Ruská automobilka AvtoVaz, produkujúca známe Lady, je v ťažkej situácii. V marci bola nútená pre nedostatok dielov spôsobených západnými sankciami zastaviť výrobu. V máji sa navyše Renault rozhodol zbaviť svojho podielu v spoločnom podniku. Výroba sa v hlavnom závode v Togliatti rozbehla až v júni. AvtoVazu sa podarilo dostať na linky zataoľ len zjednodušenú „antisankčnú“ Ladu Granta bez komponentov z „nepriateľských“ krajín a v júli starú Nivu Classic. V septembri sa možno na linkách objaví aj Lada Largus, čo je model postavený na základoch prvej generácie Dacie Logan MCV. Pôjde však len o 1 800 exemplárov, ktoré je automobilka schopná zmontovať zo skladových zásob.
Čítajte viac AvtoVaz: Tak predsa. Rusi spustili výrobu Lady z 'praveku'!Je zrejmé, že na predaje, ktoré mala Lada ešte do marca, nemôže v najbližšom čase ani len pomýšľať. Na ilustráciu uveďme, že za prvý polrok predal ruský výrobca len 74 714 áut, čo je medziročný pád o 63 %. A to sú v polroku započítané prvé dva mesiace, ktoré ešte neboli ovplyvnené sankciami, respektíve ruskou agresiou na Ukrajine. Podobne sa však vyvíja celý ruský trh. Od začiatku roka sa v tejto krajine predalo len 387 712 áut, o 58,8 % menej v porovnaní s rovnakým obdobím roka 2021. V júli predstavoval prepad až 75 %. Je zrejmé, že za takýchto okolností nemôže trojica starých modelov uživiť najväčšiu ruskú automobilku s desaťtisíc zamestnancami. Bolo len otázkou času, kedy začne prepúšťať. A to sa práve deje.
Čítajte viac Presťahujú Ladu do Uzbekistanu? Montáž nahradí komplexnou výrobouNie síce v hlavnom závode, ale v závode v Iževsku, ktorý zamestnáva 3 200 ľudí. Ten momentálne stojí úplne, jeho zamestnanci sú na platenej dovolenke, pričom obnovenie výroby je v ňom plánované až na začiatok roka. Montovať má elektrickú verziu Largusu, ktorá asi nebude práve hitom. Takže neprekvapí, že podľa najnovších informácií už iževský závod začal so znižovaním stavu zamestnancov. Zatiaľ na dobrovoľnej báze. Pracovníkom, ktorí sa rozhodnú odísť, vyplatí jednorazové odstupné, ktoré zodpovedá päť- až sedemnásobku priemernej mzdy. Maximálna výška odstupného bude 183 341 rubľov (3 100 eur). Z toho možno odvodiť, že priemerná mzda sa tu pohybovala od 440 do asi do 600 eur.
Čítajte viac Ruskí novinári kupovali 'antisankčnú' Ladu Granta. Celkom neuspeliAvtoVaz však zdôrazňuje, že neplánuje hromadné prepúšťanie, no to je skôr želanie ako realita. Lada Granta a Lada Vesta ostali síce v júli dvoma najpopulárnejšími modelmi, vďaka čomu je Lada stále ruskou jednotkou, ale do popredia sa derú modely čínskych a kórejských automobiliek. Kia a Hyundai sú na druhej a tretej priečke. Ale za nimi nasleduje agresívne čínske trio – Chery, Geely a Haval. Tak napríklad najpredávanejším júlovým SUV bolo práve čínske Geely Coolray. To znamená, že popularita Lád môže pod tlakom čínskych automobiliek postupne ochabnúť. Zvlášť ak nedokáže obnoviť výrobu novších modelov a prísť s novými. Živiť zamestnancov na platenej dovolenke bude pre podnik čoraz ťažšie.