Takmer presne pred rokom sme písali, že boj o to, kto bude vyrábať batérie pre elektromobily sa už naplno rozhorel a Slovensko by sa malo do neho zapojiť iniciatívnejšie, veľké projekty nás totiž obchádzajú.
Našťastie to už úplne neplatí. Volvo na východe Slovenska preinvestuje 1,2 miliardy eur a postaví fabriku na výrobu elektromobilov novej generácie. Štart výstavby košického závodu je plánovaný na rok 2023, s inštaláciami zariadení a výrobných liniek v priebehu roku 2024. Sériová výroba ďalšej generácie čisto elektrických automobilov Volvo Cars je plánovaná na rok 2026.

Pokiaľ ide o veľké „baterkárne“, nič sa z pohľadu Slovenska nezmenilo. Stavajú sa jednoducho inde. Spoločnosť LG sa napríklad rozhodla, že z Poľska spraví svetové centrum výroby lítiovo-iónových batérií. Minulý rok koncom januára totiž oznámila, že plánuje rozšíriť svoj závod v obci Kobierzyce neďaleko Vroclavi. Do konca roku 2022 by mala zamestnávať do desaťtisíc ľudí. Celková suma výdavkov presiahne 3,1 miliardy eur a fabrika bude zamestnávať 10 tisíc ľudí.
Medzičasom svoju Gigafactory neďaleko Berlína dokončila americká Tesla. Česi približne pred dvomi rokmi V Hornej Suchej pri Havířove jednu z najmodernejších batériových tovární na svete, za ktorou stoja výhradne domáci investori. Spoločnosť Magna Energy Storage (MES) tam vyrába inovatívne patentované li-ion batérie HE3DA.
VW, ktorý chce byť európskym lídrom v predaji elektromobilov, chce do roku 2025 postaviť šesť batériových tovární. Pokiaľ ide o konkrétne miesta – prvá fabrika by už o rok mala začať vyrábať batérie vo švédskom Skelleftea (tam by mala pokračovať spolupráca s Northvoltom), druhá v roku 2025 v Salzgitteri v Nemecku. Ďalšia by mala byť vybudovaná v roku 2026 v Španielsku, Francúzsku alebo Portugalsku.

Pred pár dňami sa objavila informácia, že megabaterkáreň bude stáť aj v susednom Maďarsku. Za 7,3 miliardy eur ju tam postaví čínska spoločnosť CATL a mala by byť predbežne jednou z dvoch najväčších v Európe, zamestná približne 9 000 ľudí.
Továreň s kapacitou 100 gigawatthodín (GWh) bude stáť vo východomaďarskom meste Debrecín. Jej výstavba sa začne tento rok a nemala by trvať dlhšie ako 64 mesiacov. Bude vyrábať akumulátorové články a moduly pre výrobcov automobilov vrátane Mercedes-Benz, BMW, Stellantis a Audi, dcérskej automobilky skupiny Volkswagen (VW).
Inak povedané – veľké fabriky na výrobu batérií už stoja, alebo sa budú stavať v takmer všetkých okolitých krajinách, k nám však žiadna takáto investícia nemieri. Nemali by sme zabúdať na výrobu batérií pre Porsche, v tomto prípade však ide o relatívne malú a nie strategickú investíciu.

Spoločnosť Porsche Smart Battery Shop totiž plánuje na Slovensku vybudovať novú prevádzku špecializovanú na sériovú výrobu li-ion batériových modulov. Tie budú využívané pre elektromobily značky Porsche. Stáť bude 195 miliónov eur do konca roku 2024 v nej nájde prácu 60 ľudí.
Čím viac batériových „megafabrík“ je plánovaných v okolitých krajinách, tým menšie sú šance, že ďalšia bude u nás. S výnimkou vyššie zmieneného Volva väčšina ostatných automobiliek, napríklad Volkswagen, stavia svoje závody na výrobu elektrických áut v iných krajinách a Slovensko využíva na to, aby tu do roku 2035 „dobehla výroba spaľovacích a hybridných áut“. A to nie je úplne optimálny scenár.
Ten by sa však mohol zmeniť. Práve dnes denník Hospodárske noviny informoval, že Slovensko je v hre o dve veľké investície do „baterkární“. Jedna súvisí s príchodom švédskeho Volva do parku Valaliky pri Košiciach, druhá by zas mohla vzniknúť na juhozápade krajiny v Šuranoch.
Teoreticky by mohlo aspoň v jednom prípade ísť o naozaj veľkú investíciu v ráde miliárd eur. Verme, že aspoň jedna z nich naozaj vyjde, čoskoro vám o nich prinesieme podrobnejšie informácie.