Lidl ukončil jedu z obľúbených služieb pre svojich zákazníkov – možnosť bezplatného dobíjania elektromobilu alebo plug-in hybridu. Pri súčasnom zdražovaní cien energie a určitého „zneužívania“ tohto benefitu taxikármi sa niet ani čo diviť.
Navyše zámerom Lidlu je postupne vybaviť všetky predajne miestom pre ekologické nabíjanie elektromobilov. V závislosti od lokality a možností technickej infraštruktúry by na všetkých malo byť možné nabíjanie výkonom od 11 kW do 50 kW.
Ale už bude spoplatnené. Určitou výhodou je, že sa nemusíte nikde registrovať a ani používať nejakú špeciálnu zákaznícku kartu. Na nabíjanie elektromobilu potrebujete len smartfón s prístupom na internet. Začiatok nabíjania autorizujete použitím platobnej karty v mobilnom telefóne na webovej stránke poskytovateľa platobného riešenia, odsúhlasením ceny za kWh, minimálnej platby a uvedením e-mailovej adresy na zaslanie faktúry.
A tu sa dostávame k problémom riešenia pre ktoré sa Lidl rozhodol. Prvým je tzv. „minimálna platba“. Nabíjanie je účtované podľa spotrebovanej elektriny v eur/kWh. Proces AC nabíjania (striedavým prúdom) je spoplatnený tarifou 0,24 Eur/kWh, minimálne však čiastkou 3,60 eura. Proces DC nabíjania (jednosmerným prúdom) je spoplatnený tarifou 0,39 Eur/kWh, minimálne však čiastkou 3,51 eura.
AK si to prerátame, tak pri pomalšom nabíjaní striedavým prúdom si musíte dobiť aspoň 15 kWh na to, aby ste využili minimálnu sumu. V prípade plug-in hybridov napríklad väčšina z nich ani nemá batérie s takouto kapacitou, navyše dobiť 15 kWH na niektorých plug-in hybridoch s pomalými palubnými nabíjačkami môže trvať aj niekoľko hodín.
A máme tu aj ďalší problém, ktorý predraží takéto nabíjanie. Ako píše Lidl na svojom webe, tak „ak je nabíjačka situovaná na parkovisku s parkovacím systémom, tak po uplynutí 60 min. bude účtovaný poplatok spojený s prekročením času bezplatného parkovania.“
Čítajte viac Test 15 áut áut ukazuje, koľko energie stratíme pri nabíjaní. Je to smutnéA v prípade ak každá načatá hodina stojí dve eurá, parkovanie sa poriadne predraží. Majitelia plug-in hybridov teda majú možnosť buď minimálnu sumu nevyčerpať, alebo si výrazne priplatiť za dlhšie parkovanie. A to voči klientom nie je práve ústretový krok.
V prípade využitia rýchlejšej nabíjačky s jednosmerným prúdom zodpovedá minimálna suma dobitiu 9 kWh, čo väčšina elektromobilov zvládne za menej ako polhodinu. Je tu však ďalší problém. Lidl si zaúčtuje poplatok vo výške 80 eur ešte pred začatím nabíjania. Ten slúži ako rezervácia maximálnej možnej sadzby za množstvo odobranej energie. Nevyčerpaná suma bude samozrejme automaticky vrátená na váš bankový účet, to však môže trvať aj niekoľko dní.
Hypoteticky, ak teda budete váš elektromobil dobíjať tri dni po sebe pri menších nákupoch, môže sa vám stať, že budete mať na účte blokovanú vyše dvestoeurovú sumu. A aj keď sa vám v priebehu pár dní vráti, nie je to príjemné.
To, že Lidl spoplatnil nabíjanie elektromobilov je logický krok a spoločnosti to nikto nemôže vyčítať. Sadzby za kWh tiež nie sú nijako prehnané. Ale zaviedol spoplatnenie spôsobom, ktorý k jeho vlastným klientom rozhodne nie je ústretový – práve naopak, vyvoláva, slušne povedané, minimálne reakciu v podobe pozdvihnutého obočia. Veríme, že tento systém sa v dohľadnej dobe dočká úprav, aby sa stal atraktívnejším.