Úžitkové autá v EÚ len na elektrinu? Vraj už od roku 2027!

Do Bruselu mieri návrh na zákaz používania úžitkových áut na benzín a naftu. Už o päť rokov. Zatiaľ sa má týkať väčších spoločností. Od roku 2030 všetkých.

07.06.2022 16:00
debata (1)
Koncern Stellantis sa rozhodol plne... Foto: Citroën
Citroën ë-Berlingo Van Koncern Stellantis sa rozhodol plne elektrifikovať osobné verzie svojich malých dodávok Citroën Berlingo, Opel Combo Life či Peugeot Rifter. Tým čisto úžitkový spaľovací motor ponechá. Holandský eurokomisár Frans Timmermans to ale vidí celkom naopak.

Na budúci týždeň bude Európsky parlament hlasovať o návrhu úplného zákazu predaja áut so spaľovacím motorom od roku 2035. Už ten je veľmi kontroverzný, pretože i keď vývoj elektromobilov napreduje, stále nedokážu byť plnohodnotnou náhradou za konvenčné autá. Sú drahé, majú krátky dojazd, dlho sa nabíjajú a ich funkčnosť limituje životnosť batérie. A ešte stále chýba potrebná infraštruktúra a dostatok elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Bez nej nebudú elektromobily nikdy prínosom pre životné prostredie. Skôr naopak, pretože výroba batérií, ak nedôjde k revolučnému technologickému zlomu, si vyžaduje masívnu ťažbu nerastných surovín § kobaltu či lítia. A tá nie je práve čistá.

Carlos Tavares Čítajte viac Šok: Stellantis úplne končí s osobnými vanmi a MPV. Zostanú len elektrické

Do roku 2035 sa možno mnoho z týchto problémov vyrieši, ale eurokomisár Frans Timmermans, by chcel pod elektrickým kotlom prikúriť oveľa skôr. Tento Holanďan oznámil, že pracuje na návrhu, podľa ktorého by mali všetky väčšie spoločnosti vo všetkých členských štátoch EÚ používať od roku 2027 výlučne elektrické úžitkové vozidlá, zatiaľ s hmotnosťou do 3 500 kg. Od roku 2030 by sa mala táto povinnosť rozšíriť aj na menšie firmy. Zatiaľ síce nevieme, čo je veľká a čo malá firma, rozhodne však vieme, že pre prosperitu každej firmy sú kľúčové náklady. A hoci elektrické autá vedia ušetriť na strane prevádzky, zvlášť v časoch rekordných cien palív, ostatné náklady len zvyšujú. Už ich cena je pre firmy často neprijateľná.

Luca DE Meo Čítajte viac Šéf Renaultu spochybnil elektromobily. Hybridy môžu byť čistejšie

Samozrejme, množstvo spoločností používa elektrické dodávky už dnes, a to celkom dobrovoľne, pretože im z nejakého dôvodu vyhovujú, ale nariadiť ich povinne v horizonte piatich rokov je naozaj trúfalé. Aj Timmermans opiera svoj návrh o vysoké ceny benzínu a nafty a o plánovanú „rozlúčku“ s ruskou ropou, ale nik nevie garantovať do budúcna ani ceny elektrickej energie ani ceny batérií, pretože ceny surovín s rastúcim dopytom rastú. Navyše sa elektrické dodávky na niektoré účely nehodia. Napríklad pre tie, ktoré majú denne najazdiť stovky kilometrov. A ako vieme, dodávka zarába len vtedy keď jazdí a nie vtedy, keď stojí na nabíjačke. Aj preto napríklad koncern Stellantis elektrifikuje najprv osobné verzie svojich dodávok a pri tých úžitkových necháva zákazníkom stále na výber.

ADAC - ecotest elektromobilov Čítajte viac Brusel potvrdil, že elektromobily nie sú až také čisté. Čo s tým?

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #úžitkové autá #zákaz áut so spaľovacími motormi
Články podľa značiek