Ruský automobilový trh v júni 2022 naďalej výrazne klesal. Predalo sa tam len 27 129 nových áut, čo je medziročný pokles o 82,4 percenta. Pokiaľ sa pozrieme na prvých 6 mesiacov, tak sa na ruskom trhu zaregistrovalo približne 370-tisíc nových áut, čo je medziročne o vyše 500 000 áut menej.
Ruský trh od invázie na Kryme
Ruský automobilový trh vzrástol v roku 2013 na rekordných 2,92 milióna predaných áut a patril medzi 10 najväčších na svete. Následne ho však vážne zasiahli sankcie súvisiace s vojnou na Kryme. Od roku 2014 klesal a za tri roky stratil viac ako polovicu objemu. Pád sa zastavil v roku 2016, keď sa miestny trh s novými autami „scvrkol“ na 1,42 milióna kusov.
Následne začal veľmi mierne rásť, pričom rast kulminoval v roku 2018, keď sa v Rusku predalo 1,8 milióna nových áut, o rok neskôr to bolo 1,76 miliónoch kusov, čo predstavovalo len mierny pokles o 2,4 percenta.
Čítajte viac Katastrofa: Takto vyzerajú sklady áut v Rusku. Autá v nich nenájdeteV roku 2020 bol predaj 1,6 milióna kusov, čo predstavuje pokles o 9,5 % v porovnaní s rokom 2019, v uplynulom roku bol predaj áut na úrovni 1,57 milióna kusov, čo približne zodpovedá predchádzajúcemu roku.
Absolútna katastrofa ešte nenastala ani v prvom kvartáli tohto roku, pretože Rusi začali vojnu s Ukrajinou až v závere februára. Sankcie proti Rusku začali naberať na tempe až v priebehu marca, čo značilo medziročný pokles predaja nových áut za prvý kvartál (mesiace január až marec) o 28,3 percenta, predalo sa 261 400 nových áut.
Vplyv sankcií
Sankcie nabrali na intenzite v 2. kvartáli, teda v mesiacoch apríl až máj, kedy sa v Rusku predalo predalo len 84 735 nových áut, čo značí medziročný pokles na úrovni 81,5 percenta.
V prvom polroku 2022 sa teda predaj nových osobných a ľahkých úžitkových vozidiel v Rusku znížil o 57,5 % v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2021. To znamená, že sa tam predalo len približne 370-tisíc nových, čo je medziročne o vyše 500 000 nových áut menej.
Ak sa pozrieme na rebríček 10 najpopulárnejších modelov, zistíme, že všetky zaznamenali medziročne extrémny pokles, zväčša na úrovni od 30– do 50 percent. V prvej šestke sú prakticky len ruské a kórejské autá.
Pokiaľ si niekto myslel, že Rusi automaticky dokážu suplovať chýbajúce autá zo Západu a Japonska vlastnými, zatiaľ sa mýli. V prípade najpredávanejšieho auta tento rok, ktorým je Lada Granta, nastal v 1. polroku približne 67-percentný medziročný pokles predaja, v prípade druhého najpredávanejšieho modelu, ktorým je Lada Vesta, ide o 62-percentný pokles.
Čítajte viac Ruský trh je pre čínske automobilky ľahkou korisťou. Berú ho útokom!To, čo v tejto tabuľke nevidieť, je, že z top 10 už vypadol veľký bestseller, akým bol donedávna v Rusku Rapid od mladoboleslavskej automobilky Škoda. Po prvom polroku mu patrilo 11. miesto. Predalo sa z neho len 6 925 kusov, čo značí vyše 70-percentný medziročný pokles.
Naopak – do prvej desiatky sa postupne začínajú tlačiť čínske modely, najmä Haval Jolion, ktorého predaj sa medziročne zvýšil na 5 296 kusov, čo značí takmer 80-percentný nárast predaja. Aktuálne mu patrí celkovo 15. priečka. Hneď za ním nasleduje ďalší čínsky model – Tiggo 7 PRO od Chery.
