Ešte do marca schádzali z liniek továrne Renaultu v Moskve tisíce Kapturov, Arkán či Dusterov. To všetko zmenila brutálna invázia ruských vojsk na Ukrajinu a rozhodnutie Renaultu ukončiť podnikanie v krajine agresora. AvtoVaz, v ktorom sa pod krídlami francúzskej spoločnosti vyrábali známe Lady, prešiel do vlastníctva ruskej spoločnosti NAMI za symbolický rubeľ, s právom spätného odkúpenia do šiestich rokov. A moskovská fabrika sa zas stala majetkom mesta Moskva. Išlo o dohodu, no hovoriť môžeme de facto o znárodnení. Nie je tajomstvom, že Renault bol automobilkou s najväčšími ruskými stratami. Odpísal tam aktíva v hodnote približne 2,2 miliardy eur! To je cena za charakter.
Rusi teraz zúfalo hľadajú riešenie, ako stojace linky opäť rozbehnúť. V AvtoVaze sa zatiaľ podarilo obnoviť produkciu „antisankčnej“ Lady Granta bez zahraničných súčiastok a s ochudobnenou bezpečnostnou či emisnou výbavou. Zatiaľ sa ale Rusi o tieto autá „netrhajú“. Na skladoch sú totiž ešte nepredané predvojnové Granty, takže je málo pravdepodobné, že tie nové, ktoré sú horšie a drahšie, zabezpečia prosperitu podniku asi s 30 000 zamestnancami. S Moskvou je to ešte komplikovanejšie. V hre je projekt obnovenia značky Moskvič na platforme produktov niektorej z čínskych automobiliek. Hlavným technologickým partnerom má byť ruský KAMAZ.
Čítajte viac Rusi ďalej snívajú. Chcú oživiť Volgu aj Pobedu!V hre sú čínske značky YAC, FAB a BYD. Rusi tvrdia, že výrobu nových Moskvičov rozbehnú ešte do konca tohto roka. Druhou nohou má byť výroba elektromobilov. A práve s nimi sa spája nová informácia. Ako uvádza ruská analytická agentúra AvtoStat, elektrické Moskviče sa majú stať realitou v roku 2024. Ich základom má byť projekt ruského startupu Kama, ktorý zhodou okolností vlastnia generálny riaditeľ Kamazu Sergey Kogogin a podnikateľ Ruben Vardanyan. Predpokladáme, že ruské ministerstvo obchodu a priemyslu bude veľkorysé a do tohto projektu s nejasným koncom naleje opäť štátne peniaze. Asi tak ako do putinovho Aurusu. Ak to „neklapne, nič to, z cudzieho krv netečie.
Rusko totiž rozhodne nie je krajinou zasľúbenou elektromobilom. Takže keď to zhrnieme, namiesto populárnych Renaultov, ktoré patrili na prvé priečky predajov na ruskom trhu, bude moskovský závod vyrábať nejaké preznačkované čínske autá a nejaké malé elektromobily nejakého startupu. To nemôže dopadnúť dobre, ani keby sa výrobu rozbehnúť naozaj podarilo. Vyrábať nestačí. Prosperitu zabezpečí len úspešný predaj. Rusi sa ale do kúpy áut momentálne nehrnú. Vojna na Ukrajine a následné západné sankcie pripravili mnohých obyvateľov o zamestnanie a zdroj príjmov. V marci padli registrácie nových áut v Ruskej federácii o 63 % a napríkald v máji až o 84 %.Jún lepší nebude.
Čítajte viac Ruskí novinári kupovali 'antisankčnú' Ladu Granta. Celkom neuspeliRuská vláda, ktorá s KAMZ-om podpísala dohodu o spolupráci pri rozvoji osobnej dopravy a výrobe domácich elektrických vozidiel, má ale veľké oči. Plánuje aj vývoj novej ruskej platformy pre celý rad domácich osobných áut Moskvič. Podľa AvtoSatu sa má do konca roku 2022 vyrobiť asi 600 áut, z toho 200 bude vybavených elektromotormi. V roku 2023 spoločnosť vyrobí najmenej 50-tisíc automobilov a v roku 2024 – 100-tisíc. Z toho na elektromobily pripadne 10– a 20-tisíc áut. Celý výrobný cyklus so zváraním a s lakovaním má byť zvládnutý v priebehu roka 2024. Portfólio má tvoriť päť modelov – štyri crossovery a jeden sedan.
Ktovie ako na reinkarnáciu Moskviča zareagujú ruskí zákazníci. Do histórie ho totiž poslali samotní Rusi, keď dali prednosť západným autám, pred tými vlastnými. Podnik skrachoval už v roku 2001. Kariéru končil s tragicky nekvalitným modelom Aleko 2141, ktorého základy pochádzali ešte z roku 1986. Poslednými verziami bol Moskvič 214100 Svjatogor alebo jeho predĺžená verzia 2141Y2 Jurij Dlugorukij, ktorým sa snažila firma osloviť štátnu správu. Nepodarilo sa. Aj úradníci radšej presadli do áut z „nepriateľských“ krajín. Znovuzrodenie Moskviča tak považujeme za fikciu, pri ktorej odtečie do súkromných rúk množstvo štátnych peňazí.