Pozrite sa, ktorým značkám sa v EÚ v tomto roku darí a ktoré celkom prepadli!

V máji sa registrácie osobných automobilov v EÚ znížili o 11,2 % na 791 546 kusov. Klesajú už desiaty mesiac za sebou. Z "veľkých" európskych značiek je v pluse len Dacia.

, 17.06.2022 06:00
car logo
Tradičné európske značky sú v kríze, darí sa len ázijským značkám a ppopri nich len menším, resp. luxusnejším.
debata

V máji 2022 sa registrácie osobných automobilov v Európskej únii medziročne znížili o 11,2 % na 791 546 kusov. Vyplýva to zo štatistík Európskeho združenia automobilových výrobcov ACEA. Výrazný pokles nastal aj napriek tomu, že predaje v roku 2021 už boli naozaj slabé. A nič dobré neveští ani fakt, že predaje klesajú kontinuálne už desiaty mesiac. V máji pritom všetky štyri kľúčové trhy EÚ zaznamenali až dvojciferné straty. Najstrmší pokles zaznamenalo Taliansko (-15,1 %), nasledovalo Španielsko (-10,9 %), Nemecko (-10,2 %) a Francúzsko (-10,1 %).

Od januára do mája 2022 boli celkové registrácie nových osobných automobilov v EÚ o 13,7 % nižšie v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Päť mesiacov po roku 2022 predaj nových áut ustúpil na väčšine trhov v regióne vrátane štyroch hlavných: Taliansko (-24,3 %), Francúzsko (-16,9 %), Španielsko (-11,5 %) a Nemecko (-9,3 %) ). Ak sa pozrieme na slovenské výsledky, tak v máji to nebolo „bohviečo“, predaj medziročne poklesol o 17,3 percenta.

detail Čítajte viac Pozrite si 10 najpredávanejších áut sveta. Ani jedno nie je z Európy

Keďže však začiatok roku nebol zlý, tak v rámci EÚ je na tom Slovensko stále celkom dobre. Sme (v rámci EÚ + EFTA + UK) jedným zo šiestich trhov, ktoré sú za prvých päť mesiacov tohto roku zatiaľ stále v čiernych číslach. Okrem Bulharska však ide všetko o malé trhy s predajmi výrazne nižšími ako na Slovensku.

Najlepšie je na tom Island, ktorý medziročne zaznamenal nárast predaja o vyše 60 percent. Tam však čísla „lietajú“ aj preto, že ide o minitrh, predaj za prvých päť mesiacov je na Islande takmer rovnaký, aký bol napríklad na Slovensku v máji. Konkrétne sa tam predalo za päť mesiacov vyše 6 700 áut, pričom len májový predaj na Slovensku bol 6 650 kusov a za prvých päť mesiacov je to takmer 32-tisíc áut.

Podobne malý trh je aj v Lotyšku, kde evidujú medziročný nárast predaja o 6 percent a na Cypre, kde predaj stúpol o necelých 9 percent. Z väčších trhov sa predaj áut v tomto roku dobre rozbehol v Rumunsku, kde medziročne stúpol takmer o 17 percent a v Írsku, kde sa zvýšil o 3,2 percenta.

10 automobilových trhov, kde medziročne za prvých 5 mesiacov najviac klesol predaj áut:

Krajina Predaj 1–5/22 Predaj 1–5/21 Rozdiel (%)
1. Litva 11 484 15 206 –24,5
2. Taliansko 555 974 735 420 –24,3
3. Dánsko 58 741 76 225 –22,9
4. Fínsko 36 105 46 790 –22,8
5. Rakúsko 85 846 108 321 –20,7
6. Slovinsko 21 454 25 833 –17,0
7. Francúzsko 600 893 723 527 –16,9
8. Belgicko 160 573 191 256 –16,0
9. Nórsko 53 604 63 568 –15,6
10. Švédsko 118 094 137 68 –13,7
  Zdroj: ACEA

Možno ešte zaujímavejší je pohľad na to, ako sa za prvých 5 mesiacov darilo automobilovým koncernom a jednotlivým automobilovým značkám. Ak sa pozrieme na koncerny, tak za prvých 5 mesiacov si medziročne výrazne polepšili ázijské, čo asi neprekvapuje. Jednoducho majú čipy a tým pádom sú schopní predávať autá bez nejakého výraznejšieho meškania. Honda si za prvých 5 mesiacov medziročne polepšila o 24 percent, Hyundai Group (Hyundai a Kia) takmer o 13 percent a Toyota Group (Toyota a Lexus) len o necelé jedno percento.

