Blesk z jasného neba: Rodinný klan Porsche odstránil šéfa koncernu VW!

Za náhlym odvolaním šéfa koncernu VW Herberta Diessa má stáť klan rodín Porsche a Piech, ktoré vlastnia viac ako polovicu hlasovacích práv a tiež 31,4-percentný podiel vo Volkswagene. Diessovi mali zlomiť väz spory s odbormi, stávka na elektrickú kartu a chronické problémy so softvérom. Nahradí ho Oliver Blume z Porsche. Roboty bude mať ako na kostole.

25.07.2022 16:15
debata (8)
Diessov čas vypršal. Zhodli sa na tom najväčší... Foto: SITA/AP
Germany Volkswagen, herbert diess Diessov čas vypršal. Zhodli sa na tom najväčší akcionári, zástupcovia zamestnancov aj predstavitelia z nemeckej spolkovej krajiny Dolné Sasko.

Piatkové odvolanie Herberta Diessa z čela koncernu Volkswagen bolo naozaj šokom. Takúto personálnu zmenu nik neočakával. Už len preto, že Diessovi, ktorý sa dostal do vedenia nemeckého koncernu v roku 2015, len vlani predĺžili zmluvu až do roku 2025. Ako sa ale zdá, vo vnútri koncernu to i tak poriadne vrelo. Agresívna Diessova politika, ktorou sa snažil transformovať „starú“ automobilku na najväčšieho výrobcu elektromobilov planéty, narážala na odpor. Najmä na odpor skostnatených štruktúr a odborov. No boli tu aj objektívne problémy.

Diess nezvládol zbaviť koncern neustálych ťažkostí so softvérom. Doplatil na to Golf, Octavia aj ID.3. Vytvoril síce novú softvérovú divíziu Cariad, no ako sa nedávno ukázalo, jej výsledky sú slabé, čo znamená odloženie príchodu nových, najmä luxusných elektromobilov. A to možno až o tri roky. Volkswagen tiež počas šéfovania Diessa podcenil dopady čipovej krízy, na ktorú nemecká automobilka doplatila viac ako konkurenčná Toyota, kórejský koncern Hyundai-Kia či Tesla, ktorú chce VW dobehnúť, či dokonca predbehnúť vo výrobe elektromobilov. Dramatické sú tiež poklesy predaja koncernu v Číne.

VW ID.3 - výroba Čítajte viac VW chce dohnať Teslu v roku 2025. Je silnejšia, ako predpokladal

Ako povedal nemecký automobilový expert Thomas Koch, šéf Technologického inštitútu v Karlsruhe pre Focus, bolo Diessové odvolanie „posledným a logickým krokom vo vývoji, ktorý sa už roky uberá zlým smerom. „Bohužiaľ, Diess má na svedomí celý rad chybných rozhodnutí. Tým najväčším bola podľa mňa stratégia pohonu, ktorá by sa dala označiť ako 'iba elektromobil '. Volkswagen tým vlastne obetoval jadro svojej činnosti, teda cenovo dostupné autá s dlhým dojazdom určené širokej verejnosti,“ vysvetľuje Koch s tým, že to, čo môže fungovať v prípade prémiovej značky, akou je napríklad Audi, je pre VW neschodné.

Za svoje snahy nasmerovať VW čo najrýchlejšie do elektrickej éry si Diess síce získal uznanie šéfa Tesly, Elona Muska, s ktorým udržiava nadštandardné vzťahy, no nie akcionárov a členov dozornej rady. Nemecké média tvrdia, že plán na zvrhnutie Diessa zosnoval klan rodiny Porsche a Piech, ktoré vlastnia viac ako polovicu hlasovacích práv a tiež 31,4-percentný podiel vo Volkswagene. Využili na to minulotýždňovú cestu dnes už bývalej hlavy VW do USA, kde Diess navštívil závod na výrobu SUV v Chattanooga v Tennessee.

Germany Volkswagen, herbert diess Čítajte viac Herbert Diess zostáva šéfom VW. K personálnym rošádam v koncerne ale prišlo

Kľúčovým dňom bol 20. júl, keď vrcholový výbor dozornej rady VW, zložený zo zástupcov rodiny, úradníkov z nemeckej spolkovej krajiny Dolné Sasko a vedúcich pracovníkov, rozhodol, že Diessov čas vypršal. Diess sa to dozvedel o deň neskôr. Ako konštatujú nemecké média, Diessovi sa nepodarilo od roku 2015 získať dostatok spojencov a bol stále viac a viac izolovaný. Jeho stolička sa triasla už viackrát. Napríklad, keď prišiel o funkciu šéfa značky VW. V piatok 22. júla zasadla 20-členná dozorná rada a Diessa jednomyseľne odvolala. A poznáme už aj jeho nástupcu.

Od 1. septembra bude nemecký megakoncern riadiť doterajší šéf výroby Porsche Oliver Blume. Ako o nástupcovi sa ňom hovorilo už dlhšie. Dnes 54-ročný manažér začínal v roku 1994 ako praktikant v Audi. Neskôr sa vypracoval v značkách Seat a VW. Do Porsche nastúpil v roku 2013 ako vedúci výroby. Podarilo sa mu znížiť dopady kauzy Diesegate na prestížnu športovú značku, ktorá používala naftové motory Audi, tiež zasiahnuté emisným škandálom. Vedenie koncernu od neho očakáva, že zvráti pokles predajov v Číne, vyrieši otázku softvéru a zvýši podiel v USA, najmä vytvorením značky Scout na výrobu SUV a pikapov.

Diess - Musk Čítajte viac Elon Musk vystúpil na konferencii VW! Pozval ho sám Diess

Herbert Diess ale z koncernu celkom neodchádza. Zmluvu s koncernom má podpísanú až do roku 2025. Podľa DPA zostane v podniku vo funkcii poradcu a bude poberať mzdu. Pre VW to ale nebude lacné. Vlani si napríklad Diess po započítaní nárokov na neskoršie penzijné platby zarobil cez 10 miliónov eur. Odhaduje sa, že do vypršania zmluvy a v závislosti od prevádzkových výsledkov automobilky a hodnoty akcií, by si mohol Diess prísť na ďalších 30 miliónov.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 8 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #Herbert Diess #Oliver Blume
Články podľa značiek