Kto posledný zhasne svetlo? Automobilové firmy 'lámu nad Ruskom palicu'

Pre definitívny odchod z ruského trhu sa rozhodol Michelin. Krátko po ňom rovnaký zámer zverejnila aj Nokian Tyres. Obe spoločnosti ešte nedávno dúfali, že časom sa v Rusku výrobu podarí obnoviť.

01.07.2022 06:00
Michelin Foto:
Michelin definitívne dáva Rusku zbohom.
debata (124)

Krátko po ruskej invázii na Ukrajinu mnohé západné spoločnosti, spojené s výrobou áut, komponentov pre ne a príslušenstva v Rusku na protest proti invázii pozastavili svoje aktivity v tejto krajine. A ako vojna pokračuje, pribúda čoraz viac tých, ktoré sa definitívne rozhodli svoje aktivity v Rusku viac neobnoviť a opúšťajú ho. Mnohé, vrátane Michelinu, ešte nedávno pritom dúfali, že výrobu tam bude možné časom obnoviť.

Len pre zaujímavosť: svoju činnosť v Rusku zastavili alebo aspoň obmedzili napr. BMW, ktoré zastavilo výrobu v Kaliningrade a aj export do Ruska, Ford tiež pozastavil svoju činnosť v Rusku „až do odvolania“, svoje podnikanie tam obmedzil aj koncern GM a Honda do Ruska úplne zastavila vývoz.

K rovnakému kroku pristúpil aj koncern Stellantis, zastrešujúci napríklad značky Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, Fiat, Jeep, Maserati, Opel, Peugeot, Ram a Vauxhall a tiež aj Renault, patriaci k najsilnejším automobilovým firmám v Rusku. Ten, kde okrem, iného vlastnil aj AutoVaz a z jeho výrobných liniek schádzali nové Lady a tiež aj populárne Dacie.

autovaz Čítajte viac Ťažká rana pre Renault: definitívne prišiel o značku Lada a stratil ruský trh

Rovnako sa zachoval aj Mercedes-Benz, ktorý v Rusku len v roku 2019 otvoril veľkú fabriku. Straty, spôsobené prerušením výroby a dodávok áut tejto spoločnosti do Ruska automobilka vyčíslila na približne 3 miliardy eur. Svoje aktivity v Rusku prerušil aj koncern Volkswagen, vrátane mladoboleslavskej Škody. A vyzerá to tak, že ich tak skoro neobnovia.

Avtotor - výroba Kií v Rusku Čítajte viac Hurá na jahody! Zamestnanci ruského Avtotoru mieria na polia. Predtým montovali 900 áut denne

Že problém s Ruskom je dlhodobý už pochopili aj výrobcovia pneumatík. Francúzska spoločnosť Michelin oznámila, že definitívne odchádza z Ruska a svoje aktivity presunie do konca roka na ruský manažment. Následne odchod z Ruska oznámila fínska firma Nokian Tyres. Sú to prví západní výrobcovia pneumatík, ktorí oznámili úplný odchod z ruského trhu.

Michelin bol pritom prvým západným producentom pneumatík, ktorý vstúpil na ruský trh, a to v roku 2004. Po uvalení západných sankcií na Rusko za jeho februárovú inváziu na Ukrajinu Michelin v polovici marca pozastavil v krajine svoje aktivity. Už vtedy uviedol, že v dôsledku sankcií sa komplikujú dodávky potrebných surovín.

Volga GAZ-21 Čítajte viac Rusi ďalej snívajú. Chcú oživiť Volgu aj Pobedu!

Teraz opúšťa trh úplne. „Technicky nie je možné produkciu obnoviť. Dôvodom sú najmä problémy v dodávateľskom reťazci,“ uviedla francúzska spoločnosť. Krátko po oznámení firmy Michelin odchod z ruského trhu oznámil aj jeho fínsky konkurent Nokian Tyres. Ako firma uviedla, plánuje „kontrolovaný odchod“ z Ruska, kde prevádzkuje svoj najväčší výrobný závod. Zároveň dodala, že zváži všetky možnosti odchodu, pričom v súvislosti s tým odpíše zo svojich aktív v 2. kvartáli približne 300 miliónov eur. Firma, ktorá na ruskom trhu pôsobí od roku 2005, zamestnáva v krajine vyše 1600 ľudí.

Lada - výroba v Uzbekistane Čítajte viac Presťahujú Ladu do Uzbekistanu? Montáž nahradí komplexnou výrobou

„Celý proces bude prebiehať so zreteľom na miestnych zamestnancov a legislatívu,“ uviedla v oznámení o odchode Nokian Tyres. Spoločnosť už skôr začala zvyšovať produkciu vo svojich závodoch vo Fínsku a USA, aby udržala dodávky produktov na stabilnej úrovni. Zároveň sa rozhodla, že investuje do výstavby nových závodoch v Európe.

Rusko opustilo, alebo v ňom pozastavilo činnosť vyše tisíc firiem

Viac ako 1000 zahraničných spoločností obmedzilo, pozastavilo alebo zastavilo svoju činnosť v Rusku od invázie na Ukrajinu 24. februára, konštatuje júnová správa Kyjevskej ekonomickej školy.

Spoločnosti, ktoré deklarovali úplné stiahnutie sa z Ruska, mali ku koncu mája tržby až 32,5 miliardy amerických dolárov a kapitál okolo 19,9 dolárov. Pokiaľ ide o firmy, ktoré pozastavili svoju činnosť v krajine, ich ročné príjmy boli okolo 58,7 miliardy dolárov s kapitálom 32,7 miliardy dolárov.

Podľa zozbieraných údajov už 50,2 percenta zahraničných spoločností oznámilo svoj odchod z ruského trhu, zatiaľ čo 21,2 percenta obmedzilo svoje súčasné operácie a odložilo nové investície. Približne 28 percent zostáva v prevádzke v krajine.

Tieto údaje sú podporené aj zisteniami zo školy manažmentu Univerzity v Yale, ktorá zistila, že takmer 1 000 spoločností verejne oznámilo, že do určitej miery dobrovoľne obmedzujú prevádzku v Rusku v dôsledku medzinárodných sankcií.

© Autorské práva vyhradené

124 debata chyba
Viac na túto tému: #vojna na Ukrajine #sankcie proti Rusku #výroba áut v Rusku #ruský automobilový trh
Články podľa značiek