Vyrobiť taký materiál na vrchnú vrstvu vozovky, ktorý by odolal mechanickému poškodeniu aj teplotným výkyvom, je doslova alchýmiou. Výskumníci v Austrálii prišli na jednoduchú metódu, ako jej životnosť výrazne predĺžiť. Stačí do asfaltu pridať gumu zo starých pneumatík a ich odolnosť voči slnku, respektíve vysokej teplote sa zvýši dvojnásobne. O austrálskej štúdii informoval napríklad server Interesting Engineering.
Ak občas sledujete na informačných tabuliach teplotu asfaltu, tak ste si určite všimli, že v lete môže vystúpiť aj výrazne cez 50 stupňov. Napriek tomu sa do asfaltu nepridáva nič, čo by ho chránilo pred poškodením slnkom, spôsobujúcom praskliny, z ktorých sa môžu rýchlo stať veľké výmole.
Čítajte viac ADAC: Ktoré pneumatiky sú ‘najšpinavšie‘? Zväčša tie najdrahšieV novej štúdii výskumníci z austrálskej univerzity RMIT zverejnili pomerne jednoduchú metódu, ako výrazne zvýšiť odolnosť asfaltu proti poškodeniu teplom – a navyše šetrnú k životnému prostrediu. Kľúčom je pridať do neho rozomletú gumovú drvinu z odpadových gumových produktov, k akým patria hlavne staré pneumatiky. Fungovalo to pri vytváraní betónu pevnejšieho a odolnejšieho voči teplu, takže vedci skúsili, či by takáto drvina dokázala chrániť pred degradáciou UV žiarením aj asfalt.
Pri testoch pridali gumovú drvinu do vrchnej vrstvy asfaltu v troch rôznych koncentráciách – 7,5 percenta, 15 percent a 22,5 percenta. Potom tieto vzorky umiestnili do stroja, ktorý ich vystavil vysokej úrovni UV žiarenia na mesiac a pol, čo je zrýchlený proces starnutia, ktorý je ekvivalentom toho, čo musia miestne cesty vydržať v priebehu roka. Potom vyhodnotili zmeny v chemických a mechanických vlastnostiach asfaltu.
Zistili, že vzorky s najvyššou koncentráciou gumy vykazovali polovičné UV poškodenie oproti štandardnému asfaltu. Zároveň ale zistili, že príliš veľa gumenej drviny môže pre zmenu začať znižovať odolnosť vozovky voči mechanickému poškodeniu.
Čítajte viac Michelin Uptis: Bezvzduchová pneumatika sa blíži. Dostane ju nový Bolt„Zistili sme, že pridanie 18 až 22 percent gumovej drviny do asfaltu vytvára ideálnu rovnováhu, pokiaľ ide o zlepšenie odolnosti voči vyjazdeným koľajam a únave materiálu pri vysokej dopravnej záťaži, pričom efektívnejšie odoláva starnutiu, spôsobenému UV žiarením,“ povedal Filippo Giustozzi, hlavný autor štúdie. „Pôsobí to tak efektívne, akoby ste vozovku natreli ‚opaľovacím krémom na asfalt‘, takže v skutočnosti vydrží jej povrch dvakrát tak dlho ako bežný bitúmen. Vedeli sme, že UV žiarenie je faktorom spôsobujúcim degradáciu vozovky, ale nevedeli sme do akej miery a ako sa pred ním chrániť, keďže to doteraz vlastne nikto ani nesledoval,“ dodal Giustozzi.
Ďalšou výhodou tejto techniky je, že umožňuje spracovať, respektíve recyklovať staré pneumatiky tak, že nekončia na skládkach a ani v spaľovniach.