Čo vlastne vyrába AvtoVaz? Po Grante a Nive vraj 'ožije' Largus

V Togliatti sa po odchode Renaultu opäť rozbiehajú montážne linky. Po Grante nasledovala Niva Legend a pripravuje sa aj čiastočná obnova produkcie kombi Largus. Veľký úspech to však nie je.

28.07.2022 16:00
debata (21)
AvtoVazu sa podarilo rozbehnúť výrobu špeciálne... Foto: AvtoVaz
Lada Granta Classic - 2022 AvtoVazu sa podarilo rozbehnúť výrobu špeciálne upravených modelov Granta a Niva. Do konca roka chcú zmontovať aspoň 120 000 áut. Je však otázne, či to uživí podnik s desiatkami tisíc zamestnancov. Za prvý polrok predala Lada len 74 714 áut, čo je medziročný pokles o 63 %.

V najväčšej ruskej automobilke prežívajú ťažké časy. Linky tam stáli od marca, prakticky od prvých dní vojny na Ukrajine. Situáciu Rusom ešte viac skomplikovalo rozhodnutie Renaultu o odchode z ruského trhu. Na protest proti ruskej agresii previedla francúzska automobilka svoj 67,69-percentný podiel za symbolický rubeľ na ruský výskumný inštitút NAMI. Poistkou je možnosť spätného odkúpenia do šiestich rokov.

Rusi už vtedy sľubovali, že obnovia aspoň výrobu starších modelov, ktoré potrebujú menej zahraničných komponentov, ktoré sa do Ruska nedovážajú kvôli sankciám. A tiež to, že budú pozbavené niektorých chýbajúcich komponentov, tiež z „nepriateľských“ krajín, ako airbagov, ABS, systému núdzového volania ERA-Glonass či riadených katalyzátorov. Po viacerých odkladoch začali v polovici júna naozaj z liniek schádzať „antisankčné“ Lady Granta. Celková bilancia predajov Lady za prvý polrok bola aj tak tragická. Podľa Asociácie európskych podnikov (AEB) predal AvtoVAZ za prvých šesť mesiacov len 74 714 nových áut, čo je medziročný pád o 63 %.

Avtotor - výroba Kií v Rusku Čítajte viac Hurá na jahody! Zamestnanci ruského Avtotoru mieria na polia. Predtým montovali 900 áut denne

Teraz sa ku Grante pridala Lada Niva Classic, ikonické ruské SUV s rokom „narodenia 1978, tiež v zjednodušenej verzii. Nemá teda ABS ani airbag spolujazdca. O emisných systémoch výrobca nič neprezradil. Ceny sa začínajú na 796 500 rubľoch, čo je len 6 796 eur. Ide teda o najlacnejšie SUV na tamojšom trhu, ešte lacnejšie, než stála predvojnová Niva Legend. Ale aj chudobnejšia. AvtoVaz zároveň oznámil, že plánuje rozbehnúť montáž kombi Lada Largus, čo je model postavený na báze prvej generácie Dacie Logan MCV.

Moskvič - výroba nových modelov Čítajte viac Smutná hádanka je vyriešená: Na verejnosť unikli snímky nových 'Moskvičov'!

Automobilka však priznáva, že pôjde len o 1 800 kusov zmontovaných z dielov, ktoré ostali na sklade z obdobia pred sankciami. Rusi sa tiež nechali počuť, že robia maximum pre to, aby sa im podarilo spustiť výrobu áut s bohatšou výbavou. Dôkazom má byť reštart Granty s klimatizáciou a opätovným zaradením systému núdzového volania ERA-Glonass. Ten má byť následne domontovaný aj do už predaných „antisankčných“ Gránt. A to do konca roka, pretože výnimka zo zákona, ktorá umožnila produkovať takéto autá, platí len do 1. februára 2023.

Lada Granta - predaj Čítajte viac Ruskí novinári kupovali 'antisankčnú' Ladu Granta. Celkom neuspeli

V budúcnosti tiež plánuje Lada obnoviť produkciu novšej Nivy Travel v „špeciálnej konfigurácii“. Vlajková loď Vesta by vraj mohla byť na linkách začiatkom roka 2023, ale nie tých v Togliatti. Postarať by sa o ňu mal závod v Iževsku. V dlhodobom horizonte sa podľa ruskej analytickej agentúry Autostat plánuje vývoj novej rodiny modelov Lada, na čo podnik vyčlenil už do konca roka jednu miliardu rubľov. Optimistickým scenárom má byť výroba 120 000 vozidiel ešte tento rok. Ten budúci sa má plán zvýšiť na 400– až 500-tisíc kusov. A to v závislosti od požiadaviek trhu.

Uvidíme, či AvtoVaz-u vyjde „nová päťročnica“. Problémom je, že aj napriek tragickému nedostatku vozidiel na ruskom trhu majú niektorí predajcovia stále na sklade nepredané vozidlá Lada, najmä Granty, z predvojnového obdobia. Informovali o tom ruskí novinári z webu Drom.ru. Znamenať to môže len to, že buď o ne nie je záujem, alebo sa obyvatelia Ruska v čase rekordnej inflácie a rastúcej nezamestnanosti rozhodli takúto investíciu odložiť na „lepšie časy“. Tie tu už však mohli byť. Renault mal s Ladou naozaj veľké plány. Už o dva roky sme tu mohli mať napríklad celkom novú Nivu.

Lada 4x4 - 2020
Lada 4x4 - 2020
+4Lada Niva - 2020

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba
Viac na túto tému: #Lada #Lada Granta #Lada Niva #Lada Largus #AvtoVaz
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek