V máji 2022 sa registrácie osobných automobilov v Európskej únii medziročne znížili o 11,2 % na 791 546 kusov. Vyplýva to zo štatistík Európskeho združenia automobilových výrobcov ACEA. Výrazný pokles nastal aj napriek tomu, že predaje v roku 2021 už boli naozaj slabé. A nič dobré neveští ani fakt, že predaje klesajú kontinuálne už desiaty mesiac. V máji pritom všetky štyri kľúčové trhy EÚ zaznamenali až dvojciferné straty. Najstrmší pokles zaznamenalo Taliansko (-15,1 %), nasledovalo Španielsko (-10,9 %), Nemecko (-10,2 %) a Francúzsko (-10,1 %).
Od januára do mája 2022 boli celkové registrácie nových osobných automobilov v EÚ o 13,7 % nižšie v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Päť mesiacov po roku 2022 predaj nových áut ustúpil na väčšine trhov v regióne vrátane štyroch hlavných: Taliansko (-24,3 %), Francúzsko (-16,9 %), Španielsko (-11,5 %) a Nemecko (-9,3 %) ). Ak sa pozrieme na slovenské výsledky, tak v máji to nebolo „bohviečo“, predaj medziročne poklesol o 17,3 percenta.

Keďže však začiatok roku nebol zlý, tak v rámci EÚ je na tom Slovensko stále celkom dobre. Sme (v rámci EÚ + EFTA + UK) jedným zo šiestich trhov, ktoré sú za prvých päť mesiacov tohto roku zatiaľ stále v čiernych číslach. Okrem Bulharska však ide všetko o malé trhy s predajmi výrazne nižšími ako na Slovensku.
Najlepšie je na tom Island, ktorý medziročne zaznamenal nárast predaja o vyše 60 percent. Tam však čísla „lietajú“ aj preto, že ide o minitrh, predaj za prvých päť mesiacov je na Islande takmer rovnaký, aký bol napríklad na Slovensku v máji. Konkrétne sa tam predalo za päť mesiacov vyše 6 700 áut, pričom len májový predaj na Slovensku bol 6 650 kusov a za prvých päť mesiacov je to takmer 32-tisíc áut.
Podobne malý trh je aj v Lotyšku, kde evidujú medziročný nárast predaja o 6 percent a na Cypre, kde predaj stúpol o necelých 9 percent. Z väčších trhov sa predaj áut v tomto roku dobre rozbehol v Rumunsku, kde medziročne stúpol takmer o 17 percent a v Írsku, kde sa zvýšil o 3,2 percenta.
10 automobilových trhov, kde medziročne za prvých 5 mesiacov najviac klesol predaj áut:
– | Krajina | Predaj 1–5/22 | Predaj 1–5/21 | Rozdiel (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Litva | 11 484 | 15 206 | –24,5 |
2. | Taliansko | 555 974 | 735 420 | –24,3 |
3. | Dánsko | 58 741 | 76 225 | –22,9 |
4. | Fínsko | 36 105 | 46 790 | –22,8 |
5. | Rakúsko | 85 846 | 108 321 | –20,7 |
6. | Slovinsko | 21 454 | 25 833 | –17,0 |
7. | Francúzsko | 600 893 | 723 527 | –16,9 |
8. | Belgicko | 160 573 | 191 256 | –16,0 |
9. | Nórsko | 53 604 | 63 568 | –15,6 |
10. | Švédsko | 118 094 | 137 68 | –13,7 |
Zdroj: ACEA |
Možno ešte zaujímavejší je pohľad na to, ako sa za prvých 5 mesiacov darilo automobilovým koncernom a jednotlivým automobilovým značkám. Ak sa pozrieme na koncerny, tak za prvých 5 mesiacov si medziročne výrazne polepšili ázijské, čo asi neprekvapuje. Jednoducho majú čipy a tým pádom sú schopní predávať autá bez nejakého výraznejšieho meškania. Honda si za prvých 5 mesiacov medziročne polepšila o 24 percent, Hyundai Group (Hyundai a Kia) takmer o 13 percent a Toyota Group (Toyota a Lexus) len o necelé jedno percento.
