Možno ste si mysleli, že ak sa stanú zo všetkých áut elektromobily, budú trochu nudné a rovnaké. Práve spaľovací motor a sprevodovanie boli totiž tým, čím sa automobilky najviac líšili a získavali charakter. Lenže nie je to tak. Aj vo svete elektromotorov sa môže udiať revolúcia. A vlastne sa už udiala. Britská spoločnosť Yasa vyvinula špičkové elektromotory s axiálnym tokom, ktorým sa hovorí aj „palacinkové“. Axiálny princíp bol síce známy už na samotnom počiatku kariéry elektromotorov, no z rôznych dôvodov, napríklad nedostatku silných permanentných magentov, sa neujal.
Čítajte viac Revolučný propfan: Na Airbuse A380 testujú motory s otvorenými vrtuľamiSpoločnosti Yasa sa ale podarilo dotiahnuť axiálny motor do podoby, ktorá umožnila jeho nasadenie v autách. Pôvodne ho mal použiť ako prvý hybridný hyperšport Jaguar C-X75, no tento projekt nakoniec skrachoval. A tak sa axiálny elektromotor Yasa objavil vo švédskom Koenigseggu Regera, Ferrari SF90 a Ferrari 296 GTB, stále ale len ako výpomoc v hybridnej sústave. Mercedes-Benz, presnejšie jeho divízia AMG má ale v využiť axiálne elektromotory vo svojich sériových elektromobiloch. Aj preto nemecký výrobca pre istotu vlani celú spoločnosť kúpil. A čo je na axiálnom elektromotore také geniálne?
Má úplne odlišnú geometriu ako radiálne motory, kde sa rotor otáča uprostred statora. V axiálnom elektromotore je smer magnetického toku zarovnaný rovnobežne s osou rotácie, a nie radiálne. Rotor má väčší priemer, pretože sa otáča vedľa statora a nie vo vnútri. A keďže krútiaci moment sa rovná sile vynásobenej polomerom, dosahuje axiálny elektromotor vyšší krútiaci moment. A to až štvornásobný. Je tiež asi o 50 % užší a teda aj výrazne ľahší. Jeho jediným limitom sú otáčky, čo je limit pre maximálnu rýchlosť, ale to môže vyriešiť prevodovka, alebo kombinácia s radiálnymi elektromotormi.
Čítajte viac Brembo: Revolučné brzdy Sensify fungujú. Je to najväčší zlom od ABSSkôr sa však očakáva, že axiálne elektromotory sa AMG pokúsi integrovať priamo do kolies. Elektromotor v každom kolese by umožnil úžasné vektorovanie krútiaceho momentu, ktoré umožní doteraz nevídanú reguláciu trakcie a ovládateľnosti. Yasa tiež tvrdí, že priame chladenie olejom je zárukou dodávky nepretržitého maximálneho výkonu. „Pomer výkonu a hmotnosti je skutočne rekordný a je oveľa lepší ako pri konvenčných motoroch,“ povedal Markus Schaefer, technický šéf Mercedesu na konto pripravovanej platformy elektrických AMG. Zdá sa, že sa máme na čo tešiť.