
BMW M1 je samo osebe ikonou. Tento model, vyrábaný v rokoch 1978 až 1981, bol prvým BMW vyvinutým divíziou BMW Motorsport. Na konte má množstvo športových úspechov a je ceneným zberateľským klenotom. Exemplár, ktorý vystavilo BMW v Danubiane má však doslova nevyčísliteľnú hodnotu. Patrí totiž do série 19 vozidiel BMW Art Car, ktoré poslúžili ako „plátno“ pre známych umelcov. Práve BMW M1 Art Car je však pre slovenské publikum asi najcennejšie. V roku 1979 ho totiž pretvoril na umelecké dielo Andy Warhol, kráľ popartu so slovenskými koreňmi.

So svojím dielom sa príliš „nemaznal“. Mníchovský superšport pomaľoval len za 28 minút a minul pri tom šesť kilogramov farieb. M1 Art Car by Andy Warhol bolo štvrtým „umeleckých“ BMW v poradí. „Zbožňujem toto auto,” povedal o M1 Andy Warhol po tom, čo dokončil svoje dielo. „Pokúsil som sa vytvoriť vizuálny obraz rýchlosti. Keď automobil ide naozaj rýchlo, všetky línie a farby sa rozmazávajú a zlievajú do machule,” komentoval svoj zámer Warhol. Tento klenot mohli obdivovať počas desaťročí návštevníci v najvychytenejších galériách planéty vrátane parížskeho Louvru alebo Guggenheimovho múze v New Yorku.

V Bratislavskej Danubiane sa M1 Art Car by Andy Warhol predstavilo v rámci výstavy The Private Colection by BMW, konanej pri príležitosti osláv 50. výročia vzniku divízie BMW M GmbH. Tá vznikla v roku 1972 ešte ako BMW Motosrport. BMW tvrdí, že stvorila „najvýkonnejšie písmeno M na svete". Okrem warholovej „em-jednotky“ sa na výstave predstavili ďalšie vzácne BMW, napríklad BMW 740d M Sport Package či legendárny model BMW 3.0 CSL (E9) z roku 1972, ktorý stál pri zrode divízie BMW Motorsport, alebo jedinečný BMW M3 Pick Up. Čistokrvných okruhových športovcov zastupovalo na podujatí BMW M8 GTE.

Pripomeňme, že BMW M1 malo v čase svojho vzniku nadviazať na nemenej slávne kupé BMW 3.0 CSL, či jeho vrcholovú pretekársku verziu 3.5 CSL. Ani dnes, viac ako 40 rokov po pomaľovaní M1, záujem o toto auto neutíchol. Napriek tomu, že automobilka pravidelne nechá pretvoriť niektorý zo svojich modelov, práve Warholovo M1 považujú znalci umenia za najvydarenejší kúsok celej kolekcie. S myšlienkou BMW Art Cars prišiel francúzsky pretekár a nadšenec umenia Hervé Poulain. Požiadal svojho priateľa, umelca Alexandra Caldera, aby svoj talent premietol na jeho auto. S pomocou Jochena Neerpascha, vtedajšieho riaditeľa BMW Motorsport, sa tak zrodilo prvé BMW Art Car.