Americký senát schválil nový zákon o ochrane klímy a čistých energiách, v rámci ktorého získajú aj v USA zaujemci o elektromobily dotácie vo forme daňových úľav – a nie malých. Budú môcť dosiahnuť až 7 500 dolárov.
Ale má to jeden zásadný „háčik“. Takéto dotácie budú udeľované len na nákup elektromobilov, ktoré budú mať v USA vyrobené batérie a niektoré ďalšie komponenty. Vraj preto, aby sa eliminoval ekonomický tlak Číny a aby sa stimulovali investície do „baterkární“ na americkom území, rovnako ako do ťažby a získavania niektorých dôležitých surovín a minerálov, čím si USA udržia technologickú nezávislosť. Upozornil na to spravodajský server Autonews.com.

V praxi to znamená, že väčšina európskych výrobcov nebude môcť predávať v USA svoje elektromobily za dotované ceny, lebo budú mať „neamerické“ komponenty. Európska únia uviedla, že je „hlboko znepokojená“ navrhovaným systémom daňových úľava na nákup elektrických vozidiel v USA, pretože by boli diskriminačné voči zahraničným výrobcom a mohli by porušovať pravidlá Svetovej obchodnej organizácie (WTO).
„Myslíme si, že je to diskriminačné, že to diskriminuje zahraničných výrobcov vo vzťahu k americkým výrobcom,“ uviedla vo štvrtok hovorkyňa Európskej komisie Miriam Garcia Ferrerová. „To by samozrejme znamenalo, že by to bolo nezlučiteľné s WTO.“ EÚ chce na USA vyvinúť tlak, aby toto pravidlo zmenili.
Šéf Americkej aliancie pre automobilové inovácie John Bozzella uviedol, že 70 % súčasných modelov elektrických vozidiel predávaných v USA nebude mať nárok na daňový bonus z dôvodu použitia zahraničných komponentov. Vyzval pritom Washington, aby rozšíril požiadavku týkajúcu sa batérií tak, aby „zahŕňala štáty, ktoré majú s USA kolektívnu obranu, ako sú členovia NATO, Japonsko a ďalšie“.