Škoda Trekka: Prvé 'SUV' Škody zablúdilo do Európy. Je pekelne drahé

Ak sa vám zdajú také Škody 1000 MB alebo 110 R Coupé príliš fádne, je tu šanca zadovážiť si čosi oveľa exotickejšie. Do ponuky sa totiž dostali dva kúsky česko-novozélandskej histórie. Škoda Trekka však nie je vôbec lacnou záležitosťou. Pripravte si aspoň 90 000 eur!

24.06.2022 18:00
debata
Škoda Trekka sa vyrábala v rokoch 1968 až 1972... Foto: rajveteranu.cz
Škoda Trekka Škoda Trekka sa vyrábala v rokoch 1968 až 1972 len na Novom Zélande. Tento pikap sa dostal do Českej republiky a po renovácii chce zaň súčasný majiteľ takmer 90 000 eur.

Nepoznáte Škodu Trekka? Ani sa niet čomu čudovať. Je to dávna história, navyše mimoeurópska. Tento „off-road“, alebo aj ideový predchodca Škody Yeti, či dnešného Kodiaqu vznikal v rokoch 1966 až 1972 na Novom Zélande. Montáž zabezpečoval generálny importér značky Motor Industries International so sídlom v Otahuhu. Práve z jeho iniciatívy vznikol nápad na výrobu lacného a praktického terénneho modelu pre farmárov a remeselníkov. Logisticky to nebol taký problém, pretože v Otahuhu sa už dlhšie montovali Octavie pre tamojší trh. To preto, aby sa Škoda vyhla dovoznému clu.

Tento podvozok z Octavie Super akoby by práve... Foto: rajveteranu.cz
Škoda Trekka Tento podvozok z Octavie Super akoby by práve zišiel z výrobnej linky.
Škoda Trekka - 1969 Čítajte viac Škoda Trekka: Prvé ‘SUV‘ má 55 rokov. V Európe sme ho nepoznali

Aj Trekku postavili na podvozku Octavie. Dokonca ju na Novom Zélande priamo vyvinuli inžinieri Škody. Na Nový Zéland vycestoval vtedajší šéf vývoja karosérií Josef Velebný, mimochodom, Slovák a rodák z Pukanca. Spolu s novozélandským dizajnérom, vtedy skôr karosárom, Georgeom Taylorom navrhli Trekku. Použili pri tom skrátený podvozok Octavie Super, s nezávislým zavesením všetkých kolies a tuhým chrbticovým rámom, ktorá mala pod kapotou silnejší 4-valec s objemom 1 221 ccm a výkonom 32 kW. Rázvor náprav skrátili konštruktéri z 2 398 na 2 165 mm. Menil sa aj stály prevod zo 4,78 na 5,25.

Ešte drahšia je druhá Trekka s laminátovou... Foto: rajveteranu.cz
Škoda Trekka Ešte drahšia je druhá Trekka s laminátovou strechou. Jej renovácia má byť dokončená v auguste.

S terénom sa potom český „Land Rover“ s pohonom zadných kolies vyrovnával pomocou svetlej výšky až 190 mm. Kompaktný off-road s dĺžkou len 3 590 mm, šírkou 1 600 a výškou až 1 785 mm dosahoval so 4-stupňovou synchronizovanou prevodovkou maximálnu rýchlosť 110 km/h. Napokon, vážil len 980 kg. Trekka mala okamžite úspech. Predávala sa s plátennou strechou aj laminátovým hard-topom. Uniesla až 500 kg a za svoje služby si nepýtala veľa paliva. Neskôr pribudlo kombi STW, plážová bugina aj pikap. Do roku 1972 postavili v Otahuhu 2 800 kusov. S niektorými z nich sa tam môžete stretnúť dodnes. Ale v Európe? Tu je Trekka skutočnou vzácnosťou. Veď na starý kontinent sa nikdy nedovážala.

Aj prístroje prezrádzajú škodovácky pôvod Trekky Foto: rajveteranu.cz
Škoda Trekka Aj prístroje prezrádzajú škodovácky pôvod Trekky
O to viac prekvapí, že na webe rajveteranu.cz sa teraz objavili v ponuke hneď dve Trekky. Staršia pochádza z roku 1968. Ide o pikap zvláštnej tyrkysovej farby s kontrastnou bielou strechou. Inzerát informuje o kompletnej renovácii. Za túto Trekku zaplatíte 2 222 000 českých korún, čo je 89 915 eur. To je cena takmer akéhokoľvek moderného SUV s pohonom oboch náprav, vrátane prémiových nemeckých značiek. Trekka je dokonca drahšia ako v súčasnosti najdrahšia Škoda Enyaq iV Coupé RS. To ale nie sme na konci, pretože v auguste by mala byť dokončená komplexná renovácia druhej, béžovej Trekky z roku 1972, tentoraz s laminátovou kabínou, za ktorú si súčasný majiteľ pýta až 2 400 000 korún, teda 97 118 eur!
Škoda Trekka
Škoda Trekka
+5Škoda Trekka

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda Trekka
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek