Vernosť zákazníkov k luxusným značkám upadá. Výnimky sú len tri

Väčšina prémiových výrobcov registruje pokles vernosti. Jednoducho, ich pôvodní zákazníci sa obracajú k iným značkám.

31.08.2022 16:00
debata
Vernosť k prémiovým značkám klesá. Výnimkou je... Foto: Genesis
Genesis G80 Electrified - 2021 Vernosť k prémiovým značkám klesá. Výnimkou je však kórejský Genesis, talianske Maserati a americká Tesla.

Vernosť k značke je pre automobilky dôležitá. Verná klientela sa totiž vracia a je zárukou prosperity. Vysokou vernosťou sa chválili ešte donedávna najmä prémiové značky, ktoré si dokázali udržať klientov dlhé roky. Lenže teraz registruje väčšina z nich odliv. Ukazuje to aj prieskum spoločnosti S&P Global Mobility, ktorý sledoval vývoj na trhu v období od januára a februára 2021 a porovnal ho so situáciou v marci a apríli 2022. Spoločnosť sledovala percentuálnu zmenu kupujúcich, ktorí pri výbere nového auta nezmenili značku.

Výsledky väčšinu prémiových výrobcov nepotešia. Najväčší pokles lojality o 9,2 % zaznamenal Land Rover a za ním Porsche (-8,5 %), Lincoln (-7.9 %) s Audi (-7,3 %) a Mercedesom-Benz (-7 %). Najmenej zákazníkov stratili BMW (-2,3 %) a Acura (-2,3). Ale aj to bol pokles. Sú tu však značky, ktoré začínajú vo vernosti excelovať. Lojalitu si posilnili Tesla (+ 4,0 %), Maserati (+ 4,3 %) a najmä kórejský Genesis (+ 8,5 %). S&P Global Mobility je prekvapené najmä Teslou, keďže až 62 % zákazníkov, ktorí si ju od marca 2021 do apríla 2022 kúpilo, už predtým Teslu vlastnilo.

autobazar , ojazdene auto , doprava Čítajte viac Európsky prieskum riešil dôveru k predajcom 'jazdeniek'. Slováci sú dôverčiví!

Je to o to zaujímavejšie, že Tesla patrí k značkám, ktoré sa ku svojim zákazníkom nechovajú práve priateľsky a navyše mnohé prieskumy dokazujú, že z hľadiska kvality je Tesla ďaleko za konkurenciou. Maserati na tom nie je lepšie. Naopak, Genesis je z hľadiska kvality vzorom. S&P Global Mobility však priznáva, že odliv zákazníkov k iným značkám, mohol byť spôsobený aj krízou v dodávateľskom reťazci. Ak bol zákazník konfrontovaný s dlhou dodacou lehotou nového auta, ktoré chcel pôvodne kúpiť, rozhodol sa pre iné od iného výrobcu, ktorý mu ho dokázal dodať.

Súvisieť to ale môže aj s tým, že prémiové značky sa stávajú čoraz masovejšími, alebo naopak, mainstreamové značky sú čoraz bližšie tým prémiovým. Ak sa pôvodne výrazný rozdiel zmazáva a ak očakávania zákazníkov luxusné značky nenaplnia, pričom aj lacnejšie autá ponúkajú porovnateľný výkon, komfort a bezpečnosť, je len logické, že zákazníci majú tendenciu ušetriť a kúpia si radšej Kiu alebo Volkswagen než BMW, Mercedes-Benz alebo Audi. A ak sa k tomu pridajú veľké problémy so spoľahlivosťou, ako v prípade Land Roveru, je chovanie spotrebiteľov pochopiteľné.

Vývoj vernosti k prémiovým značkám

Značka Percentuálna zmena vo vernosti
Genesis + 8,5 %
Maserati + 4,3 %
Tesla + 8,5 %
BMW –2,3 %
Acura (Honda) – 2,7 %
Priemer –4,5 %
Lexus – 4,8 %
Jaguar –5,1 %
Infiniti –5,2 %
Volvo –5,3 %
Cadillac –6,4 %
Alfa Romeo –6,6 %
Mercedes-Benz –7,0 %
Audi –7,3 %
Lincoln –7,9 %
Porsche –8,5 %
Land Rover –9,2 %

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #prémiové značky #automobilové značky
Články podľa značiek