Zabudnite: Ani v tomto roku sa dotácií na elektromobily nedočkáme!

Minister hospodárstva o dotáciách na elektromobily a plug-in hybridy nechce ani počuť. Bez nich však nemáme šancu splniť záväzky, vyplývajúce z plánu "Fit for 55".

22.06.2022 16:00
sulik auto expo dubaj Foto:
Minister hospodárstva rád pózuje pri vodíkových autách a otvára vodíkové plniace stanice. Elektromobily ho nezaujímajú.
debata (5)

Ešte na konci roku 2020 sme písali, že slovenskí motoristi sa v roku 2021 dočkajú – aj keď v nie tak štedrej podobe ako v roku 2019 – dotácií na podporu nákupu elektromobilov. Potvrdil to vtedy aj minister dopravy Richard Sulík. A mal aj celkom presný plán.

Vyhlásil, že Ministerstvo hospodárstva chce dotácie financovať z eurofondov nového programového obdobia 2021 – 2027. Z tohto dôvodu nemala byť výzva vypísaná skôr ako v závere roka 2021. Dotácie mali byť nižšie ako v prvom kole, kde záujemca mohol dostať 8000 eur na elektromobil a 5000 eur na plug-in hybrid, zato však automaticky nárokovateľné a teda dostupné pre širší okruh záujemcov. Koncom uplynulého roku však žiadne dotácie na elektromobily nielenže neboli vypísané, ale ministerstvo hospodárstva vyhlásilo, že na rok 2022 nie sú žiadne ani pripravené.

nabíjanie škoda enyaq Čítajte viac Nemci totálne otočili. Dotácie na elektrické autá chcú zvýšiť na 10 800 €!

Minister hospodárstva medzičasom zmenil rétoriku a vyhlásil, že rezort hospodárstva nebude riešiť dotácie na elektromobily, ale bude sa zameriavať skôr na rozvoj nabíjacej siete. „Budeme podporovať budovanie infraštruktúry, aby keď si niekto kúpi elektrické auto, mal ho kde nabiť," zhodnotil. Časť potrebných zdrojov by mala pochádzať z eurofondov, časť z plánu obnovy.

Aktuálne už o pôvodne plánovaných dotáciách na elektroautá z eurofondov nie je nikde ani zmienky. Dotácie na ne nebudú a Ministerstvo hospodárstva SR potvrdilo, že v tejto chvíli nepripravuje a ani neplánuje vyhlásiť výzvu na podporu nákupu elektrických vozidiel. Dôvodom tentokrát je, že na tento účel nemá vyčlenené finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu.

Rezort zároveň doplnil, že Slovensko je viazané cieľmi, ktoré vyplývajú z legislatívneho balíka „Fit for 55“. Na základe neho musíme do roku 2030 znížiť emisie o 55 %. „Jedným zo spôsobov priblíženia sa k cieľu je práve elektromobilita. Ale či sa na dosiahnutie cieľa využijú aj dotácie na nákup vozidiel je dnes predčasné povedať," skonštatovalo ministerstvo.

Už dnes má ale pritom Slovensko v zákonoch stanovených množstvo podporných prostriedkov a výhod pre majiteľov nízko- alebo bezemisných vozidiel. Ide napríklad o nižšie registračné poplatky pri prihlásení a prehlásení vozidla, či možnosť zrýchleného odpisu vozidiel do dvoch rokov pre právnické osoby. Oproti 7– až 9-tisícovým dotáciám na nákup elektromobilov aj pre nepodnikateľov v Nemecku alebo vo Francúzsku to je určite motivačné.

Vodik doplnanie Čítajte viac JATO: Predaj vodíkových áut rastie. Oproti batériovým je to ale kvapka v mori

Rezort hospodárstva pripravuje aj akčný plán, ktorého súčasťou bude približne 15 opatrení na podporu bezemisnej dopravy. „Medzi najzaujímavejšie opatrenia bude patriť výstavba ultra rýchlych nabíjacích staníc pozdĺž diaľnic a rýchlostných ciest, ktorá sa bude realizovať z Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky," priblížil. Tranzitná doprava elektromobilom by bola po implementácii časovo porovnateľná s autom so spaľovacím motorom. Rovnako plánuje zaviesť ďalšie výhody pre užívateľov bezemisných vozidiel.

Realita je taká, že z hľadiska trhového podielu elektromobilov sme na úplnom chvoste EÚ a nič sa na tom už tri roky nemení. Celkovo predaj nízkoemisných vozidiel, teda elektromobilov a plug-in hybridov dosiahol v uplynulom roku na Slovensku len tri percentá, čo je hlboko pod európskym priemerom.

Ako píšeme vyššie, rezort hospodárstva síce pripustil, že sme viazaní legislatívnym balíkom „Fit for 55“, ale akosi zabudol doplniť, čo to naozaj znamená. Preto to spravíme veľmi názorne my.

VW ID.3 - nabíjačka Čítajte viac Česi tento rok dotácie na elektromobily budú mať. Slováci môžu zabudnúť

Aby sme teda našim záväzkom dostáli, tak by malo v roku 2025 po našich cestách jazdiť 51 520 nízkoe­misných vozidiel (teda v podstate elektromobilov a plugin-hybridov, pretože len tie dokážu mať priemerné emisie oxidu uhličitého pod hranicou 50 gramov na kilometer). Ak chceme naozaj emisie osobných automobilov znížiť do roku 2030 o 55 percent, tak v ňom by ich malo jazdiť 236 520.

A viete, koľko ich bolo na Slovensku do roku 2020 zaregistro­vaných? Len 3 715. Ak k tomu prirátame aj predaj za rok 2021, môžeme povedať, že aktuálne je na Slovensku zaregistrovaných necelých šesť tisíc nízkoemisných vozidiel. Kde sa na Slovensku do roku 2030 vezme tých zvyšných 230-tisíc, vie zrejme len minister Sulík. Škoda, že to nikomu nechce povedať.

nabíjanie škoda enyaq Čítajte viac Predaj elektromobilov na Slovensku v roku 2021: čisté zúfalstvo

Pravdou je, že koncom roka 2022 by malo prebehnúť vypracovanie nového akčného plánu, v ktorom by malo byť zahrnuté aj vytvorenie finančného mechanizmu na dotácie. Takže dotácie na elektromobily môžeme očakávať najskôr v roku 2023. Ale rovnaká veta zaznela od zástupcov rezortu hospodárstva už v roku 2020 s poukazom na plošné dotácie, ktoré mali prísť v roku 2021. Ako však hovoria naši západní susedia „skutek utek“. Uvidíme, či sa situácia zopakuje aj na konci tohto roku.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #Richard Sulík #elektromobilita #dotácie na elektromobily #Fit for 55
Články podľa značiek