Hyperšport z Bulharska? Prečo nie? Veď ešte pred pár rokmi sme netušili ani to, že existuje nejaký chorvátsky Rimac. Dnes je jeho šéf už aj šéfom Bugatti. Podobný príbeh možno čaká aj bulharský startup Alieno. Ten dal o sebe vedieť prvýkrát v roku 2015, keď spoločnosť predstavila plán výroby elektrických superáut s ťažko uveriteľnými parametrami. Ahmed Marchev, zakladateľ Alienu, sa už vtedy vyjadril, že jeho spoločnosť si zakladá na technickej nadradenosti. Produkty majú mať fenomenálnu silu, futuristický dizajn, aktívnu aerodynamiku a umelú inteligenciu.
Čítajte viac Hyundai končí s Rimacom. Prekáža mu vraj PorscheZatiaľ sme však žiadne superauto nevideli, hoci sa mal prvý model Arcanum s výkonom 3 893 kW a maximálnou rýchlosťou 488 km/h dostať k zákazníkom do 30 mesiacov. A to za astronomickú sumu 1,6 milióna eur. Možno zaúradoval koronavírus. Kto vie? Zato Alien už stihol prezradiť čo-to o novinke Unum THF, ktorá má byť ešte extrémnejšia. Poháňať ju bude systém RP (Raw Power), teda surová sila. Verziu RP2 s výkonom minimálne 2 000 koní a RP5, minimálne 5 000 koní. K dispozícii majú byť ďalej verzie STR (Street), teda cestná verzia, okruhová TRC (Track) a pretekárska RCE (Race).
Fascinujúca bude aj technika. Každé koleso má totiž poháňať šesť elektromotorov. Spolu ich teda bude 24! Energiu budú vraj čerpať z lítium-polymérových batérií s kapacitou 180 kWh, čo je naozaj obrovská zásoba elektriny. Akumulátory majú zvládnuť nabíjanie výkonom 350 kW. Ale v hre je aj nabíjačka vlastnej konštrukcie, ktorá by vedela dodať pretekárskej verzii RC nabíjací výkon 2 700 kW, čo by skrátilo čas nabíjania na štyri minúty. Hovoríme pritom o nabití z 0 na 100 %. Zdá sa teda, že Ahmed Marchev má naozaj nadprirodzené schopnosti. Napokon, aj názov Alieno znamená v latinčine mimozemšťan. To však ešte stále nie sme na konci.
Okrem pohonu THF má totiž firma v zálohe ešte pohon TRS, kde parametre zlepšuje stlačený vzduch cez „chobotnicový synergický systém“. V podstate ide o sústavu dvadsiatich dýz rozmiestnených na karosérii, ktoré budú udržovať vozidlo v zvolenej stope. Vďaka tomu by malo Unum zvládať extrémne rýchle prejazdy zákrut. Stlačený vzduch by sa však mohol podieľať aj na akcelerácii a brzdení. Uložený má byť vo vysokotlakovej nádrži z kompozitných materiálov. Okrem externého plnenia si môže zásobu tlaku v nádrži udržiavať vozidlo aj pomocou vlastného kompresora poháňaného buď elektrinou, alebo rekuperáciou.
Čítajte viac Rimac Nevera: Chorvátska ‘búrka‘ má 1,4 MW! Chiron poráža na plnej čiareDýzy môžu mať aj bezpečnostnú funkciu. Napríklad dokážu odstrániť vrstvu vody pred kolesami, čím zlepšia priľnavosť na mokrej vozovke alebo zabránia havárii krátkymi korekciami dráhy. Spoločnosť už oznámila aj ceny. Za RP2 si bude pýtať minimálne 1,8 milióna eur a za RP5 2,7 milióna. Vrcholová verzia Unum TRS bude však ešte drahšia. Alieno si ju cení na rovné tri milióny eur. Zároveň automobilka otvorila systém predobjednávok. To všetko v čase, keď je fabrika firmy ešte len vo výstavbe. V ponuke má zároveň ostať pôvodné Arcanum s cenou nižšou o 200-tisíc eur.