Downsizing? Tento 16-valec je superekologický, aj keď má 29 000 koní!

Wärtsilä 46TS DF je lodným motorom novej generácie, vďaka modulárnej architektúre schopným pracovať takmer s akýmkoľvek palivom. Zároveň patrí k najúčinnejším motorom a vo svojej kategórii ponúka extrémne nízke emisie.

24.06.2022 14:00
Wärtsilä 31SG Foto:
Wärtsilä si zakladá na vývoji dvojpalivových nízkoemisných motorov, akým je aj Wärtsilä 46TS-DF. Na obrázku je dvojpalivový 31SG.
debata (11)

Výkon takmer 29-tisíc koní samozrejme nemá motor pod kapotou žiadneho auta. Ide o lodný motor, vyrobený renomovanou spoločnosťou Wärtsilä, ktorý má označenie 46TS-DF. Píšeme o ňom preto, lebo ide o vysokovýkonný motor novej generácie, ktorý ukazuje ako sa dajú výrazne znižovať emisie aj bez nutnosti využiť v architektúre motora nejakú formu elektrickej dopomoci.

Ak vám názov fínskej spoločnosti Wärtsilä nič nehovorí, tak ide o jedného z najsilnejších hráčov nielen na trhu námorných motorov, ale aj ďalších špeciálnych agregátov pre veľké podniky. Zamestnáva vyše 17-tisíc ľudí, pôsobí v takmer 70 krajinách a jej tržby za uplynulý rok boli tesne pod hranicou 5 miliárd eur.

Táto fínska spoločnosť sa vyslovene zamerala na vývoj síce extrémne silných avšak nízkoemeisných motorov, schopných spaľovať aj alternatívne palivá, respektíve uspôsobených pre využitie rôznych palív. Prvým takýmto „motorom budúcnosti“ je už spomínaný 46TS-DF.

Toto video ukazuje nízkoemisné „plynové“ štartovanie motoru Wärtsilä 46DF, z ktorého nový agregát vychádza:

Predstavuje ďalšiu generáciu strednorýchlostných motorov a je navrhnutý s využitím modulárnej architektúry tak, aby stanovil nový štandard pre palivovú úspornosť a emisie a zároveň ponúkol flexibilitu z hľadiska využitia ekologických palív budúcnosti. Inak povedané, dokáže v budúcnosti pracovať prakticky s akýmkoľvek novým ekologickým palivom.

Už v súčasnosti je dvojpalivový, funguje s plynným aj kvapalným palivom (nafta) a umožňuje prepínať medzi nimi podľa ceny, dostupnosti a lokálnych environmentálnych predpisov. V budúcnosti bude vďaka už spomínanej modulárnej architektúre schopný pracovať aj s etanolom, vodíkom alebo syntetickými palivami.

Wärtsilä 46TS - DF Foto: Wärtsilä
Wärtsilä 46TS - DF Wärtsilä 46TS - DF

Na základe skúseností získaných z vývoja motorov Wärtsilä 46, 46F a 50, Wärtsilä 46TS DF pridáva variabilné časovanie ventilov a hlavne najmodernejšie dvojstupňové preplňovanie turbodúchadlom, ktoré poskytuje bezprecedentnú úroveň účinnosti a výkonu v širokom prevádzkovom rozsahu pre plavidlá rôznych tried.

Motor je dostupný v šesť až 16-valcovej konfigurácii, čo zodpovedá rozsahu výkonu od 7,8– až 20,8 MW pri 600 ot./min. Aj bez elektrifikácie patrí s dvojstupňovým preplňovaním k najúčinnejším spaľovacím motorom na svete, vo svojej triede má dokonca absolútny primát. Hustotu výkonu má až 1 300 kW na valec, jeho celkový maximálny výkon je 28 820 koní.

Michelin Wisamo projekt Čítajte viac Michelin predstavil nafukovacie plachty. Pre námorné tankery!

Motor je vhodný pre rôzne plavidlá – napríklad pre prevádzkovateľov výletných lodí a trajektov, ktorí hľadajú spôsoby, ako minimalizovať výdavky na palivo a zároveň maximalizovať environmentálny dosah. Taktiež môže byť použitý ako hlavný motor pre stredné až veľké tankery na prepravu plynu, kontajnerových lodí a špeciálnych plavidiel, ako sú napríklad bagre.

Prvou loďou, ktorá nový agregát využije, bude Utopia of the Seas patriaca spoločnosti Royal Carribean. Spustená na vodu bude v roku 2024 a poháňať ju bude hneď šesť jednotiek 46TS-DF.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #lode #tankery #Wärtsilä #46TS - DF #lodný motor #dvojpalivový motor
Články podľa značiek