Ako sa zmenila výbava áut za 30 rokov? Brutálne!

Boli autá pred troma dekádami lacnejšie? Áno, ale aj oveľa skromnejšie. Ukazuje to analýza spoločnosti Aures Holdings, ktorá porovnala výbavu áut v autobazároch v roku 1992 a 2022.

05.08.2022 06:00
debata (56)
Autá sa za tridsať rokov veľmi zmenili.... Foto: Škoda-Auto
Škoda Favorit - 30 rokov Autá sa za tridsať rokov veľmi zmenili. Bezpečnostné a komfortné prvky, ktoré boli v deväťdesiatych rokoch len výsadou najdrahších modelov, sú dnes štandardom. Dokonca aj v ojazdených autách.

Dnes vám asi klimatizácia, elektrické ovládanie okien, airbagy, protiblokovací brzdový systém ABS či stabilizačný systém ESP pripadá ako samozrejmý štandard. Lenže pred 30 rokmi to bolo celkom inak. Niektoré z týchto prvkov ste nenašli ani v prémiových autách. Vráťme sa teda v čase do deväťdesiatych rokov, keď naše cesty ovládala Škoda Favorit, Škoda Felicia a samozrejme Škoda 105 až 130. O „klíme“ sa vám vtedy nemohlo ani snívať. A už vôbec nie v ďalších modeloch z východného bloku, ako boli Lady, Moskviče, Wartburgy, Trabanty alebo Dacie.

Ako uvádza spoločnosť Aures Holdings, ktorá je najväčším predajcom ojazdených a zánovných vozidiel, má dnes každé auto v ponuke aspoň jeden airbag, posilňovač riadenia, elektrické okná, ABS alebo klimatizáciu a asi tri štvrtiny automobilov disponujú stabilizačným systémom ESP alebo tempomatom. V roku 1992 nič takého neexistovalo, teda ak ste si nekúpili západné modely z Tuzexu, na ktoré však rozhodne nemal každý. Modernizácia v oblasti bezpečnosti a komfortu sa rozbehla až v nasledujúcich rokoch, presnejšie v roku 1994 s príchodom cenovo dostupnej Škody Felicie.

Wartburg 353 - 50 rokov história Čítajte viac Koľko stáli autá za 'socíku'? Pozrite si cenník Mototechny z roku 1978

Felicia bola výrazne modernizovaným Favoritom a jej súčasťou mohla byť už aj klimatizácia. Medzi zahraničnými vozidlami hrali v ponuke ojazdených áut prím napríklad Ford Escort, Ford Sierra, Opel Kadett a Astra, Fiat Tipo, Fiat Uno, VW Golf alebo Renault 19. Airbag mal v tom čase každý štvrtý automobil. Posilňovač riadenia tiež nebol samozrejmosťou, objavil sa len v každom druhom aute. Elektrickými oknami disponovalo každé tretie, ABS každé šieste a klimatizáciou len jedno z desiatich vozidiel. Ešte vzácnejší bol tempomat – malo ho len jedno vozidlo zo sto.

Takto vyzeral interiér Škody Favorit, hitu... Foto: Škoda-Auto
Škoda Favorit - 30 rokov Takto vyzeral interiér Škody Favorit, hitu československých autobazárov, začiatkom deväťdesiatych rokov.
A takto vyzerá interiér Fabie tretej generácie,... Foto: Škoda-Auto
Škoda Fabia Combi - 2015 A takto vyzerá interiér Fabie tretej generácie, ktorá patrí tiež k bestsellerom medzi autami z druhej ruky.

No a stabilizačný systém ESP žiadne, pretože táto technológia sa predstavila až v roku 1995 – aj to len v najluxusnejších modeloch. Viac sa systém proti šmyku rozšíril až na prelome milénia. Z obľúbených českých vozidiel mohla mať airbag, posilňovač riadenia, elektrické okienka, ABS alebo klimatizáciu za príplatok prvýkrát až Škoda Felicia, ktorá na čele predajných štatistík vystriedala Favorit až v roku 1999. S ESP a tempomatom sa vodiči pri tuzemských vozidlách prvýkrát stretli až vo Fabii a Octavii, ktoré predajným štatistikám v bazároch začali dominovať ešte neskôr.

Peugeot 309 Čítajte viac Tuzexové autá: Sen spoza opony nebol pre každého

No sú tu aj prvky, ktoré boli v minulosti veľmi rozšírené a dnes je podiel áut, ktoré sú nimi vybavené totožný alebo dokonca nižší. Na začiatku deväťdesiatych rokov malo napríklad ťažné zariadenie 20 % áut, zatiaľ čo teraz ich je okolo štvrtiny, takže ich podiel rastie iba pomaly. Ešte lepším príkladom je otváracie strešné okno. Dnes ho má zhruba 10 % vozidiel, zatiaľ čo predtým to bolo takmer každé tretie. A napríklad CD menič, predtým žiadaný symbol luxusu, dnes z vozidiel takmer vymizol. Spolu so samotnou technológiou.

„Nebude to trvať dlho a na ojazdený automobil s CD meničom prakticky nebude možné naraziť,“ uvádza Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ Aures Holdings. Najčastejšie býval v priehradke spolujazdca, pod jeho sedačkou alebo v batožinovom priestore a umožňoval striedavé prehrávanie asi šiestich CD bez toho, aby ich vodič musel vymieňať priamo v prehrávači. Túto technológiu prevalcovali digitálne nosiče a mobilné telefóny. V každom prípade sme sa počas troch dekád posunuli vpred. To znamená, že aj keď si kupujete ojazdené auto staré desať či viac rokov, máte istotu, že je oveľa bezpečnejšie a komfortnejšie ako tie z porevolučného obdobia.

ZDROJ: Aures Holdings

Aká bola výbava áut v minulosti a teraz

Typ výbavy Podiel 90-te roky Podiel rok 2022
ABS 20 % 100 %
Airbag 25 % 100 %
Posilňovač riadenie 50 % 98 %
Elektricky ovládané okná 33 % 99 %
Klimatizácia 10 % 80 %  
Tempomat 1 % 75 %
ESP 0 % 75 %
Ťažné zariadenia 20 % 25 %
Strešné okno 33 % 10 %
CD menič 10 % 1 %
Škoda Favorit - 30 rokov Čítajte viac Škoda Favorit: Malý zázrak socializmu má 30 rokov. Škode zachránil krk

© Autorské práva vyhradené

56 debata chyba
Viac na túto tému: #Aures #výbava áut
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek