
Dnešné časy nehrajú do karát entuziastom, ktorí majú radi úplnú kontrolu nad svojím autom. Do riadenia im „skáču“ asistenčné systémy či elektromotory. Pohonné ústrojenstvo elektrifikovaných áut si takpovediac žije vlastným životom. O všetkom rozhoduje elektronika. Z tohto dôvodu sa z áut vytrácajú aj manuálne prevodovky. Jednoducho, nerozumejú si s bezpečnosťou ani znižovaním CO2. Teraz je tu ale dobrá správa. Šéf divízie BMW M Franciscus van Meel sa pre britský Autocar vyjadril, že v ostrých modeloch BMW plánujú ponechať manuálne radenie, kým to len bude možné. To je rozdiel, napríklad v porovnaní s Mercedesom-AMG, ktorý plánuje mohutnú hybridizáciu, ktorá je s manuálnymi prevodovkami prakticky nezlúčiteľná.

Meel sa síce vyjadril, že starý dobrý manuál dnes v podstate nemá logiku, ale že chápe ľudí, ktorí po ňom túžia. „Z technického hľadiska nie je veľa dôvodov manuálne prevodovky zachraňovať. Manuál je ťažší, pomalší a na konte má vyššiu spotrebu ako jeho alternatíva. Ale zákazníci a fanúšikovia manuálne prevodovky skutočne milujú. Dávajú im pocítiť, že dokážu skrotiť beštiu. A o to tu ide. Preto chceme manuál zachrániť,“ vysvetlil Meel. Iste ide aj o reakciu zákazníkov na pripravované BMW M2. Až 50 % objednávok totiž pripadá práve na verziu s klasickou radiacou pákou. „V prípade M2 je každé druhé kúpené auto s manuálom. Ľudia tým chcú povedať, že to šialené auto zvládnu. Ak majú spôsob, ako to dokázať, tak ho chcú. A súčasťou toho je aj manuálna prevodovka,“ dodal Meel.

Tvrdí, že manuál je súčasťou emocionálnej príťažlivosti BMW M. Zaujímavé je, že najväčším trhom pre manuálne prevodovky sú USA. Už neraz sa stalo, že kým v Európe ste si mohli BMW M dopriať len s automatickým radením, za Atlantik zamierili s manuálnou „skriňou“. Uvidíme, či to tak dopadne aj s novým BMW M2. Ak náhodou áno, zákazníci budú môcť prejsť k Toyote Supra, ktorá je dvojčaťom BMW Z4. Nedávno totiž japonská automobilka obohatila ponuku o verziu s radovým 6-valcom a manuálnou prevodovkou – ako reakciu na želanie zákazníkov. To všetko však dokazuje, že manuálne prevodovky ostanú časom výsadou drahých športových áut. Ako príklad môžeme uviesť aj Porsche.
