Stellantis: Elektromobily musíme zlacniť o 40%. Ak nie, skolabuje trh

Ak sa cena základných elektromobilov nedostane pod 25-tisíc eur a ich predaj sa v dohľadnom čase nerozbehne masovo, mnohým automobilkám hrozí krach.

08.07.2022 14:00
stellantis
Stellantis považuje prechod na elektromobilitu za nevyhnutný, ale aj veľmi rizikový.
debata (67)

Predstavitelia Stellantisu, štvrtého najväčšieho automobilového koncernu na svete, sú známi tým, že k nástupu elektromobility majú skeptický postoj aj keď ho považujú za nevyhnutný. Servítku pred ústa si nedávali ani po schválení prelomovej dohode o postupnom vyraďovaní spaľovacích motorov do roku 2035. Z prostredia automobilky dokonca zaznelo, že výroba automobilov je odsúdená na zánik, pokiaľ elektrické vozidlá nebudú výrazne lacnejšie.

„Výrazne“ podľa šéfa výroby Stellantisu Arnauda Deboeufa znamená 40 percent – presne o toľko by chcel do roku 2030 znížiť výrobné náklady na elektromobily. V praxi to chce dosiahnuť tak, že časť výroby niektorých komponentov presunie zo subdodávateľov do vlastnej réžie a zároveň bude „tlačiť“ na dodávateľov, aby zlacňovali vyrábané produkty. „Ak elektromobily nezlacnejú, trh sa zrúti,“ povedal Deboeuf pred zamestnancami v továrni spoločnosti Tremery vo Francúzsku. Informovala o tom agentúra Bloomberg.

Foard - Saarlouise Čítajte viac Elektromobilita prináša nezamestnanosť. Ford zatvorí obrí závod v Európe

Je to pomerne odvážna výzva v čase, keď cena elektrických áut začala výrazne stúpať. Tesla napríklad len pred pár dňami zvýšila cenu prakticky všetkých modelov, u niektorých aj o viac ako 6 000 eur. Na jar spravil rovnaký krok aj Ford a nová americká „šťuka v bazéne“, automobilka Rivian. „Rastúce náklady na suroviny spôsobujú, že niektoré modely poháňané batériou sú nerentabilné,“ povedal finančný riaditeľ spoločnosti Ford John Lawler na konferencii investorov v júni. Ford pritom už skôr priznal, že na svojom najpredávanejšom elektromobile Mustang Mach-e nielenže nemá žiadny zisk, ale dokonca na ňom prerába.

Podobne, ako vedenie Stellantisu uvažoval aj Volkswagen. Už v septembri minulého roka generálny riaditeľ značky VW Ralf Brandstaetter totiž uviedol, že automobilka očakáva rozšírenie elektrickej platformy MEB tak, aby zahŕňala aj malé autá, a aby výsledné úspory nákladov boli „kľúčom pre vstup do cenového segmentu 20 000 eur“. A to je presne to, čo chce aj Stellantis, pretože priemerná cena v Európe predávaných elektrických áut je stále mierne nad hranicou 40-tisíc eur. Základné elektrické modely s cenou od 20– do 25-tisíc eur by určite dávali zmysel.

Ford Mustang Mach-E - 2020 Čítajte viac Ford priznal, že na Mustangu Mach-E prerába. Je to osud elektromobilov?

Ale s avizovanou počiatočnou 20-tisícovou cenou to až tak jednoduché nebude. Problémom môže totiž byť vysoká miera inflácie v Európe, ktorá zdražuje takmer všetko, vrátane áut. A analytici tvrdia, že sa jej pravdepodobne tak skoro nezbavíme.

„Cena 20 000 eur je síce stále koncernovým cieľom pre základnú verziu malého EV, avšak len za predpokladu, že inflácia si nezachová súčasné prudké tempo rastu,“ vyhlásil Werner Tietz, šéf vývoja značky Cupra v rámci VW Group. „Inflácia na úrovni 7 percent ročne by bola skutočným problémom,“ doplnil.

Varovania v súvislosti s možným kolapsom trhu treba brať vážne, pretože vzhľadom na ekonomickú a politickú krízu a nedostatok niektorých dôležitých surovín cena elektrických áut rastie v čase, keď mnohí analytici predpokladali, že by mala začať klesať.

Carlos Tavares Čítajte viac Čipová kríza je len ‘prechádzka ružovou záhradou‘. Varuje šéf Stellantisu

A Európska únia automobilkám situáciu uľahčiť nechce, skôr naopak. Europolitici začínajú tlačiť na rušenie dotačným schém na kúpu elektromobilov, pretože deformujú trh a ten už začína byť podľa nich elektrickými autami tak nasýtený, že túto formu podpory nepotrebujú. Bez dotácií si však zďaleka nie každý bude môcť dovoliť dať za nové elektrické auto 30 a viac tisíc eur.

Najbližšia dekáda veru pre automobilky ľahká nebude a nie je vylúčené, že niektoré z nich ekonomický tlak, súvisiaci s finančnou náročnosťou prechodu na elektromobilitu a s klesajúci predajmi nezvládnu a budú musieť vyhlásiť krach.

© Autorské práva vyhradené

67 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #elektromobil #elektromobilita #predaj elektromobilov #Stellantis #cena elektromobilov
Články podľa značiek