Rusko opustili stovky zahraničných firiem. A nik netvrdí, že to nebolelo. Len taký Renault odpísal aktíva vo výške približne 2,2 miliardy eur. A ďalšie miliardy strát idú na konto ďalších spoločností. Nevyrába sa v závodoch Mercedesu-Benz, Kie, Hyundaia ani BMW. Je to reakcia na ruskú agresiu na Ukrajine a akt, ktorý ma oslabiť, ruskú ekonomiku. Vycúvať z Ruska sa po dlhom váhaní rozhodol nakoniec aj Volkswagen, ktorý predáva svoj závod v Kaluge. Jeho linky ale zastavili už 3. marca, prakticky hneď po vpáde ruských vojsk na Ukrajinu. Je tu ale jedna veľká výnimka. A je ňou nemecký Continental, jeden z desiatich najväčších dodávateľov pre automobilový priemysel.
Čítajte viac Tragédia! Toto chcú vyrábať Rusi v 'ukradnutej' továrni RenaultuTen obnovil výrobu vo svojom závode v Kaluge už koncom apríla, v priebehu júla produkciu zastavil a teraz sa dozvedáme z ruskej agentúry Avtostat, že z jeho liniek opäť „veselo“ schádzajú nové pneumatiky pre ruských zákazníkov. So značkami Continental, Gislaved aj Matador. Svoj krok odôvodnil už v apríli tým, že ak by prevádzku neobnovil, hrozilo by jeho ruským zamestnancom trestné stíhanie. „Naši zamestnanci a manažéri v Rusku by mohli čeliť vážnym trestnoprávnym následkom, ak by sme prestali uspokojovať miestny dopyt,“ uviedol Continental bez toho, aby špecifikoval čomu konkrétne by jeho zamestnanci mohli byť vystavení a či sa už tak naozaj aj stalo.
Čítajte viac Tak predsa! VW sa chce zbaviť ruského závodu. Skončí Kaluga v rukách Kazachov?Podľa zdroja, oboznámeného so situáciou však ruská prokuratúra niektoré západné spoločnosti naozaj varovala, že ich zamestnanci môžu byť zatknutí, ak by firma zastavila výrobu „základných“ produktov. Zatiaľ sa ale tak v iných firmách nestalo. Continental tiež zdôraznil, že tento krok je zameraný na uspokojenie miestneho dopytu a je plne v súlade so sankciami uvalenými na Moskvu za jej inváziu na Ukrajinu a že motívom tohto rozhodnutia nebol zisk, pričom vyrábané produkty neslúžia na vojenské účely. Podľa najnovšej tlačovej správy Continentalu „bude výroba upravená v závislosti od meniacich sa potrieb produktov závodu ruských automobiliek a distribútorov“.
Čítajte viac Kaluga: Ruská pýcha automobilového boomu umiera. Sankcie sú zdrvujúceNiet pochýb o tom, že Continental nemá problém so sankciami, keďže všetky potrebné komponenty na výrobu pneumatík môže získať od ruských dodávateľov. Je tu ale morálna dilema, keď konkurenti strácajú a Continental zarába. Svoj závod otvoril v Rusku v roku 2013 a investoval doň 240 miliónov eur. V súčasnosti zamestnáva 1 000 ľudí, ktorí by dokázali vyrábať štyri milióny pneumatík ročne. Okrem ruského trhu vyvážal od roku 2015 pneumatiky aj do Európy, Ázie a Severnej Ameriky. To síce možné teraz nie je, ale na domácom trhu si jeho produkty miesto nájdu, najmä ak Continentalu uvoľnila priestor konkurencia. Napríklad Michelin, ktorý výrobu zastavil a plánuje v Rusku prevod svojho majetku.