Veľa sa síce hovorí o autonómnych autách, skôr sa však dočkáme zrejme veľkých autonómnych námorných lodí. Dôvod je jasný – ich plavba trvá dlho a treba platiť posádku, navyše na otvorenom mori sa vyskytuje menej neočakávaných situácií, než v hustej cestnej premávke.
Už v roku 2021 nasadila nórska spoločnosť na výrobu hnojív plne elektrickú a autonómnu kontajnerovú loď, aby ušetrila 40 000 jázd kamiónmi ročne. Tá sa však plaví len na krátku vzdialenosť. V polovici mája absolvovala japonská nákladná loď kratšiu autonómnu plavbu s využitím izraelského navigačného softvéru Orca AI. Po dokončení takmer 500-míľovej plavby z Tokijského zálivu do zálivu Ise v Suzake sa stala prvou komerčnou nákladnou loďou na svete, ktorú plne navigovala umelá inteligencia.

Hyundai má v oblasti námornej navigácie a autonómnych lodí väčšie plány. Preto založil koncom roku 2020 dcérsku spoločnosť Avikus s cieľom navrhnúť použiteľnú autonómnu navigáciu pre lode, plaviace sa na mori. A tá sa ukazuje byť veľmi efektívnou. Už necelý rok po svojom založení Avikus predviedol svoju technológiu na 12-miestnej výletnej lodi v Kórei a následne ju predstavil aj na najväčšej technologickej výstave na svete CES 2022, ktorá sa každoročne koná v Las Vegas.
Najnovšia verzia jej navigačného softvéru sa nazýva HiNAS 2.0 a ide o autonómnu navigačnú technológiu úrovne 2, ktorá dokáže riadiť a ovládať loď na otvorenom mori. Softvér využíva umelú inteligenciu „vyškolenú“ na rozpoznávanie blízkych lodí, počasia a výšky vĺn.
Pred niekoľkými dňami Avikus oznámil, že úspešne otestovala softvér na veľkom námornom LNG tankeri PRISM Courage. Ten zahájil svoju cestu 1. mája z Freeportu v Mexickom zálive. Po preplávaní Panamským prieplavom loď dorazila do LNG terminálu Boryeong v Južnej Kórei, pričom absolvovala trasu dlhú približne 10 800 námorných míľ (20 000 km) za 33 dní.

Približne polovicu vzdialenosti prekonal tanker pomocou autonómneho navigačného softvéru. HiNAS 2.0 spolupracoval s Hyundai Integrated Smartship Solution (ISS) pri stanovovaní optimálnych trás a určovaní ideálnych rýchlostí pre plavbu. Tanker sa počas svojej plavby stretol s mnohými loďami a podnikol minimálne stokrát bezproblémový úhybný manéver. Použitím optimálnych trás odporúčaných softvérom bola plavba dokončená so spotrebou zníženou o sedem percent a približne o päť percent nižšími emisiami.
Transoceánsku autonómnu plavbu v reálnom čase monitorovali aj American Bureau of Shipping a Korea Register of Shipping. Avikus plánuje komercializovať HiNAS 2.0 po získaní potrebných medzinárodných certifikácií.