Tesla už dlhšie provokuje americké úrady svojím autopilotom, presnejšie systémom Full Self-Driving, ktorý sa tvári ako systém plne autonómneho riadenia. Pritom sama priznáva, že jej autopilot nie je ničím iným ako podporou riadenia na úrovni SAE 2. Takže ničím neprekonáva konkurenčné automobilky. Rozdiel je v tom, že kým také Volvo, Mercedes-Benz, Audi alebo BMW nedovolia vodičovi, aby sa nevenoval riadeniu, nanajvýš to povolia na pár sekúnd, Tesla áno. To je zdrojom neprimeraných očakávaní majiteľov áut, ktorí systém Full Self-Driving považujú za plnohodnotný autopilot a dokonca si zaň zaplatili 10 000 dolárov.
V skutočnosti majú na palube softvér, ktorý sama automobilka označuje ako testovaciu verziu. A keďže Elon Musk vyhlásil, že ak ľuďom stačia oči, musia autám stačiť kamery, Tesla Full Self-Driving nepoužíva ani len radarové senzory. Asi neprekvapí, že automobilka je kvôli tomu v hľadáčiku amerického úradu pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA. Pred časom mu musela vysvetľovať, čo vlastne Full Self-Driving je a podobne. Lenže teraz ide do tuhého, pretože americký úrad vyšetruje celkom 16 vážnych dopravných nehôd, kde je podozrenie, že k nim došlo v režime aktivovaného autopilota.
Čítajte viac Toto je 10 najsilnejších automobiliek sveta! Všetky padli, nahor 'vystrelila' jedináNavyše úrad prekvalifikoval vyšetrovanie z „predbežnej analýzy“ na „technickú analýzu“, čo nemusí byť ďaleko od stiahnutia vozidiel z trhu. Je to vážne. Už prvé predbežné závery sú znepokojujúce. „Analýza šestnástich prípadov ukázala, že výstraha pred zrážkou (FCW) sa aktivovala bezprostredne pred nárazom a že následné automatické núdzové brzdenie (AEB) zasiahlo len pri polovici nehôd. Priemerne sa pri týchto nehodách autopilot vypol menej ako jednu sekundu pred nárazom,“ tvrdí sa v správe.
Častý argument Elona Muska o tom, že k nehodám nedochádza pri zapnutom autopilote, tak dostáva poriadnu trhlinu. Ak je autopilot naprogramovaný tak, aby sa pred neodvratnou nehodou deaktivoval, bolo by to zbavovanie sa zodpovednosti automobilky. A to v situácii, keď už nemá vodič žiadnu šancu nehode zabrániť. Samozrejme, ak je Full Self-Driving klasifikovaný len na úrovni SAE 2, je zodpovednosť vždy na vodičovi, čo Tesle maximálne vyhovuje, na druhej strane jej autopilot dostáva užívateľov do neriešiteľných situácií, pretože k upozornenie na prevzatie riadenia dochádza tragicky neskoro.
Čítajte viac Tesla opäť v problémoch! Pri nehode zahynuli traja ľudiaNHTSA preto dospel k záveru, že s veľkou pravdepodobnosťou bude musieť Tesla zvolať do servisov približne 830 000 vozidiel, pričom nebude stačiť len aktualizácia softvéru. Ak by musela Tesla doplniť vozidlá o potrebný hardvér, napríklad o radarové senzory, bola by to pre ňu skutočná nočná mora. Nie náhodou v USA prirovnávajú hroziacu kauzu ku škandálu Dieselgate, ktorý sa týkal emisií naftových motorov vozidiel koncernu Volkswagen a ktorý stál nemeckého výrobcu viac ako 30 miliárd dolárov.
Pre Teslu by to bolo nielen extrémne drahé. Je tiež otázne, či by takúto obriu zvolávaciu akciu vôbec zvládla so svojou úbohou servisnou sieťou. A tiež bude mať problém kauzu vysvetliť, pretože Elon Musk zrušil oddelenie pre styk s verejnosťou. Navonok komunikuje len prostredníctvom svojho účtu na Twitteri. V každom prípade posledné kroky NHTSA ukazujú, že už nemieni tolerovať Tesle ďalšie prešľap a dovoliť jej odpovedať len na to, na čo chce a kedy chce.