SUV trhajú predajné rekordy a zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by sa to malo v najbližšom období zmeniť. Len pre zaujímavosť – z menej ako 50 miliónov v roku 2010 sa ich počet zvýšil na približne 320 miliónov v roku 2021.
V roku 2021 SUV predstavovali vyše 45 percent celosvetového predaja automobilov. Tým sa vytvoril nový rekord z hľadiska ich celkového predaja a aj trhového podielu. Ich popularita aj naďalej trvá a je výrazná najmä v krajinách výrazne volajúcich po ekologickejšej doprave – teda v celej Európe, v USA, ale napríklad aj v Indii.
Kýms a dostaneme k tomu, ako sa predávali SUV v prvom kvartáli roku 2022 celosvetovo, pozrime sa na to, ako si viedli v rovnakom období na Slovensku. Podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) sa za prvé tri mesiace tohto roku zaregistrovalo 19 221 nových áut. Z tohto počtu na kategóriu SUV a crossoverov pripadalo 9 631, čo je 50,11 percenta, teda takmer polovica. Prvé tri priečky za prvý kvartál tohto roku obsadili autá ázijských automobiliek v poradí Hyundai Tucson, Kia Sportage a Toyota RAV4. Za nimi nasledovali dve škodovky, crossover Kamiq skončil štvrtý a menšie SUV Karoq piate.
Čítajte viac SUV naďalej valcujú trh. Toto je 15 najpredávanejších v tomto roku na Slovensku!A teraz sa už budeme venovať tomu, ako to v rovnakom období vyzeralo vo svete. Zdrojom dát je predbežný rebríček najpredávanejších SUV na svete za pre tri mesiace roku 2022, zostavený analytickou spoločnosťou Focus2Move. Keď sme v januári zverejnili rebríček najúspešnejších, respektíve najpredávanejších SUV sveta za rok 2021, vyzdvihli sme v ňom Teslu Model Y. Tá sa v ňom stala bezkonkurenčne najväčším „skokanom“ , medziročne si polepšila takmer o 180 miest a prvú desiatku uzatvárala. A jej strmá cesta nahor sa nezastavila ani začiatkom roku 2022. Po prvých troch mesiacoch sa prepracovala dokonca na stupeň víťazov, kde jej aktuálne patrí tretia priečka.
Oproti koncoročnému rebríčku sa o niečo znížila ázijská dominancia. Do prvej desiatky sa popri Tiguane, ktorý do nej patrí dlhodobo, prepracoval aj druhý európsky model – Mercedes GLC. Aktuálne sú v nej aj dva americké modely. Popri už zmienenej Tesle Model Y sa do nej dostal aj Jeep Cherokee. (Do tejto kategórie nerátame pickupy, ktoré majú vlastný rebríček. Ak by sme ich zarátali, Amerika by mala trojnásobné zastúpenie, zaradil by so tam aj Ford F-Series.)
Ak sa pozrieme na tých menej úspešných, tak oproti roku 2021 sa zatiaľ v prvom kvartáli roku 2022 príliš nedarilo dvom modelom, ktoré z Top 10 vypadli. Sú to Nissan Qashqai, ktorému za rok 2021 patrila 9. priečka a čínsky Haval H6, ktorý v ňom skončil šiesty.
10. miesto: Jeep Grand Cherokee
Z modelu Jeep Grand Cherokee sa za prvé tri mesiace roku 2022 predalo 87 000 kusov, čo mu po prvom kvartáli vynieslo 10. miesto. Na konci roku 2021 sa ešte do prvej desiatky najpredávanejších aut sveta za celý rok nevošiel, za štvrtý kvartál mu patrilo 14. miesto.
9. miesto: Mercedes GLC
Z modelu Mercedes GLC sa za prvé tri mesiace roku 2022 predalo 88 000 kusov, čo mu po prvom kvartáli vynieslo 9. miesto. Na konci roku 2021 sa ešte do prvej desiatky najpredávanejších aut sveta za celý rok nevošiel, no pokiaľ ide o jeho štvrtý kvartál, patrilo mu už slušné 13. miesto. Rovnaká priečka mu patrila aj na konci roku 2021.
8. miesto: Kia Sportage
Z modelu Kia Sportage sa za prvé tri mesiace roku 2022 predalo 91 000 kusov, čo mu po prvom kvartáli stačí na predbežné ôsme miesto. Rovnaká priečka mu patrila aj na konci roku 2021.
7. miesto: Toyota Highlander
Z modelu Toyota Highlander sa za prvé tri mesiace roku 2022 predalo 97 000 kusov, čo mu po prvom kvartáli zabezpečilo predbežné siedme miesto. V porovnaní s koncoročným rebríčkom roku 2021 si veľké japonské SUV o dve priečky pohoršilo.
6. miesto: Mazda CX-5
Z modelu Mazda CX-5 sa za prvé tri mesiace roku 2022 predalo 101 000 kusov, čo jej po prvom kvartáli stačí na predbežné šieste miesto. V porovnaní s koncoročným rebríčkom roku 2021 si populárne japonské SUV svoju pozíciu udržalo.