Po uvalení sankcií na Rusko jeho automobilový priemysel doslova zamrzol. Potvrdzujú to aj najnovšie údaje ruskej agentúry Avtostat, ktoré uvádzajú, že za prvé štyri mesiace tohto roka klesla výroba osobných áut v Rusku o 47,4 %. Ale pozor, v apríli predstavoval pád až 85,4 % v medziročnom porovnaní, keď z liniek ruských automobilových závodov zišlo len 20 000 nových áut. A tak skoro lepšie nebude, pretože Európa aj USA schvaľujú jeden sankčný balík za druhým. Mnoho firiem preto hľadá záchranu v Kazachstane alebo v Uzbekistane. Uzbekistanu sa sankcie netýkajú, takže do tejto krajiny je možné dovážať „zakázané“ komponenty aj tu vyrábať a produkty exportovať.
Čítajte viac Hurá na jahody! Zamestnanci ruského Avtotoru mieria na polia. Predtým montovali 900 áut denneNavyše je Uzbekistan súčasťou Spoločenstva nezávislých štátov (SNŠ), teda bývalých štátov Sovietskeho zväzu, ktoré medzi sebou kooperujú. Preto neprekvapí, že podobným smerom uvažuje aj AvtoVaz, najväčšia ruská automobilka, známa výrobou Lád. Jej linky v Togliatti po odchode Renaultu stoja už od marca. V priebehu leta by sa tu mali síce začať vyrábať zjednodušené verzie Lád bez väčšiny elektronických komponentov a emisných systémov a tiež Renault Duster a Renault Sandero s logom Lady, ale isté nie je nič. Lada musí najprv vytvoriť novú dodávateľskú sieť. Zato v Uzbekistane už AvtoVaz v spolupráci s tamojším partnerom, spoločnosťou Rodell, montuje v závode ADM niektoré Lady od jesene minulého roka.
Čítajte viac ‘Nová‘ Lada Granta vracia Rusko do praveku! Štrajkovala už v rukách PutinaZatiaľ ide len o montáž z dovezených výrobných celkov, ktorá je bežná najmä vtedy, ak sa chce automobilka vyhnúť precleniu finálnych výrobkov. Teraz však denník Izvestija v rozhovore s ministrom priemyslu Uzbekistanu Artakom Kamalyanom priniesol informáciu, že Lada tu plánuje plnohodnotnú výrobu. Závod ADM leží v slobodnej ekonomickej zóne Jizzakh. Podľa informácií Ministerstva investícií a zahraničného obchodu Uzbekistanu v súčasnosti tu už prebiehajú práce na vybudovaní a vybavení nových výrobných zariadení pre celocyklovú výrobu, ktorá zahŕňa zvarovňu aj lakovňu. Výroba by sa tu mohla spustiť v roku 2024. Kapacitu závodu zatiaľ nepoznáme.
Čítajte viac Ruský trh po 4 mesiacoch: Extrémny prepad, predávajú sa len lady a ‘kórejci‘AvtoVaz by sa tak mohol na čas „presťahovať“ do Uzbekistanu, čím by sa vyhol sankciám. Zlou správou je, že to nepomôže zamestnancom v materskom závode v Togliatti a ďalších závodoch. Je ich neuveriteľných 45 000. Do Ruska by sa tak nové Lady dostať mohli, ale profit z toho bude mať najmä Uzbekistan. Podobnej príležitosti sa chytá aj Kazachstan. Námestník kazašského ministra zahraničných vecí Roman Vasilenko sa nedávno dostal dokonca na titulky západných médií, keď pre nemecké noviny Die Welt povedal: „Ak vznikne nová železná opona, nechceme byť za ňou. Všetky spoločnosti s dobrou povesťou, ktoré chcú presunúť svoju výrobu z Ruska do Kazachstanu, budú u nás vítané.“
Čítajte viac Ural: Slávny výrobca ruských motoriek bojuje s vojnou