Dieselgate II? Európsky súd označil 'emisné okno' TDI za nelegálne!

Toto môže byť posledný klinec do rakvy dieselových motorov. Rakúski majitelia naftových Volkswagenov totiž uspeli so svojou sťažnosťou na Európskom súdnom dvore. Nejde pritom len o autá z aféry Dieselgate.

18.07.2022 06:00
ADAC - meranie motorov 2,0 TDI EA 189 po úprave... Foto:
Volkswagen opäť čelí obvineniu z nelegálnej manipulácie s emisiami NOx v naftových motoroch. Aj tých, ktoré už dostali nový emisný softvér. Môže to byť opäť poriadne drahé.
debata (1)

Akoby nestačilo, že automobilky sa pod politickým tlakom a hystériou vyvolanou kauzou Dieselgate odklonili od naftových motorov – najúčinnejších spaľovacích motorov dneška. V budúcnosti to môžu mať autá tankujúce naftu ešte oveľa ťažšie. Ak vôbec. Koncern Volkswagen totiž čelí ďalšiemu obvineniu z nelegálnej manipulácie s emisiami NOx vo svojich motoroch. Nehovoríme pritom o tých predchádzajúcich, ale tých, ktoré by mali byť „čisté“. Už roku 2020 sa totiž viacerí majitelia naftových Volkswagenov v Rakúsku dožadovali odškodnenia za to, že podľa ich názoru autá produkujú za určitých okolností viac škodlivých emisií, ako je povolené.

Ide o takzvané „teplotné okno“. Tento softvér obmedzí činnosť recirkulácie výfukových plynov vtedy, keď je vonkajšia teplota nižšia ako mínus 15 stupňov Celzia a tiež ak teplota stúpne nad 33 stupňov Celzia. To znamená, že za týchto podmienok produkujú naftové motory viac NOx, ako je povolené. Automobilka sa síce už vlani bránila tým, že „teplotné okno“ chráni motor pred poškodením, čo je prípustné, ale Athanasios Rantos, generálny advokát Súdneho dvora EÚ (CJEU), uviedol, že takýto softvér chráni len samotný EGR ventil či časticový filter, teda príslušenstvo, a nie celý motor. Preto je podľa jeho názoru nelegálny.

Tesla - Full Self-Driving Čítajte viac Hrozí Tesle 'Dieselgate'? Úradom už dochádza trpezlivosť

Navyše tvrdil, že „teplotné okno“ nevystihuje jazdné podmienky v Rakúsku a Nemecku, pretože takéto teploty sa v týchto krajinách bežne vyskytujú a vozidlá tiež bežne jazdia vo výške 1 000 metrov nad morom, keď je účinnosť recirkulácie plynov opäť obmedzená. Ubehol ďalší rok a pre Volkswagen sa kauza vonkoncom nevyvíja dobre. Európsky súdny dvor dal totiž sťažovateľom za pravdu. Rozhodol o tom, že softvér „teplotného okna“, ktorý pri určitých podmienkach vypína filtráciu emisií, je nelegálny. Súdny dvor EÚ v tlačovej správe oznámil, že softvér zaručuje plnenie povolených hodnôt emisií oxidov dusíka naozaj len vtedy, ak sa pohybuje vonkajšia teplota medzi 15 a 33 stupňami Celzia.

Wärtsilä 31SG Čítajte viac Downsizing? Tento 16-valec je superekologický, aj keď má 29 000 koní!

„Mimo tohto teplotného rámca klesá miera recirkulácie výfukových plynov až na nulu, čo vedie k prekročeniu medzných hodnôt. Toto okno je výsledkom aktualizácie softvéru predmetných vozidiel vykonanej spoločnosťou Volkswagen s cieľom nahradiť softvér, ktorý je právom únie zakázaný,“ uviedol súd. Podľa súdu neobstojí ani argument ochrany motora, pokiaľ by mal v takomto režime fungovať v bežných podmienkach počas veľkej časti roka. Automobilka má na to, pochopiteľne, iný názor. Tvrdí, že teplotné okno sa začína už pri 10 stupňoch Celzia a že cirkulácia výfukových plynov je aj pri nižších teplotách stopercentne aktívna.

„Podľa kritérií stanovených v rozhodnutí zostávajú teplotné okná používané vo vozidlách skupiny VW prípustné,“ uviedla pre agentúru Reuters firma. Uvidíme, ako sa bude kauza vyvíjať. Dotknutí zákazníci sa totiž dožadujú zrušenia kúpnych zmlúv. Podľa súdneho dvora by mali teraz rakúske súdy v konkrétnych prípadoch rozhodnúť o prípustnosti softvéru, uviedla agentúra Reuters. Ak uspejú, pôjde o nebezpečný precedens. Nemecká automobilka už musí mať problémov s naftovými motormi „plné zuby“. Kauza Dieselgate ju od roku 2015 stála vyše 30 miliárd eur, pričom ďalšie straty nie sú vylúčené. Pre priaznivcov úsporných dieselov to nie sú dobré správy. Volkswagen totiž nemusí byť ďaleko od toho, aby to s naftovými motormi definitívne zabalil.

AvtoVaz - 50. rokov Čítajte viac Rusi budú vyrábať autá bez katalyzátorov! Aj tak bežia len štyri závody

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #emisie #TDI #dieselgate
Články podľa značiek