Svetlá, ktoré dokážu premietať symboly priamo na asfalt, nie sú až takou novinkou. Takúto technológiu už má Mercedes-Benz alebo Audi, no jej rozšíreniu bráni legislatíva a vysoká cena. Aj preto sa objavili, i keď nie so všetkými odblokovanými funkciami, výlučne v prémiových modeloch najvyšších tried. Ford si však myslí, že svetlá, ktoré pripomínajú skôr čiernobiely projektor s vysokým rozlíšením, sa zakrátko presadia aj v mainstreamovom segmente. Preto ich vyvíja a testuje. V čom je výhoda?
Čítajte viac Ford Bronco: Nostalgická edícia spomína na 60. rokyAk by sa symboly navigácie, rýchlostných limitov, zákazových značiek či dokonca informácie o počasí zobrazovali priamo na ceste pred vozidlom, nemusel by vodič vôbec odpútať zrak z vozovky. Takéto riešenie by bolo ešte efektívnejšie ako head-up displeje, ktoré si predsa len vyžadujú mierne preostrenie zraku alebo niekomu prekážajú vo výhľade. To by bol veľký prínos pre bezpečnosť. Štatistiky totiž uvádzajú, že práve v noci prichádza až k 40 % havárií, hoci premávka je nepomerne redšia. Riziko sa pritom zvyšuje pri každom odpútaní zraku od cesty.
Auto, ktoré ide rýchlosťou 90 km/h, prejde za sekundu až 25 metrov, čo znamená, že i krátky pohľad na navigáciu môže predstavovať 10 „slepých“ metrov alebo prehliadnutie dopravnej značky. Premietanie symbolov na vozovku by však bolo prínosom aj pre iných účastníkov premávky. Napríklad premietnutím priechodu na vozovku. K ďalším aplikáciám patrí zobrazenie jazdnej stopy, po ktorej má ísť vodič, aby sa vyhol cyklistovi s bezpečným odstupom. No a v neposlednom rade by mohli symboly signalizovať námrazu na ceste alebo varovanie pred snežením.
Čítajte viac Ford vyvíja obmedzovač rýchlosti novej generáciePrepojenie s navigáciou by zas prinieslo napríklad zobrazenie blížiacich sa zákrut, ale aj pokynov pre odbočenie. „To, čo sa začalo ako hra s projektorovým svetlom a prázdnou stenou, by mohlo posunúť svetelné technológie na úplne novú úroveň. Teraz je tu potenciál urobiť oveľa viac než len osvietiť cestu pred autom. Vodič by mohol získavať dôležité informácie bez toho, aby musel spustiť oči z cesty,“ povedal Lars Junker, šéf Fordu pre softvér pokročilých asistenčných systémov. Zatiaľ však neprezradil, v ktorom modeli by mohli mať nové svetlá premiéru.