Číňania predstavili motor s rekordnou účinnosťou. SUV s ním 'žerie' 4,3 litra

Čísla sa síce dajú ohýbať, ale čínske Geely sa pochválilo benzínovým motorom, o ktorom tvrdí, že tepelnou účinnosťou prekonáva aj motory Mazdy či Toyoty.

31.08.2022 14:00
debata (31)
Hybridný motor 1,5 DHE15 má mať rekordnú... Foto: Geely
Geely - motor 1,5 Hi-X 2022 Hybridný motor 1,5 DHE15 má mať rekordnú tepelnú účinnosť viac ako 43 %. To aj vďaka dvojici elektromotorov v prevodovke.

Patria spaľovacie motory naozaj na smetisko dejín? Azda ešte nie. Zo 60 % energie, ktorú im dodáte, sa síce stane odpadové teplo, no elektromobily na tom zas nie sú oveľa lepšie. Ich tepelná účinnosť je až 90 %, lenže to, čo ušetria na premene elektrickej energie na mechanickú v samotnom pohonnom reťazci, stratia ešte predtým, než sa elektrina dostane do ich batérií. Napríklad pri výrobe elektrickej energie z fosílnych palív, stratách pri prenose energie a pri nabíjaní, ktoré tiež nie sú zanedbateľné. Spaľovací motor má pritom ešte rezervy.

Geely - satelity Čítajte viac Čínske Geely konkuruje Tesle. Do vesmíru vypustilo satelity

Tie najmodernejšie dosahujú tepelnú účinnosť na hranici 40 %. Hybridné sústavy Toyoty s motorom Dynamic Force sa dostali až na 41 %. Podobne je to s motormi Skyactiv-X od Mazdy. No tento rekord má byť minulosťou. O slovo sa totiž hlási technológia čínskej automobilky Geely, ktorá mimochodom vlastní aj švédske Volvo. Jej nový 3-valec 1,5 DHE15 má tepelnú účinnosť 43,32 %! Ten je súčasťou hybridnej sústavy Leishen Hi-X. Palivom šetrí napríklad tým, že má skrátenú fázu kompresie, čo znamená menší odpor pri stláčaní zmesi. Je to akýsi opak Millerovho cyklu.

Navyše je motor vybavený kompresorom podobne ako motory Skyactiv-X od Mazdy. Je tu tiež vysokotlaké priame vstrekovanie nízkotlaký okruh recirkulácie výfukových plynov. Systém pokračuje 3-stupňovou prevodovkou DHP Pro s dvojicou elektromotorov. Tieto dokážu pracovať s napätím 400 alebo 800 V. Nová sústava bude mať premiéru v SUV Xingyue L Hi-X a poskytne systémový výkon 180 kW. Z toho 110 kW pripadá na 3-valec. Napriek tomu, že novinka zrýchli na stovku pod osem sekúnd, má mať spotrebu len 4,3 litra benzínu na 100 km.

Geely Monjero -  2022 Čítajte viac Geely Monjaro: Toto čínske SUV treba brať vážne. Cenou omráči

To aj preto, že pri nízkych rýchlostiach pracujú prevažne elektromotory, od 20 do 70 km/h sa dopĺňajú s benzínovým agregátom a až pri vyšších rýchlostiach ostáva väčšina práce na spaľovacom motore. Nový systém, doplnený malou batériou s kapacitou 1,8 kWh, sa neskôr dostane do ďalších modelov Geely, ale aj modelov značky Lynk & Co, napríklad do jej SUV 01, ktoré poznáme aj v Európe. Geely pripravuje aj výkonnejšie varianty, ktoré by mohli dosahovať neskutočných 475 kW! Samozrejme, s väčším spaľovacím motorom a rozsiahlejšou elektrifikáciou.

Ide totiž o modulárnu architektúru, takže Geely dokáže vytvárať pomocou rôznych spaľovacích motorov, elektromotorov a batérií, hybridné či plug-in hybridné sústavy pre celé spektrum segmentov áut – od osobných až po úžitkové.

© Autorské práva vyhradené

31 debata chyba
Viac na túto tému: #hybrid #Geely #spaľovací motor
Články podľa značiek