Policajti zháňajú nové autá za 27 miliónov eur. Je to opäť tender 'šitý na mieru'?

Policajti chcú nakúpiť 607 nových áut za vyše 27 miliónov eur. Kritériá obstarávania však pôsobia zvláštne.

24.08.2022 05:00
Polícia / Pomáhať a chrániť / Policajné auto / Foto:
Policajti chcú nové autá. Majú to byť všetko SUV s plug-in hybridným pohonom.
debata (61)
VIDEO: Pozrite si vysvetlenie policajného prezidenta Štefana Hamrana o nákupe plug-in SUV pre políciu z 11 augusta 2022
Video

To, že polícia vypísala konkurz na nové vozidlá asi neprekvapuje. Vozový park má pomerne zastaraný a obmena je nanajvýš žiaduca. Z nášho pohľadu je úplne v poriadku, že by malo ísť o vozidlá SUV a vzhľadom na možnosť financovania z tzv. Plánu obnovy chápeme aj to, že objednávka smeruje na plug-in hybridy, ktoré možno z neho financovať.

Celkovo ide o 607 áut v celkovej odhadovanej hodnote bez 27 164 443,77 eura (bez DPH). Najprv je obstarávaných 550 plug-in hybridných SUV v novom dizajne, teda s aktualizovaným polepom, následne ešte 57 civilných áut bez policajného polepu, no so skrytými majákmi a vysielačkami.

Záplava parametrov

To, čo nie celkom chápeme, je záplava požadovaných parametrov, ktorých je toľko, že pozvoľna vypadáva jeden model za druhým. Napríklad prečo musí mať nové policajné plug-in hybridné SUV nádrž na benzín s objemom 50 a viac litrov. Väčšina vozidiel kategórie SUV s čisto spaľovacími motormi to spĺňa, ale plug-in hybridy sú výnimkou – mnohé majú len 40– až 45-litrové nádrže.

A naozaj je nutná dvojzónová automatická klimatizácia? Nestačí iba ak by bola automatická? Je nutné, aby vpredu boli dva USB konektory, redukcia je neprípustná, ale už vôbec nie je dôležité, či má ísť o USB-A, USB-C, prípadne či musia byť oba dátové.

Rakúsko koronavírus hranica polícia kontroly Čítajte viac Policajti s novými právomocami: 5 zmien v novele zákona o Policajnom zbore

Absolútne presne je definovaný aj priestor vnútri, vrátane takých podrobností, ako šírka v oblasti lakťov vzadu, priestor pre hlavu zvlášť vpredu a vzadu a podobne. Tu by sme chápali, že môže ísť o to, aby sa dnu zmestil policajt aj s výstrojom.

Tento parameter je však výslovne uvedený pri sedadlách, konkrétne: „sedadlá nesmú obmedzovať komfort sedenia s policajným výstrojom a výzbrojou napr. nadmerne vyvýšenými bočnými stenami sedáku alebo operadla…“ . Rázvor musí byť minimálne 2 670 mm, svetlá výška aspoň 180 mm a na výber musí byť minimálne 5 metalických farieb.

Polícia nakúpi hybridné a elektrické vozidlá

Ak by vymenili len 600 služobných vozidiel starších ako 15 rokov za čisto spalovacie nové vozidla ušetrilo by sa 150 ton skleníkoveho plynu CO2

Fotogaléria
Ministerstvo vnútra testuje elektromobily a...
Ministerstvo vnútra testuje elektromobily a...
+5Ministerstvo vnútra testuje elektromobily a...

Presne je daný aj výkon – a to nielen kombinovaný (systémový), ale aj pre spaľovací motor a elektromotor. V reči konkrétnych čísiel to znamená, že systémový musí byť minimálne 210 kW, spaľovací motor musí poskytovať výkon aspoň 135 kW, elektromotor minimálne 75 kW a nesmie chýbať pohon 4×4.

Rovnako presne je daný aj minimálny dojazd na elektrinu, ktorý musí byť aspoň 48 kilometrov. Tu by sme chápali všeobecné číslo, napríklad nad 40 km, nad 50 km, ale ako zadávatelia dospeli k číslu 48, to by nás naozaj zaujímalo. Rovnako ako aj to, prečo je čisto elektrický dojazd 45 kilometrov pre policajtov tak katastrofálny, že môže vyradiť auto z tendra. Kufor navyše musí mať pomerne veľký objem aspoň 450 litrov, čo je tiež pri niektorých plug-in hybridných SUV problém.

Dokopy je v rámci primárnej špecifikácie zákazky presne definovaných vyše 60 rozličných parametrov. Tu sa naozaj musíme s trochou irónie spýtať, či policajti chcú kupovať bežné hliadkové a zásahové vozidlá, alebo hľadajú mesačný rover.

Vyhovujú, ale nie celkom

Väčšine parametrov by vyhovoval napríklad taký Peugeot 3008, ale pozor – má o niečo menší kufor a nádrž na benzín má len 43 litrov, teda o päť menej, než je v opise zákazky. Pug-in hybrid s pohonom 4×4 za vcelku rozumnú cenu ponúka aj Kia, konkrétne Sportage, ale tá má systémový výkon len 195 kW, čo je o 15 kW menej, než požadujú policajti.

bus policia Čítajte viac Vodiči pozor na autobus. Polícia nás ním sleduje

Rovnako výkonom nestačí ani plug-in hybridný Tucson. Pri oboch sa spýtajme – naozaj by 265 koní policajtom nestačilo? Ak by však aj stačilo, máme tu ďalšie „vyraďovacie“ kritérium, rovnaké, ako aj pri Peugeote – objem palivovej nádrže je len 42 litrov, o osem menej, než chcú policajti. Výkonovo in nestačí ani plug-in hybridný Tiguan, ktorý má „len“ 180 kW.

A takto by sme mohli vyraďovať jedno auto za druhým, až by nám zostalo naozaj pár modelov, ktoré daným kritériám vyhovujú, dali by sa spočítať na prstoch jednej ruky a ide de facto o japonské alebo nemecké plug-in hybridy.

Jedno zadanie, dve špecifikácie

Ale aby to nebolo také jednoduché – je tu aj tzv. „sekundárna špecifikácia“, ktorá je súčasťou obstarávania a kde sú niektoré nároky znížené. Dôležitý je najmä systémový výkon, kde požiadavka klesla z 210 na 170 kW, objem kufra už nemusí byť 450, ale stačí 390 litrov a objem nádrže tiež môže byť „len“ 40 litrov.

dron-policia-clanok W Čítajte viac Vodiči pozor! Polícia začne sledovať priestupky z dronov

Toto zvláštne rozdelenie je dané obavou obstarávateľa z nedostatku účastníkov obstarávania kvôli nedostatku komponentov a rôznych automobilových dielov. Preto ponuka uchádzačov môže byť tvorená kombináciou áut, vyhovujúcich primárnej a sekundárnej špecifikácii a dokonca nemusí smerovať ani na celých 607 kusov, ale minimálne na sto. Ako budú jednotlivé ponuky v tejto zvláštnej a trochu chaotickej zmesi kritérií a možností vyhodnocované, sme sami zvedaví.

Dozvedieť by sme sa to mali začiatkom septembra, ponuky budú otvárané už v posledný augustový deň.

VIDEO: Pozrite si, aké autá testovali policajti. Hybridy aj čisto elektrické vozidlá
Video

© Autorské práva vyhradené

61 debata chyba
Viac na túto tému: #verejné obstarávanie #policajné autá #nákup policajných áut #policajné SUV
Články podľa značiek