Dacia Duster: Tretia generácia bude ‘chudobnejšia‘. Príde o diesel aj o 4 x 4

Dacia rieši veľkú dilemu. Jej bestseller, SUV Duster, musí presedlať na modernejšiu techniku. Tá ale nebude zodpovedať predstavám súčasných zákazníkov. Bude na míle vzdialená tomu, prečo Duster ľudia milujú.

03.06.2022 18:00
debata
Predĺžená verzia Dusteru bude vychádzať z... Foto: Dacia
Dacia Bigster Concept - 2021 Predĺžená verzia Dusteru bude vychádzať z konceptu Bigster, ktorý mal premiéru v roku 2021. Pod jeho karosériou však už nenájdeme diesel ani elektrický pohon 4 x 4. Použije elektrickú štvorkolku ako napríklad Toyota RAV4.

Dacia predstavila svoje prvé SUV Duster v roku 2010. S cenou pod 10 000 eur to bola skutočná bomba. Z Dusteru sa stal zakrátko jej celosvetový hit vyrábaný aj s logami Renaultu a Nissanu. Druhá generácia prišla na rad v roku 2017, no aby Dacia udržala nízku cenu, použila len inovovanú platformu B0, ktorá mala základ ešte v roku 2004. Tretia generácia však už bude musieť presedlať na modernejšie základy, konkrétne na platformu CMF-B, ktorá dnes podopiera napríklad Clio, Captur, ale aj Dacie Sandero/Logan a Jogger. Tu sa ale črtá veľký problém. Žiadne z týchto áut už nemá naftový motor a už vôbec nie pohon 4 × 4. A to sú presne prvky, pre ktoré Duster v kombinácii s nízkou cenou ľudia doslova milovali. Bude to vôbec ešte Duster?

Dacia Bigster - 2021 Čítajte viac Dacia Bigster: Takto bude vyzerať lacné 7-miestne SUV. Unikli patentové skice

O novinke, ktorá sa chystá na trh v roku 2024, teraz priniesol aktuálne informácie francúzsky web Largus, ktorý je zväčša skvelo informovaný o zákulisí skupiny Renault, kde patrí aj Dacia. Ten tvrdí, že tretia generácia naozaj príde o klasickú štvorkolku aj naftový motor. Sám Denis Le Vot, šéf Dacie, priznáva, že to bude riskantná zmena. „Je to ťažká rovnica a mi zisťujeme, ako ďaleko môžeme zájsť. Ťažko si predstaviť Duster bez pohonu všetkých kolies, ktorý je súčasťou jeho DNA,“ povedal. To bolo ale ešte v roku 2021. Teraz by už mala byť táto „rovnica“ vyriešená. Largus tvrdí, že Duster síce pohon 4 × 4 dostane, ale bez mechanického prepojenia. Jednoducho, zadné kolesá bude poháňať len elektromotor, ktorý podporí trakciu v zlých podmienkach. A osud diesla je tiež spečatený.

Napriek veľkému technologickému prerodu má... Foto: Dacia
Dacia Bigster Concept - 2021 Napriek veľkému technologickému prerodu má Duster ostať najlacnejším SUV na trhu. V porovnaní so súčasnými cenami ale pôjde predsa len vyššie.

Nový Duster dostane súčasný benzínový 4-valec 1,3 TCe (96, 110 kW) s 12 V mild-hybridnou výpomocou, ktorý mu umožní využiť dvojspojkovú prevodovku EDC. S touto technikou by mal vydržať až do roku 2027, keď vstúpi do platnosti emisná norma Euro 7. Pôvodný diesel nahradí hybridná verzia s atmosférickým motorom 1,6 SCe, elektromotorom a multimódovou prevodovkou, ktorú už poznáme z Arkany. Výkon by mal byť 108 kW. Aj napriek týmto zmenám, vynúteným emisiami, má Duster ostať najlacnejším SUV na trhu, ale na súčasné ceny máme i tak zabudnúť. Zvlášť v predĺženej 7-miestnej verzii, ktorú naznačil koncept Bigster a ktorá sa stane novou vlajkovou loďou Dacie. Uvidíme, či v takejto podobe osloví svojich doterajších priaznivcov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Dacia #Dacia Duster #Dacia Bigster
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek