Americký senát schválil nový zákon o ochrane klímy a čistých energiách, v rámci ktorého získajú aj v USA zaujemci o elektromobily dotácie vo forme daňových úľav – a nie malých. Budú môcť dosiahnuť až 7 500 dolárov.
Ale má to jeden zásadný „háčik“. Takéto dotácie budú udeľované len na nákup elektromobilov, ktoré budú mať v USA vyrobené batérie a niektoré ďalšie komponenty. Vraj preto, aby sa eliminoval ekonomický tlak Číny a aby sa stimulovali investície do „baterkární“ na americkom území, rovnako ako do ťažby a získavania niektorých dôležitých surovín a minerálov, čím si USA udržia technologickú nezávislosť. Upozornil na to spravodajský server Autonews.com.
Čítajte viac Zlaté časy končia. Nemci 'škrtnú' dotácie na elektrické autáV praxi to znamená, že väčšina európskych výrobcov nebude môcť predávať v USA svoje elektromobily za dotované ceny, lebo budú mať „neamerické“ komponenty. Európska únia uviedla, že je „hlboko znepokojená“ navrhovaným systémom daňových úľava na nákup elektrických vozidiel v USA, pretože by boli diskriminačné voči zahraničným výrobcom a mohli by porušovať pravidlá Svetovej obchodnej organizácie (WTO).
„Myslíme si, že je to diskriminačné, že to diskriminuje zahraničných výrobcov vo vzťahu k americkým výrobcom,“ uviedla vo štvrtok hovorkyňa Európskej komisie Miriam Garcia Ferrerová. „To by samozrejme znamenalo, že by to bolo nezlučiteľné s WTO.“ EÚ chce na USA vyvinúť tlak, aby toto pravidlo zmenili.
Šéf Americkej aliancie pre automobilové inovácie John Bozzella uviedol, že 70 % súčasných modelov elektrických vozidiel predávaných v USA nebude mať nárok na daňový bonus z dôvodu použitia zahraničných komponentov. Vyzval pritom Washington, aby rozšíril požiadavku týkajúcu sa batérií tak, aby „zahŕňala štáty, ktoré majú s USA kolektívnu obranu, ako sú členovia NATO, Japonsko a ďalšie“.