To myslia vážne?! Číňania začali dotovať predaj áut so spaľovacími motormi

Keď nastane kríza, treba najprv situáciu stabilizovať, potom riešiť nadstavbu. Aj keď ide o ekológiu. To by si mali uvedomiť aj europolitici.

, 29.06.2022 16:00
china 87 Foto:
Keď klesá predaj áut, treba trh trochu "potlačiť".
debata (5)

Čínske automobilky so záujmom sledujú, ako sa tie európske snažia vyhovieť čoraz prísnejším ekologickým a bezpečnostným normám a snažia sa pripraviť na zákaz predaja spaľovacích áut v Európe v roku 2035. Do prechodu na elektromobilitu a technológií na znižovanie emisií investujú miliardy, ktoré sa im zatiaľ nevedia vrátiť inak, než cez zdražovanie áut. A aj kvôli vysokým cenám sa európsky automobilový trh stáva smutným ostrovom, ponoreným sám do seba a svojich starostí, zatiaľ čo inde sa oveľa odvážnejšie experimentuje s technológiami aj dizajnom.

A problémy sa riešia promptnejšie. Ak klesá predaj áut, tak sa trh jednoducho podporí stimulmi – a nikto, okrem Európanov, nerozdeľuje autá na „dobré“ ekologické a „zlé“ spaľovacie. Svedčí o tom aj najnovšia čínska iniciatíva, zameraná na dotácie pre spaľovacie autá. Ich účelom je oživiť trh, ktorý v poslednom období poklesol – predovšetkým kvôli covidovému lockdownu v apríli. V reči konkrétnych čísiel to znamená, že predaj áut v Číne v máji medziročne klesol o 12,6 % na 1,86 milióna predaných áut. Predaj však zaznamenal veľký prepad – až o 47,6 % v apríli kvôli prísnemu lockdownu. Celkovo za prvých päť mesiacov roka 2022 klesol predaj áut v Číne o 12,2 % v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2021.

čína konzulát Čcheng-tu Čítajte viac Kto najviac profituje z vojny na Ukrajine? Predsa čínske automobilky!

A preto si Číňania povedali, že stačí a rozhodli sa trh oživiť plošnými dotáciami na spaľovacie autá (už existujúce dotácie na elektromobily zatiaľ zostávajú v platnosti). Tieto dotácie majú podobu zníženia dane z desiatich na päť percent, predbežne do konca tohto roku. Samozrejme, s určitými obmedzeniami. Zníženie dane sa vzťahuje na autá s maximálnou cenou 300 000 čínskych jüanov, čo je v prepočte približne 43-tisíc eur a ich objem motora nesmie byť vyšší než dva litre. Do týchto „mantinelov“ sa v Číne vojde takmer 80 percent predávaných áut.

Xpeng P5 - 2021 Čítajte viac XPeng: Čínska ‘elektromobilka‘ berie Európu útokom. Vstupuje na tretí trh

Nikto nepochybuje, že predaj áut v Číne pôjde hore a na konci bude splnený cieľ pre rok 2022 na úrovni 27,22 milióna predaných áut. V súčasnej dobe je možno oveľa dôležitejšie naštartovať ekonomiku, teda výrobu a predaj áut a keď sa trh stabilizuje, potom riešiť ďalšie veci, ktoré možno považovať v čase krízy za nadstavbu – teda napríklad ekológiu. Ak sa niekto nad týmto tvrdením bude pohoršovať, mal by si uvedomiť, ako sa začína obnovovať prevádzka niektorých uhoľných elektrární v Rakúsku, vo Francúzsku a aj v ďalších krajinách. Dostatok energie má prednosť, keď sa situácia stabilizuje a situácia na východ od našich hraníc sa vyrieši, potom sa môžeme vrátiť k ďalším dôležitým témam, vrátane environmentálnych.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #predaj áut #dotácie na autá #nové autá #predaj áut v Číne
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek