Prvou veľkou skúškou nový Boeing prešiel už v januári 2020, keď sa z letiska neďaleko amerického Seattlu po prvý raz vzniesol do vzduchu a takmer po štvorhodinovom lete bezpečne pristál. Aplauz, ktorý mu zúčastnení ľudia venovali, si zaslúžil.
O nový stroj rýchlo prejavili záujem popredné letecké spoločnosti – 150 kusov si vypýtali aerolínie Emirates, 20 nemecká Lufthansa, no ohlásili sa aj Singapore Airlines či British Airways. Dokopy si objednali vyše 350 lietadiel.
Čítajte viac Global 8000: Bombardier predstavil najrýchlejšie biznis-lietadlo na sveteČo robí tento Boeing takým výnimočným? Pravda je, že to nie je celkom nové lietadlo, ale iba vylepšená verzia úspešných modelov Boeing 777–200 a 777–300, z ktorých sa od 90. rokov vyrobilo viac ako dvetisíc exemplárov. Aké zmeny teda vlastne priniesol?
Hlavná výhoda: krídla
S modernizovaním staršieho modelu sa začalo už v novembri 2013. Nový produkt pôvodne označili ako Boeing 777X, pretože ho ponúkajú vo dvoch variantoch – spomenutý typ 777–9 má aj o niečo menšieho „súrodenca“ 777–8.
To, čo Boeing 777–9 najviac odlišuje od jeho predchodcu, sú úplne nové, výrazne väčšie krídla. Vyvinuli ich z uhlíkových vlákien, vďaka čomu majú pri malej hmotnosti nielen väčšiu plochu, ale aj väčšiu rozťažnosť ako starší Boeing 777.
Rozpätie krídel nového stroja tým oproti predchodcovi narástlo až o sedem metrov. Zároveň však kladie oveľa nižší odpor vzduchu, takže znižuje spotrebu.
Ako vyzerá najväčšie dvojmotorové dopravné lietadlo na svete
Ďalšou podstatnou novinkou je, že sa konce krídel dajú sklopiť. Na každej strane tak lietadlo dokáže zložiť 3,5-metrovú časť krídla do zvislej polohy, čím sa na zemi skráti ich rozpätie, no pred štartom sa konce krídel opäť roztiahnu.
Nejde o nový nápad. Boeing tento mechanizmus navrhoval už pred vyše 25 rokmi. Vtedy však nebol potrebný, lebo modely 777–200/300 mali rozpätie krídel do 65 metrov, takže nemali problémy s pohybom na letiskách, ktoré sú väčšinou prispôsobené rozmerom Boeingu 747–400.
Dôvodom, prečo Boeing teraz starý koncept oživil, je, že na nové lietadlo s rozpätím krídel 71,8 metra už vplývajú rozličné obmedzenia na štartovacích dráhach či pri letiskových budovách.
Čítajte viac Barbarstvo: Pozrite sa, čo zostalo z pýchy ukrajinského letectvaTrik so sklápaním
O čo ide? Stroje s veľkým rozpätím krídel nemôžu stáť vedľa seba na niektorých letiskových stojiskách. Podľa predpisov Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo môžu totiž na letiskách kategórie E, ktorých je najviac, pristávať len lietadlá s rozpätím krídel do 65 metrov.
Práve preto je v praxi taký problém s nasadzovaním najväčšieho dopravného lietadla na svete Airbusu A380. Keďže rozpätie jeho krídel dosahuje až 80 metrov, pre mnohé letiská je nevhodné a pristávať môže iba na tých vyššej kategórie F, ktorých je však vo svete oveľa menej. Sklopením krídel sa nový Boeing týmto ťažkostiam šikovne vyhol, takže môže pristávať takmer na každom medzinárodnom letisku.
Sklápací mechanizmus krídel v skutočnosti nie je vynálezom Boeingu. Princíp je známy už vyše 50 rokov, ale dosiaľ ho využívali len vojenské stroje na lietadlových lodiach. Boeing 777–9 sa tak stal prvým dopravným lietadlom s týmto systémom. Techniku známu ako „folding wingtips“ (skladacie končeky krídel) pre firmu vyvinul nemecký výrobca strojov Liebherr.
Čítajte viac Video zachytilo šialené pristávanie lietadla nad hlavami turistov: Jedného minul podvozok len o chlpKonštruktéri pritom mysleli aj na možnosť, že by sa systém počas letu pokazil, krídlo by sa už vo vzduchu sklopilo alebo by sa jeho koniec odlomil. Lietadlo by navzdory tomu malo byť schopné ďalej letieť a núdzovo pristáť na najbližšom letisku.
Odstránené chyby
Boeing 777–9 má i ďalšie prednosti. Aby vedel prijať väčší počet cestujúcich, oproti predošlému modelu 777–300 jeho trup predĺžili o viac ako tri metre, na 76,7 metra. To znamená, že je najdlhším dopravným lietadlom súčasnosti.
Jeho nové motory sú najväčšie a najvýkonnejšie na svete. Ich gondoly (kryty) pod krídlami majú priemer 4,40 metra, čo je viac ako priemer trupu Boeingu 737 či Airbusu A320. Vďaka nim a väčším krídlam, ktoré mu dovoľujú letieť vyššie, má i dlhší dolet – takmer 14-tisíc kilometrov.
Cesta k úspechu sa však nerodila ľahko. Keď Boeing 777–9 v marci 2019 po prvý raz vyšiel z hangáru, zistilo sa, že sa jeho motory pri prevádzke nadmerne opotrebovávajú. Museli ich upraviť a znova certifikovať, čo spôsobilo zdržanie a napokon aj odloženie prvého letu, ktorý pôvodne plánovali uskutočniť už v lete 2019.
Ďalšia porucha sa ukázala v septembri toho roku. Keď robili záťažové testy krídla, nastala silná dekompresia a z trupu sa odtrhli dvere do nákladového priestoru. Nakoniec sa však všetky chyby podarilo odstrániť a nový Boeing mohol odštartovať.
Po skúšobnom lete sa v novembri 2021 predstavil aj divákom na leteckej šou v Dubaji, potom absolvoval i cestu do katarskej Dauhy a nemeckého Frankfurtu nad Mohanom.
V prípade takého kolosu, ako je veľké dopravné lietadlo plné najmodernejšej techniky, však nestačí pár skúšobných letov. Testovanie preto stále pokračuje, aby výrobca mohol odhaliť a napraviť prípadné nedostatky. Predpokladá sa, že letecké spoločnosti by nový stroj mohli začať používať už v priebehu budúceho roka.
Boeing 777–9 v číslach
- Cena – 388,7 mil. dolárov
- Maximálna kapacita – 414 pasažierov
- Dĺžka trupu – 76,7 m
- Rozpätie sklopených krídel – 64,8 m
- Rozpätie rozložených krídel – 71,8 m
- Celková plocha krídel – 516,7 m2
- Výška chvosta – 19,7 m
- Šírka kabíny – 5,96 m
- Štartovacia hmotnosť – 351,5 tony
- Maximálna hmotnosť paliva – 255 ton
- Maximálny dolet – 13 940 km
Zdroj: ModernAirliners.com