Na nutnosti znížiť emisie skleníkových plynov sa už vedecká obec zhodla. Stále však nie je jasné, aký spôsob je čo najšetrnejší pre spoločnosť, ekonomiku a paradoxne aj životné prostredie. Asi najhlasnejším zástancom masového prechodu k bezemisnej doprave je Európska únia, ktorá sa rozhodla zakázať predaj nových áut spaľujúcich fosílne palivá od roku 2035. Z radov politikov sa ozývajú argumenty, že práve elektromobilita je všeliekom, no nájdu sa aj opačné názory z radov vedcov. Jedným z nich je aj profesor Thomas Koch z Technologického inštitútu v Karlsruhe, ktorý poskytol rozhovor nemeckému magazínu Focus.
Jeho hlavná výčitka smerom k európskym politikom je, že vychádzajú z neoverených výpočtov možnosti produkovať elektrickú energiu z obnoviteľných zdrojov. Do roku 2035 je v európskych podmienkach neuskutočniteľné, aby dokázali nasýtiť dopyt po elektrine pre pohon miliónov elektrických automobilov. Koniec koncov bude teda Európska únia nútená zvýšiť výrobu elektriny z fosílnych palív. Ide o dobre známy paradox, že elektroautá síce jazdia lokálne bez emisií CO2, no ak na ich pohon slúži neekologická elektrina, ide ešte o vyššiu záťaž pre životné prostredie.
Čítajte aj Emisie CO2 nových áut? Slovensko štvrté najhoršie v Európe!Ďalším paradoxom je výroba elektrických áut a obzvlášť ich akumulátorov. Vzhľadom na množstvo vzácnych kovov, ktoré je potrebné vyťažiť – a nejde vždy o ekologickú ťažbu – sa výroba batérií stáva de facto závislá na vyčerpateľnom primárnom zdroji. Ak teda niekto argumentuje, že s príchodom masového rozšírenia elektromobility sa ceny elektrických áut znížia, tak ide o nepravdepodobný scenár, ktorý naráža na zvýšený dopyt po vzácnych kovoch, ktorých cena bude neustále rásť.
Čítajte aj ACEA: Emisie nových áut vlani klesli o 11,3 %. No asi len na papieriPredmetný návrh v Európskom parlamente tak viac nahráva vizionárom, ktorí túžia po živote z budúcnosti, no nevychádzajú zo skutočných podmienok dnešného sveta. Násilné urýchľovanie snahy o ekologizáciu dopravy a k tomu len jedným smerom je riskantné a nezaobíde sa bez komplikácií. Veď už samotné hybridy dokážu výrazne znižovať emisie CO2 a perspektívna je aj ekologická výroba vodíka či syntetických palív.