jazdia na naftu. Konkrétne bol ich podiel v prvom kvartáli tohto roku 57,5 percenta, zatiaľ čo pred rokom to bolo 61,5 percenta.
Čítajte viac TÜV 2022: Pri týchto ojazdených SUV sa treba mať na pozore. Sú najmenej spoľahlivéRovnaký trend poklesu záujmu o diesle eviduje aj spoločnosť Aures Holdings, okrem iného prevádzkujúca aj sieť autobazárov AAA Auto. "Aj zdraženie palív znížilo dopyt po dieselových automobiloch, ktoré si ešte v januári kupovalo 56 % našich zákazníkov. Teraz v máji to nie je ani 53 %. Ponuka dieselových ojazdených vozidiel na slovenskom trhu naopak rastie na úkor žiadanejších benzínových,“ uviedol Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ skupiny Aures Holdings.
Postupne rastie podiel áut s automatom. Ten bol v prvom kvartáli roku 2021 tesne nad polovicou (51,1 percenta), no v prvom kvartáli tohto roku stúpol na takmer 58 percent. Pri online trhovisku Carvago treba zohľadniť, že má trochu inú skupinu užívateľov, než sú návštevníci „kamenných“ autobazárov, no trendy sú podobné. V prípade automatických prevodoviek eviduje výrazný nárast záujmu aj spoločnosť Aures Holdings. V nej podiel áut s automatom rastie tiež, v prvom kvartáli dosiahol 44 percent.
Počet najazdených kilometrov pri autách z druhej ruky v ponuke ďalej rastie. Medziročne majú autá predané cez Carvago.com najazdených o vyše 11 percent viac kilometrov. Aj keď je prvá päťka rebríčka najpopulárnejších modelov v úvode roka 2022 identická s prvým štvrťrokom 2021, veľké zmeny sa udiali v zastúpení značiek na predajoch jazdených áut.
Top 5 značiek v predajoch jazdených áut v 1. štvrťroku 2022
1Q 2021 | Podiel (%) | 1Q 2022 | Podiel (%) |
---|---|---|---|
Škoda | 20,0 | Škoda | 13,3 |
VW | 13,7 | VW | 9,4 |
Audi | 6,6 | BMW | 8,7 |
Kia | 6,0 | M-B | 8,1 |
BMW | 5,9 | Audi | 5,7 |
Zdroj: Carvago.com
Dominantná Škoda mierne stráca svoj podiel medzi jazdenými autami. Kým začiatkom roka 2021 škodovky tvorili presne pätinu všetkých predávaných jazdených áut na Slovensku, v tomto roku ich podiel v štatistikách Carvaga klesol na niečo vyše 13 percentuálnych bodov. Podobne je na tom aj Volkswagen, ktorému pred rokom patrilo takmer 14 percent predaných áut, avšak v tomto roku klesol pod 10 percent. Naopak, mierne rástol predaj jazdených áut luxusnejších značiek: BMW (nárast z 5,9 na 8,7 %) a najmä Mercedes Benz (z 3,7 na 8,1 %).
– | 1Q 2021 | 1Q 2022 |
---|---|---|
1. | Škoda Octavia | Škoda Octavia |
2. | Škoda Superb | Škoda Superb |
3. | VW Passat | VW Passat |
4. | VW Golf | VW Golf |
5. | Škoda Fabia | Škoda Fabia |
6. | Kia Ceed | Kia Ceed |
7. | VW Tiguan | Hyundai i30 |
8. | Audi A4 | Audi A6 |
9. | Hyundai i30 | Kia Sportage |
10. | Audi A6 | BMW 5 |
Zdroj: Carvago.com
Významná, avšak očakávaná zmena v zákazníckych preferenciách nastala aj v kamenných autobazároch, kde v rebríčkoch popularity už skôr vytlačili SUV z prvých priečok hatchbacky a aktuálne aj vozidlá kombi. V sieti AAA Auto sa predaj SUV tesne priblížil 30-percentnej hranici a sú najpopulárnejšou kategóriou jazdených áut. „Už so začiatkom pandémie koronavírusu začal rásť dopyt po vozidlách s väčším batožinovým priestorom. Preto tiež variant kombi prvý krát zosadil z prvej priečky obľúbenosti dlhodobo dominujúce hatchbacky už v roku 2020. Tento rok v apríli sa prvý krát v našej sieti stali najpredávanejšími modely SUV, ktoré zákazníci vnímajú ako všestrannejšie než podobne priestranné vozidlá kombi,“ doplnil Vaněček.