Zákaz spaľovacích áut v EÚ je neuvážený, varuje profesor

Európska únia si vytýčila jasný a ambiciózny cieľ znížiť emisie CO2 v osobnej doprave. Profesor z Technologického inštitútu v Karlsruhe však varuje, že odhady pre rok 2035 sú nesplniteľné a nevychádzajú zo správnych vedeckých postupov.

13.06.2022 16:00
debata (18)
Európska únia, ktorá sa rozhodla zakázať predaj... Foto: KBA
Dieselové motory - emisie Európska únia, ktorá sa rozhodla zakázať predaj nových áut spaľujúcich fosílne palivá od roku 2035.

Na nutnosti znížiť emisie skleníkových plynov sa už vedecká obec zhodla. Stále však nie je jasné, aký spôsob je čo najšetrnejší pre spoločnosť, ekonomiku a paradoxne aj životné prostredie. Asi najhlasnejším zástancom masového prechodu k bezemisnej doprave je Európska únia, ktorá sa rozhodla zakázať predaj nových áut spaľujúcich fosílne palivá od roku 2035. Z radov politikov sa ozývajú argumenty, že práve elektromobilita je všeliekom, no nájdu sa aj opačné názory z radov vedcov. Jedným z nich je aj profesor Thomas Koch z Technologického inštitútu v Karlsruhe, ktorý poskytol rozhovor nemeckému magazínu Focus.

Jeho hlavná výčitka smerom k európskym politikom je, že vychádzajú z neoverených výpočtov možnosti produkovať elektrickú energiu z obnoviteľných zdrojov. Do roku 2035 je v európskych podmienkach neuskutočniteľné, aby dokázali nasýtiť dopyt po elektrine pre pohon miliónov elektrických automobilov. Koniec koncov bude teda Európska únia nútená zvýšiť výrobu elektriny z fosílnych palív. Ide o dobre známy paradox, že elektroautá síce jazdia lokálne bez emisií CO2, no ak na ich pohon slúži neekologická elektrina, ide ešte o vyššiu záťaž pre životné prostredie.

Emisie Čítajte aj Emisie CO2 nových áut? Slovensko štvrté najhoršie v Európe!

Ďalším paradoxom je výroba elektrických áut a obzvlášť ich akumulátorov. Vzhľadom na množstvo vzácnych kovov, ktoré je potrebné vyťažiť – a nejde vždy o ekologickú ťažbu – sa výroba batérií stáva de facto závislá na vyčerpateľnom primárnom zdroji. Ak teda niekto argumentuje, že s príchodom masového rozšírenia elektromobility sa ceny elektrických áut znížia, tak ide o nepravdepodobný scenár, ktorý naráža na zvýšený dopyt po vzácnych kovoch, ktorých cena bude neustále rásť.

JATO Dynamics - emisie 2019 Čítajte aj ACEA: Emisie nových áut vlani klesli o 11,3 %. No asi len na papieri

Predmetný návrh v Európskom parlamente tak viac nahráva vizionárom, ktorí túžia po živote z budúcnosti, no nevychádzajú zo skutočných podmienok dnešného sveta. Násilné urýchľovanie snahy o ekologizáciu dopravy a k tomu len jedným smerom je riskantné a nezaobíde sa bez komplikácií. Veď už samotné hybridy dokážu výrazne znižovať emisie CO2 a perspektívna je aj ekologická výroba vodíka či syntetických palív.

© Autorské práva vyhradené

18 debata chyba
Viac na túto tému: #Európska únia #Karlsruhe #elektromobilita #zákaz spaľovacích motorov
Články podľa značiek