Bezvzduchová pneumatika je snom výrobcov pneumatík aj automobilov. Celých 130 rokov od tohto vynálezu sa totiž nepodarilo odstrániť jeho najväčšiu nevýhodu – defekt. Náhla strata vzduchu v plášti je nielen nepríjemná, ale aj nebezpečná. Nič na tom nemenia ani pneumatiky run-flat, ktoré dokážu prejsť nejaké tie desiatky kilometrov v núdzovom režime bez vzduchu – do najbližšieho servisu. Plášť, ktorý by však neobsahoval stlačený vzduch, by bol voči tomuto neduhu absolútne imúnny. Na novej generácii takýchto pneumatík pracuje hneď niekoľko výrobcov. Medzi nimi aj Goodyear.
Čítajte viac Michelin Uptis: Bezvzduchová pneumatika sa blíži. Dostane ju nový BoltJeho revolučný plášť, kde stlačený vzduch nahrádza sústava lamiel, podstupuje náročné testy na polygóne v Luxembursku. Testovacím vozidlom je elektrická Tesla 3, ktorá dá svojou hmotnosťou aj zrýchlením pneumatikám poriadne zabrať. Napriek tomu majú byť vývojári Goodyearu s výsledkami spokojní. Testy prebiehajú na rôznych povrchoch za mokra aj za sucha, zatiaľ ale len do rýchlosti 160 km/h. Nie je to extra tempo, ale vysoko nad povoleným diaľničným limitom v absolútnej väčšine krajín sveta. Navyše je možné, že sami výrobcovia zakrátko obmedzia maximálnu rýchlosť áut. Veď s takým Volvom si už dnes rýchlejšie ako 180 km/h ani nezajazdíte a pri elektromobiloch je maximálka zväčša ešte nižšia.
Podľa Goodyearu majú nové bezvzduchové pneumatiky výborné vlastnosti pri akcelerácii aj pri brzdení. Zatiaľ trocha zaostávajú za klasickou pneumatikou pri smerovom ovládaní. Ale vývoj neustále pokračuje. Samotný pneumatikársky koncern tvrdí, že na nové revolučné obutie si ešte počkáme niekoľko rokov. Vyzerá to ale tak, že sa naozaj blíži. Otázkou je, kto tento súboj vyhrá. Je známe, že na bezvzduchovom plášti horúčkovito pracuje aj Michelin. Jeho pneumatika Uptis by mala mať premiéru v roku 2024 spolu s premiérou nástupcu elektromobilu Chevrolet Bolt, ktorým by sa mohol stať Chevrolet Equinox, predstavený nedávno na CES v Las Vegas.