
Dacia predstavila svoje prvé SUV Duster v roku 2010. S cenou pod 10 000 eur to bola skutočná bomba. Z Dusteru sa stal zakrátko jej celosvetový hit vyrábaný aj s logami Renaultu a Nissanu. Druhá generácia prišla na rad v roku 2017, no aby Dacia udržala nízku cenu, použila len inovovanú platformu B0, ktorá mala základ ešte v roku 2004. Tretia generácia však už bude musieť presedlať na modernejšie základy, konkrétne na platformu CMF-B, ktorá dnes podopiera napríklad Clio, Captur, ale aj Dacie Sandero/Logan a Jogger. Tu sa ale črtá veľký problém. Žiadne z týchto áut už nemá naftový motor a už vôbec nie pohon 4 × 4. A to sú presne prvky, pre ktoré Duster v kombinácii s nízkou cenou ľudia doslova milovali. Bude to vôbec ešte Duster?

O novinke, ktorá sa chystá na trh v roku 2024, teraz priniesol aktuálne informácie francúzsky web Largus, ktorý je zväčša skvelo informovaný o zákulisí skupiny Renault, kde patrí aj Dacia. Ten tvrdí, že tretia generácia naozaj príde o klasickú štvorkolku aj naftový motor. Sám Denis Le Vot, šéf Dacie, priznáva, že to bude riskantná zmena. „Je to ťažká rovnica a mi zisťujeme, ako ďaleko môžeme zájsť. Ťažko si predstaviť Duster bez pohonu všetkých kolies, ktorý je súčasťou jeho DNA,“ povedal. To bolo ale ešte v roku 2021. Teraz by už mala byť táto „rovnica“ vyriešená. Largus tvrdí, že Duster síce pohon 4 × 4 dostane, ale bez mechanického prepojenia. Jednoducho, zadné kolesá bude poháňať len elektromotor, ktorý podporí trakciu v zlých podmienkach. A osud diesla je tiež spečatený.

Nový Duster dostane súčasný benzínový 4-valec 1,3 TCe (96, 110 kW) s 12 V mild-hybridnou výpomocou, ktorý mu umožní využiť dvojspojkovú prevodovku EDC. S touto technikou by mal vydržať až do roku 2027, keď vstúpi do platnosti emisná norma Euro 7. Pôvodný diesel nahradí hybridná verzia s atmosférickým motorom 1,6 SCe, elektromotorom a multimódovou prevodovkou, ktorú už poznáme z Arkany. Výkon by mal byť 108 kW. Aj napriek týmto zmenám, vynúteným emisiami, má Duster ostať najlacnejším SUV na trhu, ale na súčasné ceny máme i tak zabudnúť. Zvlášť v predĺženej 7-miestnej verzii, ktorú naznačil koncept Bigster a ktorá sa stane novou vlajkovou loďou Dacie. Uvidíme, či v takejto podobe osloví svojich doterajších priaznivcov.