Číňania mali dlhý čas pred zahraničnými – a hlavne európskymi – automobilkami rešpekt. Dokonca zaviedli zákon, že ak si chcela zahraničná automobilka otvoriť v Číne svoju fabriku, bolo to možné len v spolupráci s nejakou miestnou čínskou automobilkou. Tento zákon platil roky a čínski politici si od neho sľubovali zlepšenie know-how čínskych výrobcov áut, ktorí sa mali doma začať postupne viac presadzovať.
Čínska emancipácia
To sa však nestalo – miestne automobilky nedokázali rozvíjať export a ani sa výraznejšie presadiť na domácom trhu. Ten „okupovali“ značky ako Nissan, General Motors a Volkswagen. Do roku 2000 mal napríklad nemecký koncern viac než 50-percetný podiel na čínskom trhu. To je však už hudbou minulosti.
Keď tento „kooperatívny systém“ neprinášal ovocie, Číňania ho pred tromi rokmi uvoľnili, povinná spolupráca sa stala minulosťou a vlastné automobilky „hodili do vody“. A to zabralo. Niektoré sa v nej utopili, väčšina z nich však začala plávať. A to tak dobre, že nielenže začali byť konkurencieschopné, ale začali tie zahraničné z čínskeho trhu úspešne vytláčať. V súčasnosti sa situácia dokonca obracia v prospech Číny. V roku 2021 sa podiel zahraničných výrobcov automobilov na čínskom automobilovom trhu zmenšil na 45,6 % a trhový podiel Volkswagenu klesol v prvej polovici roku 2022 len na 15,5 percenta.

Čínski výrobcovia áut sa pripravujú na inváziu do Európy a tradičné európske automobilky začínajú byť z tohto radikálneho obratu situácie čoraz viac nervózne. V súčasnosti už nie je otázkou či, ale kedy sa v Európe niektorá z nich výraznejšie presadí. Na celú situáciu sa pozreli analytici španielskeho denníku El País.
Technologický a dizajnový progres
Rastúcu konkurencieschopnosť čínskych automobiliek poháňajú podľa vyššie zmieneného denníku dva faktory. Automobilky ako BYD, Geely (ktorá vlastní Volvo) alebo Great Wall Motor urobili obrovský technologický pokrok a aktuálne dokážu vyrábať autá strednej a nižšej strednej triedy a SUV schopné plne konkurovať európskym výrobcom.
Záujem o tieto domáce modely začal v Číne rásť a zmienené automobilky sú teraz schopné nielen zaplatiť tých najlepších zahraničných dizajnérov a inžinierov, ale aj vytvoriť im prostredie, kde skutočne môžu pracovať na špičkových technológiách a revolučnom dizajne, čo je pre mnohých lákavé.

Zvyšujúca sa konkurencieschopnosť čínskych výrobcov automobilov má vplyv aj za jej hranicami, pretože pokračujú v reinvestovaní ziskov, aby znepríjemnili život západným automobilkám na iných trhoch.
Európske obavy
BYD, čínska automobilka podporovaná Warrenom Buffettom, je vážnym konkurentom Tesly v boji o titul najväčšieho svetového výrobcu elektrických vozidiel a aktuálne sa snaži presadiť v Austrálii, Nio sa pre zmenu výrazne angažuje v Európe a popri predaji áut v Maďarsku otvára fabriku na meničky batérií.
S Maďarskom je spojená aj ďalšia čínska megainvestícia. Za 7,3 miliardy eur tam postaví „baterkáreň“ čínska spoločnosť CATL a mala by byť predbežne jednou z dvoch najväčších v Európe, zamestná približne 9 000 ľudí. Továreň s kapacitou 100 gigawatthodín (GWh) bude stáť vo východomaďarskom meste Debrecín. Jej výstavba sa začne tento rok a nemala by trvať dlhšie ako 64 mesiacov. Bude vyrábať akumulátorové články a moduly pre výrobcov automobilov vrátane Mercedes-Benz, BMW, Stellantis a Audi.

Aj na slovenský aj český trh pre pár týždňami vstúpila značka MG, ktorá je plne v čínskych rukách. Je skutočne len otázkou času, kedy sa na európskom trhu presadí aj prvý čínsky automobilky podobne, ako sa to už skôr podarilo napríklad tým kórejským. A z toho majú európske automobilky obavy. Číňania totiž prichádzajú s technologicky dobre vybavenými autami, ktoré vyzerajú zaujímavo a sú pritom podstatne lacnejšie, než tie európske. Len pre zaujímavosť – v Európe sa predáva priemerný elektromobil za cenu takmer 40-tisíc eur, v Číne to však v prepočte nie je ani 25-tisíc eur.