Ruské prístavy na Východe kolabujú pod náporom áut. Šedý dovoz 'explodoval'

Nedostatok áut v Rusku naštartoval firmy súkromných dovozcov aj podvodníkov. Do krajiny prúdia tisíce vozidiel zo šedého dovozu. Najmä z Japonska. Prístav vo Vladivostoku je prakticky zablokovaný.

02.09.2022 06:00
debata (149)
Ruský prístav vo Vladivostoku kolabuje pod... Foto: VL.ru
Rusko - prístav vop Vladivostoku Ruský prístav vo Vladivostoku kolabuje pod náporom lodí dovážajúcich autá z Japonska, ale aj z Číny.

Po uvalení sankcií na Rusko kvôli jeho bezprecedentnej agresii na Ukrajine ruský trh s autami prakticky skolaboval. Za prvý polrok klesli predaje o takmer 60 %. Žiadne nové autá, s výnimkou čínskych, sa sem po odchode západných značiek oficiálne nedovážajú. A ruské fabriky prevažne stoja, s výnimkou AvtoVazu, teda značky Lada, ktorá obnovila výrobu starších modelov Niva Legend, Niva Travel a Granta. Vyrába sa tu ešte zopár čínskych áut. To ale nedokáže uspokojiť hlad Rusov po autách. A tak sa dali do pohybu súkromné firmy a podnikatelia, ktorí ponúkajú dovoz nových a ojazdených áut zo zahraničia. Ide o šedý import, ktorý doslova explodoval.

Ikco Čítajte viac O značku Moskvič či Pobeda chce vraj zabojovať aj Irán

Ako píše ruská agentúra Avtostat, individuálny dovoz áut do Ruska vzrástol medziročne o 43 % a počet vozidiel prekonal hranicu 100 000 kusov. Autá sa dovážajú najmä z Japonska, teda s pravostranným riadením, a to všetkými možnými cestami. Nezaostávajú ani neoficiálni predajcovia nových čínskych áut. Autá putujú do Ruska na kamiónoch, po železnici aj po mori. Najviac ale práve lodnou dopravou. Prístav vo Vladivostoku je za hranicou svojich kapacít. Všetky parkoviská a odstavné plochy sú beznádejne obsadené. Predajcovia nestíhajú odpovedať na telefonáty zákazníkov, ktorých sú denne stovky. Autodopravcovia čakajú na prístupových trasách k prístavu. Ako píše VL.ru, občas musia zamestnanci areálu doslova vyslobodiť naložené kamióny.

Lada Granta - predaj Čítajte viac Absolútne zúfalstvo: Takto sa (ne)predávali autá v Rusku v 1. polroku!

„Neexistujú žiadne preferované značky, zákazníci berú všetko,“ povedal pre VL.ru zástupca jednej z dovážajúcich spoločností. Neustále prichádzajú lode s autami, ktoré obsadzujú všetky plochy. Snažíme sa ich čo najskôr previesť k zákazníkom alebo prepravnej spoločnosti. Náklady na tieto služby sa od začiatku boomu zvýšili minimálne o 11 %,“ vysvetlil dovozca. Objavili sa už aj zápchy lodí stojacich pred prístavom do Vladivostoku. Podľa denníka Vedomosti, autá, ktoré boli dovážane pred vojnou cez prístavy Baltského a Azovsko-Čierneho mora, teraz putujú do krajiny cez Ďaleký východ. Na železnici dochádza k meškaniam každú chvíľu, takže všetka pozornosť dovozcov sa upla k lodnej doprave.

HAVAL Čítajte viac Ruský trh je pre čínske automobilky ľahkou korisťou. Berú ho útokom!

Ďalším problémom je, že z Ruska odišli veľké prepravné spoločnosti s veľkými loďami ako Maersk, Mediterranean Shipping Company (MSC) a CMA CGM. Nahradili ich menšie ázijské firmy s väčším počtom malých plavidiel, čo zhustilo prevádzku v prístavoch. Situácia sa má ešte zhoršiť v zime, keď sa očakáva nápor lodí s uhlím. A viazne aj následná doprava. Na naloženie áut a kontajnerov na železnicu sa už teraz čaká sedem až desať dní. Masívne rastie aj dovoz áut z Číny. Prekvapivo je najväčší záujem o elektromobily. Tieto autá prúdia do Ruska cez Kazachstan a následne prejdú colným odbavením v Bielorusku, kde sa na rozdiel od Ruska neúčtuje DPH vo výške 20 %. Takýto dovoz trvá približne 15 dní.

Moskvič - výroba nových modelov Čítajte viac Smutná hádanka je vyriešená: Na verejnosť unikli snímky nových 'Moskvičov'!

Obrovský dopyt po autách v Rusku ženie vodu na mlyn podvodníkom. Množia sa prípady, keď zákazník zaplatí zálohu a nakoniec nedostane auto ani peniaze. No sú tu aj ďalšie obrovské riziká. Na autá zo šedého dovozu neplatí žiadna záruka, predajca negarantuje žiaden servis ani dodávku náhradných dielcov. Odlišné je to len pri značkách, ktoré v Rusku pôsobia, napríklad čínske Chery alebo Haval. V prípade porúch sa potom dá obrátiť na ich servis. Rusi sa ale napriek rizikám hrnú do nákupu áut cez sprostredkovateľov po hlave. Iné im ani neostáva, pretože kým ruské automobilky obnovia prevádzku a spustia výrobu nových áut, napríklad sľúbených Moskvičov či nových čínskych modelov, môže prejsť aj viac ako rok.

© Autorské práva vyhradené

149 debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #predaj áut #dovoz áut
Články podľa značiek