Volvo na Slovensku: 5 technických zaujímavostí, spojených s plánovanou výrobou elektroáut

Fabrika vo Valalikách bude budovaná podľa úplne nových štandardov, možno k nej pribudne aj baterkáreň. Prvé sériové elektromobily sa v nej vyrobia v roku 2026.

04.07.2022 06:00
volvo fabrika Foto:
Vo Valalikách sa nebudú montovať len najmodernejšie elektormobily, podľa najnovších štandardov sa postaví aj samotná fabrika.
debata

Nový najmodernejší závod automobilky Volvo je plánovaný pre výrobnú kapacitu na úrovni 250 000 áut ročne a je navrhnutý tak, aby ho bolo možné v budúcnosti rozširovať. Volvo si strategicky vybralo umiestnenie fabriky tak, aby pokrylo celú Európu. Vzniká tým trojuholník, ktorý tvoria závod v Gente (Belgicko) v západnej Európe a závod Torslanda (Švédsko) v severnej Európe. Nový výrobný závod v strednej Európe je pre Volvo dôležitý aj preto, lebo si stanovilo cieľ do polovice dekády zvýšiť predaj áut v Európe, USA a Ázii na 1,2 milióna, aktuálne ich predáva ročne približne 700-tisíc.

1. Dôraz na uhlíkovú neutralitu

Nová fabrika vo východnej Európe, ktorej výstavba bude stáť približne 1,2 miliardy eur by mala byť klimaticky neutrálna a bude vyrábať výlučne elektrické autá, čo je v súlade s ambíciami spoločnosti stať sa plne elektrickou do roku 2030 a klimaticky neutrálnou do roku 2040.

Začiatok výstavby košického závodu je naplánovaný na rok 2023, pričom zariadenia a výrobné linky sa v ňom budú inštalovať v priebehu roku 2024. Sériová výroba novej generácie čisto elektrických vozidiel je v ňom naplánovaná na rok 2026.

Výberom Slovenska ako lokality na svoj nový... Foto: Volvo
Volvo továreň Výberom Slovenska ako lokality na svoj nový výrobný závod Volvo vytvára európsky výrobný trojuholník, ktorý zahŕňa ešte závody v Gente (Belgicko) a v Torslande vo Švédsku.

V súlade s ambíciou Volvo Cars byť klimaticky neutrálnou spoločnosťou výrobné prevádzky do roku 2025 budú využívať iba klimaticky neutrálnu energiu, týka sa to aj závodu, ktorý sa začne stavať na Slovensku. Ten bude tiež navrhnutý tak, aby bol lídrom v oblasti udržateľnej a efektívnej výroby prémiových elektromobilov s optimalizovaným usporiadaním a logistickým tokom.

A to nie sú len frázy. Volvo sa len pred pár týždňami stalo prvým výrobcom automobilov, ktorý sa prihlásil k iniciatíve SteelZero. Jej cieľom je zvýšiť dopyt po oceli bez fosílnych palív a urýchliť prechod na uhlíkovú neutralitu v oceliarskom priemysle, čo značí, že do roku 2050 by mala byť všetka oceľ vyrábaná z hľadiska emisií CO2 neutrálnym spôsobom.

2. Výroba ocele bez uhlia?

To je pomerne silný záväzok, pretože výroba ocele je v automobilovom priemysle hlavným zdrojom emisií CO2, ktoré tvoria plnú tretinu všetkých emisií vznikajúcich pri výrobe nového Volva. Celosvetovo je výroba ocele zodpovedná za približne 7 percent všetkých emisií skleníkových plynov.

Z tohto pohľadu je otázne, či oceľ pre novú fabriku Volva bude zo železiarní, sídliacich od budúcej fabriky skutočne „čo by kameňom dohodil“. Logisticky je to samozrejme najjednoduchšie riešenie, no pravdou je, že Volvo už v minulom roku začalo spolupracovať so spoločnosťou SSAB a zapojilo sa do projektu HYBRIT. To je ambiciózny a inovatívny projekt v oblasti vývoja ocele bez fosílnych palív. Cieľom HYBRIT-u je nahradiť koksovateľné uhlie, ktoré je tradične potrebné na výrobu ocele na báze železnej rudy, elektrinou a vodíkom bez fosílnych palív. Očakáva sa, že výsledkom bude prvá bezfosílna technológia výroby ocele na svete s prakticky nulovou uhlíkovou stopou.

Cieľom HYBRIT-u je nahradiť koksovateľné uhlie,... Foto: SSAAB
hybrit Cieľom HYBRIT-u je nahradiť koksovateľné uhlie, ktoré je tradične potrebné na výrobu ocele na báze železnej rudy, elektrinou a vodíkom bez fosílnych palív.

Plány elektrifikácie spoločnosti sú súčasťou jej ambície znížiť uhlíkovú stopu počas životného cyklu auta o 40 percent v rokoch 2018 až 2025, a to aj prostredníctvom zníženia emisií uhlíka v dodávateľskom reťazci o 25 percent do roku 2025. Všetky európske závody spoločnosti Volvo Cars už teraz využívajú výlučne čistú elektrickú energiu a závod Torslanda vo Švédsku je úplne klimaticky neutrálny. Táto podmienka bude výhľadovo platiť aj pre slovenskú fabriku.

Volvo už v uplynulom roku zaviedlo internú cenu (de facto daň) 1 000 švédskych korún za každú tonu emisií CO2, ktoré vzniknú pri výrobe auta počas celého výrobného procesu. V rámci tejto schémy sa každý automobilový projekt podrobuje „kontrole zmyslu-plnej udržateľnosti“. Cieľom je zabezpečiť, aby bol každý model auta ziskový aj pri prísnom systéme oceňovania uhlíka – a toto bude veľká výzva pre technológie, ktoré sa budú už o dva roky inštalovať aj v slovenskej fabrike.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volvo #Valaliky #elektromobilita #elektormobily #výroba áut na Slovensku #fabrika Volva
Články podľa značiek