Za prvú polovicu tohto roku bol celkový počet registrovaných nových osobných automobilov v susednom Česku o 12,3 % nižší ako v minulom roku. Hlavne zlý druhý štvrťrok výrazne prehĺbil celkový pokles predajov.
V reči konkrétnych čísiel to znamená, že v období od januára do júna tohto roku bolo v Česku zaregistrovaných celkom 98 916 nových osobných automobilov a 15 178 motocyklov. Za rovnaké obdobie minulého roku to bolo 112 805 nových osobných automobilov a 12 691 motocyklov. Autá kupovali hlavne firmy – podiel firemných automobilov predstavoval v 1. polroku 72,6 %, súkromných bolo len 27,3 %.
Dopyt naďalej prevyšuje možnosti väčšiny výrobcov a dovozcov nových osobných automobilov, pretrvávajú problémy vo výrobe, dodávkach komponentov a v logistike narušenej obdobím Covidu a vojnovým konfliktom na Ukrajine. Inak povedané – autá na českom trhu aj naďalej chýbajú.
Z hľadiska alternatívnych pohonov sa v Česku medziročne zvýšil predaj čisto elektrických vozidiel o 52 % na 1918 kusov, pri automobiloch na LPG dokonca o 100 % na 1985 kusov. Plug-in hybridy celkovo poklesli, no hybridné vozidlá bez vonkajšieho nabíjania naďalej rastú, tento rok medziročne o 40 %. Celkovo dosiahol počet osobných automobilov s alternatívnym pohonom 18 515 kusov, čo predstavuje približne 18,7 % z celkového počtu predaných áut.
Čítajte viac Veľký prehľad: Toto je 20 najpredávanejších áut na Slovensku za prvý polrok 2022!Pokiaľ ide o konkrétne značky, tak asi neprekvapuje, že neohrozenou jednotkou je v Česku domáca Škoda s 31 678 registrovanými osobnými autami a takmer tretinovým podielom na trhu. Na druhom mieste je Hyundai – 10 103 kusov (10,21 %), tretí je Volkswagen – 8 063 ks (8,15 %), za ním nasleduje Toyota – 6 464 ks (6,53 %) a prvú päťku uzatvára Kia – 5 544 ks (5,60 %). Do prvej desiatky sa ešte dostali Dacia, Ford, Mercedes-Benz, BMW a Opel (v uvedenom poradí).
Pokiaľ ide o konkrétne triedy, tak v Česku, rovnako ako aj na Slovensku, v prvom polroku doslova „prevalcovali“ trh SUV s vyše 44-percentným podielom. Na druhom mieste sú autá nižšej strednej triedy (trhový podiel 16,59 %), za nimi nasledujú malé autá (13,2 %). Do prvej päťky sa ešte vošli autá strednej triedy a veľkopriestorové rodinné MPV.
A aby sme nezabudli na to najzaujímavejšie – najpredávanejšie modely. Keďže Škoda má na českom trhu takmer tretinový podiel, nemožno sa diviť ani tejto tabuľke najpredávanejších áut:
A na záver jedna zaujímavosť. Najobľúbenejšou farbou je u našich západných susedov šedá farba (28,49 %), na druhom mieste je biela (24,64 %), nasleduje modrá (13,92 %), čierna (12,07 %) a červená (12,00 %).
Ostatné farby mali na trhu marginálny podiel, najpopulárnejšou z „okrajových“ farieb bola oranžová. V prvom polroku si v tejto farbe objednalo nové auto vyše tritisíc zákazníkov.