Toto je 10 najpredávanejších áut v Rusku za prvý polrok 2022:
# | Model | Značka | Predaj 01–06/22 | predaj 01–06/21 | Rozdiel (ks) |
---|---|---|---|---|---|
1. | Granta | Lada | 23 387 | 71 208 | –47 821 |
2 | Vesta | Lada | 21 563 | 57 031 | –35 468 |
3. | Rio | Kia | 21 075 | 44 750 | –23 675 |
4. | Solaris | Hyundai | 16 888 | 33 541 | –16 653 |
5. | Creta | Hyundai | 13 425 | 38 800 | –25 375 |
6. | Niva | Lada | 13 231 | 30 108 | –16 877 |
7. | Duster | Renault | 10 248 | 19 715 | –9 467 |
8. | Largus VP | Lada | 8 723 | 21 053 | –12 330 |
9. | Polo | VW | 8 704 | 28 527 | –19 823 |
10. | RAV 4 | Toyota | 7 569 | 19 103 | –11 534 |
Zdroj: AEB |
Ak sa pozrieme na tabuľku aktuálne najúspešnejších výrobcov po prvých 6 mesiacoch, asi neprekvapí, že dominantnú pozíciu na ruskom trhu má miestny Autovaz, výrobca značky Lada. Za ním nasledujú dve kórejské automobilky s veľmi tesným odstupom medzi sebou – Hyundai a Kia. Ani jedna z n ich sa ruského trhu ani s ohľadom na vojnu vzdať nechce.
Všetky značky v medziročnom porovnaní zaznamenali výrazné poklesy predaja. Z väčších výrobcov, ktorí pred rokom predali za prvých 6 mesiacov aspoň 50-tisíc áut sa najviac medziročne prepadli „súrodenecké“ koncernové značky Volkswagen a Škoda, obe zhodne o 72 percent. Z ostatných značiek sa najviac medziročne prepadol japonský Lexus – až o 83 percent. Zatiaľ čo v prvom polroku 2021 v Rusku predal 10 505 áut, tak v 1. polroku tohto roku to bolo len 1 783 áut.
Pozrite si najpredávanejšie automobilové značky v Rusku aj s medziročným porovnaním:
– | Značka | Predaj 01–06/22 | predaj 01–06/21 | rozdiel % |
---|---|---|---|---|
1. | Avtovaz (Lada) | 74 714 | 200 219 | –63% |
2. | Kia | 45 571 | 108 344 | –58% |
3. | Hyundai * | 39 777 | 91 070 | –56% |
4. | Renault * | 28 246 | 70 068 | –60% |
5. | Toyota * | 18 554 | 46 655 | –60% |
6. | GAZ LCV * | 15 829 | 23 802 | –33% |
7. | Škoda | 14 649 | 52 791 | –72% |
8. | VW | 14 458 | 50 761 | –72% |
9. | Nissan | 12 638 | 25 335 | –50% |
10. | Haval | 11 652 | 16 235 | –28% |
11. | Chery | 11 147 | 15 235 | –27% |
12. | UAZ * | 9 720 | 13 176 | –26% |
13. | BMW | 8 985 | 23 383 | –62% |
14. | Mercedes-Benz | 8 279 | 23 807 | –65% |
15. | Geely | 7 910 | 9 371 | –16% |
16. | Mitsubishi | 7 185 | 12 072 | –40% |
17. | Mazda | 6 807 | 15 096 | –55% |
18. | Ford LCV * | 4 909 | 8 305 | –41% |
19. | Cheryexeed | 4 320 | 1 220 | 254% |
20. | Audi | 2 951 | 9 039 | –67% |
21. | Changan | 2 201 | 2 418 | –9% |
22. | Lexus | 1 783 | 10 505 | –83% |
23. | Peugeot * | 1 780 | 4 128 | –57% |
24. | Volvo | 1 651 | 4 615 | –64% |
25. | Suzuki | 1 412 | 4 849 | –71% |
26. | Porsche | 1 237 | 3 463 | –64% |
27. | Subaru | 1 221 | 3 466 | –65% |
28. | Citroёn | 1 122 | 2 330 | –52% |
29. | Land Rover | 1 089 | 3 358 | –68% |
30. | VW NFZ | 1 057 | 3 188 | –67% |
31. | FAW | 912 | 1 457 | –37% |
32. | Genesis | 859 | 1 335 | –36% |
33. | Infiniti | 749 | 1 168 | –36% |
34. | MINI | 643 | 1 583 | –59% |
35. | DFM | 613 | 0 | – |
36. | Jeep | 490 | 845 | –42% |
37. | Opel | 466 | 870 | –46% |
38. | Isuzu * | 460 | 332 | 39% |
Zdroj: AEB |
- Predaj LCV (ľahkých úžitkových vozidiel je zahrnutý do celkového predaja značky