Naopak, (prevažne) európske koncerny klesajú – Renault Group (-10,5%), Mercedes-Benz (-11,3%), BMW Group (-13,7%, Volkswagen Group (-19,0%, pričom samotná Škoda klesla takmer o 25 percent) a naozaj zle je na tom Stellantis s poklesom o 23,7 percenta, pričom všetky tri jeho kľúčové značky – Peugeot, Citroën a FIAT klesli medziročne o vyše 26 percent! Reakcia Stellantisu na tieto štatistiky združenia ACEA bola úbohá – rozhodol sa združenie ku koncu tohto roku aj so všetkými svojimi 14 značkami opustiť, čo je pomerne prekvapujúci krok.

Zaujímavé je, že sa tento rok zatiaľ veľmi dobre darí aj novým menším značkám, ako sú Alpine, DS alebo Cupra (za ňu nemáme exaktné dáta, lebo v rámci koncernu VW ju ACEA stále zaraďuje do košíku „SEAT“). Pritom najmä Cupra z hľadiska predajov rastie doslova raketovo a stáva sa z nej pomaly ale isto silná mainstreamová automobilka, ktorá by chcela predávať 500-tisíc áut ročne. A to vôbec nie je nereálny cieľ! Ak si odmyslíme menšie značky a tie ázijské, tak naozaj prvou skutočne silnou európskou značkou, ktorej sa skutočne darí, je Dacia, potom Porsche a Audi. A samozrejme, nesmieme zabúdať na DS, ktorá sa v Európe po nie veľmi presvedčivom uplynulom roku konečne „zobudila“.
V nasledujúcej tabuľke uvádzame značky v poradí, ako sa im z hľadiska percent podarilo medziročne navýšiť predaj v rámci EÚ. Pokiaľ ide o značky, ktoré v EÚ predávajú najviac áut v absolútnych číslach, sú to za prvých päť mesiacov tohto roku: Volkswagen (392 510), Toyota (258 525), Peugeot (232 962), Renault (209 091) a Mercedes (208 224). S 206 597 predanými kusmi za prvou päťkou len tesne zaostalo BMW.
10 najúspešnejších značiek za prvých 5 mesiacov tohto roku z hľadiska percentuálneho navýšenia predaja v EÚ:
– | Značka | Predaj 1–5/22 | Predaj 1–5/21 | Rozdiel (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Alpine | 1 104 | 556 | +98,6 |
2. | Kia | 187 588 | 159 792 | +17,4 |
3. | DS | 18 298 | 15 671 | +16,8 |
4. | Dacia | 155 247 | 138 672 | +11,9 |
5. | Hyundai | 171 845 | 159 106 | + 8,0 |
6. | Porsche | 25 103 | 23 583 | + 6,4 |
7. | Toyota | 258 525 | 254 530 | +1,6 |
8. | Mitsubishi | 23 727 | 23 831 | –0,4 |
9. | Audi | 190 522 | 210 920 | –9,7 |
10. | Alfa Romeo | 8 766 | í9 798 | –10,5 |
Zdroj: ACEA |
Ako zle sú na tom európske automobilky ukazuje nasledujúca tabuľka – v rebríčku desiatich s najväčším medziročným poklesom predaja nájdeme prakticky všetky silné „domáce“, teda európske značky – Peugeot, Citroën, Škodu, Renault a aj FIAT. A to sa zaradeniu do nej len tesne vyhol Volkswagen s medziročným poklesom na úrovni 21,3 percenta totiž skončil jedenásty.
10 značiek s najväčším poklesom predaja za prvých 5 mesiacov tohto roku v EÚ:
– | Značka | Predaj 1–5/22 | Predaj 1–5/21 | Rozdiel (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Jaguar | 5 332 | 9 244 | –42,4 |
2. | Land Rover | 17 754 | 25 729 | –31,0 |
3. | Smart | 10 085 | 14 170 | –28,8 |
4. | FIAT | 157 580 | 214 341 | –26,5 |
5. | Citroën | 144 812 | 196 662 | –26,4 |
6. | Peugeot | 232 962 | 315 690 | –26,2 |
7. | Škoda | 183 079 | 243 380 | –24,8 |
8. | Volvo | 80 403 | 105 080 | –23,5 |
9. | Renault | 209 091 | 269 038 | –22,3 |
10. | Lancia/Chrysler | 8 766 | 9 798 | –21,9 |
Zdroj: ACEA |