Elektromobilita rozhádala automobilky: Po Stellantise opúšťa ACEA aj Volvo

Najvplyvnejšie európske lobistické združenie v automobilovom priemysle ACEA opustí Stellantis, aktuálne ho nasleduje ho Volvo.

, 14.07.2022 14:00
Volvo autá elektrické elektromobil Foto: ,
Volvo chce na konci tohto roku opustiť združenie ACEA.
debata (6)

Len pred mesiacom sme písali, že koncern Stellantis, ktorý vznikol vlani zlúčením koncernov PSA a FCA, oznámil, že do konca roka opustí najvplyvnejšiu automobilovú lobistickú skupinu v Európe – ACEA (European Automobile Manufacturers' Association, resp. Európske združenie automobilových výrobcov). To vzniklo v roku 1991, aby presadzovalo záujmy automobilového odvetvia v Európe. Sídli priamo v Bruseli a jej súčasťou je 16 veľkých výrobcov osobných aj úžitkových áut a autobusov. Presnejšie – bolo.

V polovici júna totiž oznámil Stellantis, že združenie ACEA do konca roku opustí. Združenie tak prichádza o celkom 14 značiek, ktoré má Stellantis v súčasnosti v portfóliu. To je pre vplyv skupiny veľká rana. Stellantis vysvetľuje svoj krok potrebou širšej diskusie o témach dekarbonizácie v doprave. Má v pláne vytvoriť takzvané „verejné fórum“, na ktorom sa majú stretávať experti, aby riešili kľúčové otázky o budúcnosti mobility. Stellantisu sa nepáči forma, akou elektromobilitu ACEA komunikuje voči štátom EÚ.

Stellantis Čítajte viac Elektromobilita trhá lobing na kusy. Stellantis odchádza z ACEA!

S činnosťou ACEA nie je spokojné ani Volvo. Spoločnosť Volvo Cars totiž oznámila, že do konca tohto roka opustí najväčšiu európsku automobilovú lobingovú skupinu ACEA. Bude tak nasledovať Stellantis, ktorý tak so všetkými 14 svojimi značkami urobí v rovnakom čase a svoje rozhodnutie oznámil už skôr. Stellantis svoj krok odôvodnil tým, že budúcu mobilitu chce riešiť sám, na iných fórach a tradičný lobing už nepovažuje za efektívny.

Švédska automobilka Volvo, ktorá je v čínskych rukách a ktorej cieľom je byť do roku 2030 výlučne „elektrickou“ vo svojom vyhlásení uviedla, že jej stratégia udržateľnosti „nie je v tejto fáze úplne v súlade s pozíciou a spôsobom práce ACEA. Preto veríme, že je lepšie vydať sa inou cestou.“

Volvo a ACEA majú zásadne odlišný postoj k európskej snahe o postupné vyradenie spaľovacích motorov do roku 2035. Zatiaľ čo združenie ACEA minulý mesiac uviedlo, že je „znepokojené“ faktom, že Európsky parlament odmietol snahy o revíziu rozhodnutia do roku 2035 znížiť autami produkované emisie na nulu a de facto tým postavil predaj spaľovacích motorov v Únii po tomto dátume mimo zákon, Volvo zastáva práve opačnú pozíciu a tento zákaz víta.

Odchod Stellantisu a Volva pozíciou združenia ACEA výrazne otrasie, pretože spolu v „záujmovom regióne“ ACEA, teda na trhu Únie, mali vyše 20-percentný podiel. Zaujímavý je najmä odchod Stellantisu, ktorého šéf Carlos Tavares bol ešte nedávno (v rokoch 2017 až 2020) predsedom ACEA. Tavares je pritom známy svojím skeptickým postojom k elektromobilite, takže opatrnosť ACEA v jej podpore by mu rozhodne prekážať nemala.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Volvo #ACEA #elektromobilita #Stellantis
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek