Prvá autonómna nákladná loď preplávala oceán. So softvérom od Hyundai

Avikus, dcérska spoločnosť koncernu Hyundai, úspešne dokončila prvú transoceánsku plavbu tankeru s využitím autonómnych navigačných technológií.

20.06.2022 12:00
LNG tanker PRISM COURAGE Foto:
LNG tanker Prism Courage.
debata (1)

Veľa sa síce hovorí o autonómnych autách, skôr sa však dočkáme zrejme veľkých autonómnych námorných lodí. Dôvod je jasný – ich plavba trvá dlho a treba platiť posádku, navyše na otvorenom mori sa vyskytuje menej neočakávaných situácií, než v hustej cestnej premávke.

Už v roku 2021 nasadila nórska spoločnosť na výrobu hnojív plne elektrickú a autonómnu kontajnerovú loď, aby ušetrila 40 000 jázd kamiónmi ročne. Tá sa však plaví len na krátku vzdialenosť. V polovici mája absolvovala japonská nákladná loď kratšiu autonómnu plavbu s využitím izraelského navigačného softvéru Orca AI. Po dokončení takmer 500-míľovej plavby z Tokijského zálivu do zálivu Ise v Suzake sa stala prvou komerčnou nákladnou loďou na svete, ktorú plne navigovala umelá inteligencia.

Kapitán s navigátormi kontrolujú autonómny... Foto: Hyundai
Avikus Kapitán s navigátormi kontrolujú autonómny navigačný softvér.

Hyundai má v oblasti námornej navigácie a autonómnych lodí väčšie plány. Preto založil koncom roku 2020 dcérsku spoločnosť Avikus s cieľom navrhnúť použiteľnú autonómnu navigáciu pre lode, plaviace sa na mori. A tá sa ukazuje byť veľmi efektívnou. Už necelý rok po svojom založení Avikus predviedol svoju technológiu na 12-miestnej výletnej lodi v Kórei a následne ju predstavil aj na najväčšej technologickej výstave na svete CES 2022, ktorá sa každoročne koná v Las Vegas.

Najnovšia verzia jej navigačného softvéru sa nazýva HiNAS 2.0 a ide o autonómnu navigačnú technológiu úrovne 2, ktorá dokáže riadiť a ovládať loď na otvorenom mori. Softvér využíva umelú inteligenciu „vyškolenú“ na rozpoznávanie blízkych lodí, počasia a výšky vĺn.

Pred niekoľkými dňami Avikus oznámil, že úspešne otestovala softvér na veľkom námornom LNG tankeri PRISM Courage. Ten zahájil svoju cestu 1. mája z Freeportu v Mexickom zálive. Po preplávaní Panamským prieplavom loď dorazila do LNG terminálu Boryeong v Južnej Kórei, pričom absolvovala trasu dlhú približne 10 800 námorných míľ (20 000 km) za 33 dní.

Michelin Wisamo projekt Čítajte viac Michelin predstavil nafukovacie plachty. Pre námorné tankery!

Približne polovicu vzdialenosti prekonal tanker pomocou autonómneho navigačného softvéru. HiNAS 2.0 spolupracoval s Hyundai Integrated Smartship Solution (ISS) pri stanovovaní optimálnych trás a určovaní ideálnych rýchlostí pre plavbu. Tanker sa počas svojej plavby stretol s mnohými loďami a podnikol minimálne stokrát bezproblémový úhybný manéver. Použitím optimálnych trás odporúčaných softvérom bola plavba dokončená so spotrebou zníženou o sedem percent a približne o päť percent nižšími emisiami.

Transoceánsku autonómnu plavbu v reálnom čase monitorovali aj American Bureau of Shipping a Korea Register of Shipping. Avikus plánuje komercializovať HiNAS 2.0 po získaní potrebných medzinárodných certifikácií.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Hyundai
Články podľa značiek