Pokračovanie článku: Volvo na Slovensku: 5 technických zaujímavostí, spojených s plánovanou výrobou elektroáut

3. Vznikne na Slovensku aj baterkáreň?

V súvislosti s výstavbou fabriky v priemyselnom parku Valaliky zaznela aj informácia o jej budúcom možnom rozširovaní. Pravdou je, že švédsko-čínska spoločnosť má priľahlý areál pripravený na budúce rozšírenie a má v v ňom aj lokalitu, ktorú môže v prípade potreby využiť na továreň na batérie.

Vzhľadom na plánovanú výrobnú kapacitu fabriky by baterkáreň dávala celkom zmysel. Najmä preto, lebo na východe Slovenska sa budú kompletne montovať aj elektromotory.

A nie je to čistá špekulácia. V súčasnosti Volvo buduje továreň na výrobu batérií v Torslande vo Švédsku a aktuálne sa skutočne rozhoduje, či postaví ďalší závod na výrobu batériových článkov na Slovensku. Všetko bude závisieť od nábehu výroby elektromobilov a dopytu, aký po nich v tom čase bude. Túto hypotézu neodmietol ani šéf Volva Jim Rowan, keď povedal: „Poučíme sa a uvidíme na základe skúseností, ktoré získame pri výstavbe tejto novej fabriky,“ povedal Rowan. Ak by sa však Volvo naozaj rozhodlo postaviť na východe Slovenska baterkáreň, tak takmer určite sa tak stane až v priebehu štvrtej dekády tohto storočia.

4. Iná architektúra

V súčasnosti – najmä v súvislosti s prechodom na elektromobilitu – začína veľké preskupovanie výrobných kapacít v celej Európe a Slovensko pri ňom nesmie stáť bokom a ani plniť úlohu „odkladiska“ tovární na spaľovacie autá, zatiaľ čo inde sa budú nové fabriky zamerané na elektromobily. Len pre zaujímavosť – Ford minulý mesiac mesiac oznámil, že zatvorí svoju veľkú fabriku v Saarlouis v Nemecku a pre svoj ďalší elektrický model si vybral továreň vo Valencii. O niečo skôr Jaguar Land Rover oznámil, že ukončí výrobu vo svojom závode Castle Bromwich vo Veľkej Británii.

V súvislosti s výstavbou nových tovární vzniká aj ich celkom nová architektúra. Volkswagen napríklad už v marci oznámil, že za vyše 2 miliardy postaví experimentálnu továreň vo Wolfsburgu. Plánuje v nej vyrábať novú vlajkovú loď – elektrický sedan Trinity vo veľkosti Passatu s extra dlhým dojazdom.

Samotná továreň s plánovanou kapacitou 250 000 áut ročne bude postavená v novom štandarde tak, aby bolo možné vyrobiť auto v časovom limite 10 hodín. Preto sa zmení logistika, usporiadanie výrobných liniek, výroba sa viac zautomatizuje a mierne sa zúžia možnosti personifikácie. Desať hodín je dôležitá méta, ktorá sa zrejme pri elektromobiloch stane štandardom. Kým pri autách spaľujúcich fosílne palivá je v priemere potrebných 25 až 30 hodín, pri Tesle Model 3 je to práve desať hodín. Tomu sa budú snažiť prispôsobiť aj ostatní výrobcovia.

Heger, Volvo Čítajte viac Slovensko takú výrobu ešte nevidelo. Zostaneme montážnou dielňou? Choďte sa tam pozrieť, hovorí analytik

Na podobných základoch bude budovaná aj slovenská továreň Volva. Okrem toho, že bude využívať čistú energiu, bude v nej aj oveľa vyššia úroveň automatizácie, než v tradičných automobilových továrňach a linky sa postavia tak, aby bola efektívnejšie využitá podlahová plocha. „Takúto továreň možno navrhnúť úplne inak, než keď sa buduje továreň na autá so spaľovacími motormi,“ povedal Rowan.

Štandardná pásová výroba by mohla v továrňach na elektrické autá čoskoro úplne skončiť. To nie je náš názor, ale povedal to Patrick Matthews, ktorý má v spoločnosti ABB (druhý najväčší výrobca robotov na svete) na starosti oddelenie výroby a vývoja robotov pre oblasť automotive. Podľa neho je hlavným spúšťačom potreby zmeny v montážnych procesoch práve elektromobilita, ktorá tlačí výrobcov k znižovaniu nákladov vo všetkých oblastiach.

Pomôcť môže automatizácia. Nejde však o zapojenie väčšieho množstva robotov do aktuálneho výrobného postupu, ale prepracovanie pásovej výroby ako takej, ktorá sa v mnohom od dôb Henryho Forda nezmenila.

Stavba elektromobilov je v mnohom jednoduchšia ako konštrukcia tradičných vozidiel poháňaných spaľovacími motormi. Elektrické autá budúcnosti tak pravdepodobne budú unifikované z hľadiska platforiem a odlišovať sa budú len nadstavbami. Pri nižšej variabilite súčiastok a ich kombinácii pri montáži sa automatizáciou celý výrobný proces zrýchli a znížia sa aj skladovacie nároky. Slovenská továreň bude tiež budovaná v tomto novom štandarde, inak nebude možné dosiahnuť efektívny výrobný čas na jedno auto na úrovni 10 hodín.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volvo #Valaliky #elektromobilita #elektormobily #výroba áut na Slovensku #fabrika Volva
Články podľa značiek