Naopak, (prevažne) európske koncerny klesajú – Renault Group (-10,5%), Mercedes-Benz (-11,3%), BMW Group (-13,7%, Volkswagen Group (-19,0%, pričom samotná Škoda klesla takmer o 25 percent) a naozaj zle je na tom Stellantis s poklesom o 23,7 percenta, pričom všetky tri jeho kľúčové značky – Peugeot, Citroën a FIAT klesli medziročne o vyše 26 percent! Reakcia Stellantisu na tieto štatistiky združenia ACEA bola úbohá – rozhodol sa združenie ku koncu tohto roku aj so všetkými svojimi 14 značkami opustiť, čo je pomerne prekvapujúci krok.

Toyota-RAV4 Plug-in Hybrid-2021-1600-6e Čítajte viac Honda verzus Toyota: Toto je 10 najpredávanejších SUV sveta v roku 2022

Zaujímavé je, že sa tento rok zatiaľ veľmi dobre darí aj novým menším značkám, ako sú Alpine, DS alebo Cupra (za ňu nemáme exaktné dáta, lebo v rámci koncernu VW ju ACEA stále zaraďuje do košíku „SEAT“). Pritom najmä Cupra z hľadiska predajov rastie doslova raketovo a stáva sa z nej pomaly ale isto silná mainstreamová automobilka, ktorá by chcela predávať 500-tisíc áut ročne. A to vôbec nie je nereálny cieľ! Ak si odmyslíme menšie značky a tie ázijské, tak naozaj prvou skutočne silnou európskou značkou, ktorej sa skutočne darí, je Dacia, potom Porsche a Audi. A samozrejme, nesmieme zabúdať na DS, ktorá sa v Európe po nie veľmi presvedčivom uplynulom roku konečne „zobudila“.

V nasledujúcej tabuľke uvádzame značky v poradí, ako sa im z hľadiska percent podarilo medziročne navýšiť predaj v rámci EÚ. Pokiaľ ide o značky, ktoré v EÚ predávajú najviac áut v absolútnych číslach, sú to za prvých päť mesiacov tohto roku: Volkswagen (392 510), Toyota (258 525), Peugeot (232 962), Renault (209 091) a Mercedes (208 224). S 206 597 predanými kusmi za prvou päťkou len tesne zaostalo BMW.

10 najúspešnejších značiek za prvých 5 mesiacov tohto roku z hľadiska percentuálneho navýšenia predaja v EÚ:

Značka Predaj 1–5/22 Predaj 1–5/21 Rozdiel (%)
1. Alpine 1 104 556 +98,6
2. Kia 187 588 159 792 +17,4
3. DS 18 298 15 671 +16,8
4. Dacia 155 247 138 672 +11,9
5. Hyundai 171 845 159 106 + 8,0
6. Porsche 25 103 23 583 + 6,4
7. Toyota 258 525 254 530 +1,6
8. Mitsubishi 23 727 23 831 –0,4
9. Audi 190 522 210 920 –9,7
10. Alfa Romeo 8 766 í9 798 –10,5
  Zdroj: ACEA

Ako zle sú na tom európske automobilky ukazuje nasledujúca tabuľka – v rebríčku desiatich s najväčším medziročným poklesom predaja nájdeme prakticky všetky silné „domáce“, teda európske značky – Peugeot, Citroën, Škodu, Renault a aj FIAT. A to sa zaradeniu do nej len tesne vyhol Volkswagen s medziročným poklesom na úrovni 21,3 percenta totiž skončil jedenásty.

10 značiek s najväčším poklesom predaja za prvých 5 mesiacov tohto roku v EÚ:

Značka Predaj 1–5/22 Predaj 1–5/21 Rozdiel (%)
1. Jaguar 5 332 9 244 –42,4
2. Land Rover 17 754 25 729 –31,0
3. Smart 10 085 14 170 –28,8
4. FIAT 157 580 214 341 –26,5
5. Citroën 144 812 196 662 –26,4
6. Peugeot 232 962 315 690 –26,2
7. Škoda 183 079 243 380 –24,8
8. Volvo 80 403 105 080 –23,5
9. Renault 209 091 269 038 –22,3
10. Lancia/Chrysler 8 766 9 798 –21,9
  Zdroj: ACEA

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #ACEA #automobilový priemysel #predaj áut v Európe #napredávanejšie autá
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek