Ruské automobilky sa rozbiehajú. Čo dokážu vyrobiť?

Rusom sa síce pomaly darí rozbiehať linky niektorých automobilových závodov, no len s „antisankčnými“ modelmi. Tie pripomínajú staré časy.

15.06.2022 06:00
debata (184)
Prvou automobilkou, ktorá sa rozbehla je... Foto: AvtoVaz
Lada Granta Classic - 2022 Prvou automobilkou, ktorá sa rozbehla je AvtoVaz. Vyrába však model starý 11 rokov a bez ABS a airbagov.

Sankcie a zmrazenie aktivít západných výrobcov v Rusku prišli tamojší automobilový priemysel naozaj draho. Trpia síce aj západné automobilky, najmä Renault, koncern VW a Mercedes-Benz s miliardovými aktívami v tejto krajine, no bolí ich to menej ako ruskú stranu. Od marca stoja prakticky všetky tamojšie automobilové podniky s výnimkou čínskych. V Kaluge, Togliatti, Petrohrade, Moskve, Ulianovsku, Nižnom Novgorode či v Kaliningrade sa doslova zastavil čas. Rusi totiž nemajú súčiastky z „nepriateľských“ krajín. A zohnať nových dodávateľov trvá mesiace. Situácia sa však pomaličky mení. Niektoré linky sa predsa len rozbiehajú. I keď autá, ktoré z nich schádzajú, pripomínajú skôr deväťdesiate roky.

Lada Granta Classic - 2022 Čítajte viac AvtoVaz: Tak predsa. Rusi spustili výrobu Lady z 'praveku'!

Tak napríklad v Togliatti, v najväčšej ruskej automobilke AvtoVaz, sa podarilo 9. júna rozbehnúť výrobu modelu Lada Granta, ktorého základy pochádzajú ešte z deväťdesiatych rokov, konkrétne z Lady Kaliny. Aby však všetko bežalo tak, ako má, musela sa Granta vzdať ABS, airbagov či antiemisných systémov, ale aj ďalších elektronických komponentov. Rusko muselo tiež upraviť homologizačné predpisy, aby bolo tieto vozidlá vôbec možné legálne prihlásiť do premávky. Odpustkom pre ruských zákazníkov má byť cena, ktorá štartuje na 675 900 rubľoch, čo je len 5 767 eur. Aký zisk však môže mať obrí automobilový závod zamestnávajúci 45 000 ľudí z takejto produkcie, je otázne. Rovnako ako jeho budúcnosť.

UAZ oznámil, že v júli výrobu modelu Patriot.... Foto: UAZ
UAZ - výroba UAZ oznámil, že v júli výrobu modelu Patriot. Tiež bez komponentov, ktoré si vyžadujú elektroniku z "nepriateľských krajín".

Rusi si však veria. AvtoVaz oznámil, že v súvislosti s nábehom výroby Granty sa dali do pohybu všetky divízie závodu ako výroba motorov, podvozkov, lisovňa či lakovňa, takže v júli plánujú v Togliatti rozšíriť produkciu o starú Ladu Niva Legend a jej novšiu verziu Nivu Travel. Aj tie budú vyrábané v špeciálnych „antisankčných“ verziách, ktoré môžu spĺňať nižšie emisné normy až do Euro 0! Podobne to bude so závodom UAZ v Ulianovsku, ktorý produkoval známe off-roady Patriot a Loaf. Ten tiež ohlásil, že v júli obnoví ich výrobu, opäť v zjednodušených verziách. A k rozbehnutým automobilkám sa má v júli pridať závod Avtotor v Kaliningrade.

Ruský podnik Avtotor získal potrebné komponenty... Foto: Avtotor
Avtotor - výroba Kií v Rusku Ruský podnik Avtotor získal potrebné komponenty na obnovenie výroby. Tie však vydržia len dva mesiace.

Tento podnik vyrábal ešte do vypuknutia vojny na Ukrajine modely BMW, Kia a Hyundai. BMW tu však po ruskej agresii výrobu definitívne ukončilo. Kórejské modely zas doplatili na nedostatok komponentov. Kórejský koncern sa síce k sankciám nepridal, ale z obáv z reakcií USA neposielal do Ruska elektronické komponenty, ktoré majú americký pôvod alebo sú chránené patentom. Výrobu Kií a Hyundaiov sa tak síce v Avtotore podarilo v máji obnoviť, ale z liniek schádzalo len 200 nedokončených vozidiel denne, ktoré automobilka stále skladuje na odstavných plochách. Pred vojnou to bolo 900 áut denne. Teraz však Avtotor oznámil, že sa mu podarilo získať chýbajúce komponenty.

Moskvič Čítajte viac Už vieme, aké budú nové Moskviče! Vo fabrike Renaultu ich vyrobia Číňania

Podľa ruských zdrojov má ísť o dodávky z Európy, ktoré meškali niekoľko mesiacov. Vybaviť sa ich malo podariť aj vďaka osobnému nasadeniu guvernéra Kaliningradskej oblasti Antona Alikhanova. Predstavitelia podniku však upozorňujú, že komponenty vydržia Avtotoru maximálne do konca augusta. Budúcnosť podniku to teda nerieši. Momentálne sa obrátil na automobilky z krajín, ktoré na Rusko neuvalili sankcie, a hľadá nových partnerov. To je beh na dlhé trate. Podobne ako obnovenie výroby modelov Renault Duster a Renault Sandero s logami Lady alebo ohlásená výroba nových Moskvičov, ktoré majú schádzať z liniek bývalého závodu Renaultu v Moskve, ktorý prešiel pod správu mesta.

© Autorské práva vyhradené

184 debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #Hyundai #Lada #Uaz #Moskvič #AvtoVaz #Avtotor
Články podľa značiek